Kanonvärden eller katastrof?!?!

Rea

Trådstartare
Min analys har nu ÄNTLIGEN kommit och jag är jättenyfiken på vad det egentligen betyder :o . Är den bra/dålig? Kan vi vara nöjda med grovfodret, kostar ca 1,20 kilot.

Hjälper ni mig med att få till en bra foderstat till min/a häst/ar?

Häst 1 är 8 år 178 mkh och 750 kilo tung körs ett par gånger i veckan och rids lätt. Står på 12 kilo av detta ensilage, 2 kilo lusern (krafts),2 kilo havre och 0.5 liter betfor (innan blötläggning)

Torrsubstans 73,8%
Råprotein 92g/kg TS 68 g/kg foder
Smbpr 55g/kg TS 40g/kg foder
energi 10,8MJ/kg TS 8,0MJ/kg foder
Kalcium 3,0 g/kg TS 2,2 g/kg foder
Fosfor 1,8g/kg TS 1,3 g/kg foder
Kalium 11,8g/kg TS 8,7 g/kg foder
Magnesium 1,0 g/kg TS 0,7 g/kg foder

Vill gärna ha mycket grovfoder och lite kraftfoder.

Skulle vara jätte jätte tacksam om jag kunde få hjälp med denna foderstaten för jag är ingen stjärna på att räkna ut egna stater, men jag försöker trots allt ;) ...
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Du har en srp/MJ-kvot på 5 i höet (40 gr srp/kg dividerat med 8 Mj/kg foder = 5) vilket är lite för lågt, och gör att du måste ge någon form av proteintillskott via kraftfoder eller lucern. Det är dock inte alls några katastrofvärden och inte speciellt svårt att fixa med nästan vilket kraftfoder som helst. Men enbart hösilage räcker inte (du har fö en lite VÄL hög TS-halt i det där hösilaget, håll koll på det när det är öppnat för det kan bli dåligt FORT. Man vill helst inte ha så högt TS på hösilage).

Ca/P-kvoten i höet är 1,7 (1.69) vilket är utmärkt. Dock komemr den påverkas av kraftfodret så man får hålla koll.

Jag orkar tyvärr inte räkna foderstater nu, men du har ett för året helt okej hösilage där, och det kommer inte bli besvärligt att få ihop en foderstat som är i balans med det och kraftfoder. Så för 1.20 kr/kg (billigt) så kan ni vara nöjda. Jag har bättre värden på mitt hösilage (kvot på 7) och slipper då (annat än för åringen) undan kraftfoder, men då ger jag 2 kr/kg (VIP-pris, normalt 2.50 kr/kg). Så slutnotan blir nog ungefär samma fast du får lägga på kraftfoder.
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Tack!
Hoppas du orkar räkna till mig lite senare för nu hittar jag inte mitt excelprog. , jätteirriterande...

Jag som blev så glad över att vi hade så hög TS... Min hästs mage fungerar bättre på det än blött ensilage, balarna gör vi av med 2 per vecka så dom hinner inte bli dåliga, tack o lov.

Om någon annan vänligt sinnad Bukefalist vill lägga lite energi på att räka blir jag väldigt tacksam, hästen har ju som bekant för många haft trassel med magen och därför är jag angelägen att få en bra, fungerande stat snarast.

HA! Jag hittade programmet men fattar inte vila värden jag ska ha. Ser ett värde på 80mj och ett på 480 smbrp..?!?!?! VAD är detta :cry: ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Hade du uträknad foderstat åt den hästen förra året? Dvs vet du vad det var för MJ och för kvot då? Då är det lättare att räkna.

Är den lätt eller svårfödd?
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Han är relativt lättfodrad men han är stooor och ganska grov vilket gör att han behöver hyffsat med protein. Han är tacksam dock, äter allt man ger honom :love: , jag vill gärna hålla mig till ensilage, havre, lusern, betfor (och olja behöver han för tarmarnas skull enligt vet ca 2 dl dagligen).

Så lite av kraftfoder som möjligt och bra med strå, i den utsträckning det går att få ihop givetvis.


Ps. Hur har V det?
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

kristel skrev:
HA! Jag hittade programmet men fattar inte vila värden jag ska ha. Ser ett värde på 80mj och ett på 480 smbrp..?!?!?! VAD är detta :cry: ;)

80 MJ är ett värde på energi. Sen om det är hur mycket MJ hästen fick förra året eller ej är en bra fråga. Går man på tabellerna och tar underhållsbehov för 750 kg och lägger på 15% tllägg hamnar man på 82 MJ ungefär. Så den kan ha stått på 80 MJ förra året om den jobbade mindre då, alt är lättfödd?

480 SRP är 480 gram smältbart råprotein. Du ska ha minst 6 ggr så mycket protein som MJ. Dvs kvoten SRP/MJ ska vara minst sex. 80 MJ och 480 gr SRP ger en kvot på just 6, så det låter som det du hittat är förra årets värden? =)
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

V är fet, bortskämt och trivs rätt okej med att vara förtidspensionär. Han har blivit en extrem diva dock (och skiner som en sol av lycka när jag tar ut och luftar honom). an har sina bra och dåliga perioder sett till den medicinska hälsan (hasledsdefekten) dock..

Ska se om jag kan räkna lite åt dig nu.
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

vad sägs om fri tillgång på grovfoder + lite soja + lite mineral :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Är du säker på att han bara behöver 80 MJ? Isf blir det ju en mardröm.. Av 10 kg hösilage så får han i sig just 80 MJ (men lite för lite protein, och för lite mineraler).

Ska man hålla sig kring 80 och ändå hålla TS-intaget acceptablet så får man dra ner hösilaget till 9 kg, lägga på ett kg Krafft Lucern Hackat strå. Sen går det att ge lite olika kraftfoder, jag valde vetekli i mitt första förslag eftersom det var mest underskott på fosfor. Sen Krafft Miner Vit.

Det är bara ett första förslag (måste ju börja nånstans), men det ger 85 MJ, TS-behovet preciiis på gränsen. Kvoterna okej, mineralbehovet täckt.

Men 9 kg hösilage, 1 kg Krafft lucernhack, ½ kg vetekli och 80 gram Krafft miner vit isf.

Men en så stor herre borde kunna äta betydligt mer än 85 MJ tycker jag. Hur mycket hösilage tror du han skulle äta på fri tillgång? Ofta kan de proppa i sig en bra bit över den MJ de skulle behöva när de får fri tillgång, utan att bli smällfeta. Fråga inte varför, men sett det hos ett antal hästar. Lättfödda som attan på begränsat grovfoder, vräker i sig så de får massa för mkt MJ på fri tillgång men blir ändå inte smällfeta.
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Låter som en jätte fiffig idé om det inte hade varit för att han delar hage med, låt oss säga, lite mer grovfodersrestriktiva personers hästar ;) , ingen fri till gång för då blir man feeeeeet minsann.

Emfodring och nattgivan han får inne kan vara relativt fria iofs :confused: , men får man ihop allt det andra då Gammeln? Tycker det borde bli lite kaka på kaka, det hade blivit mycket mat mellan kl 17- 06:00 och bara ca 4 kilo mellan 6:00 och 17:00.
Bara en tanke
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Men 80MJ räcker ju bara till underhåll :confused:.......... den tränas ju också
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Han äter i dags läge 12 kilo ensilage och 2 kilo Lusern + 2 kilo havre och på det håller han sig fin i hullet.
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

kristel skrev:
Han äter i dags läge 12 kilo ensilage och 2 kilo Lusern + 2 kilo havre och på det håller han sig fin i hullet.

Då är det väl bara att skippa havren och lucern ge mer ensilage (om han nu äter mer) + lite soja o mineral
 
Senast ändrad:
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

kristel skrev:
Han äter i dags läge 12 kilo ensilage och 2 kilo Lusern + 2 kilo havre och på det håller han sig fin i hullet.

Det var liiite skillnad det ;) Det gör 143,5 MJ (om det är Krafft Lucern, men de flesta brukar ligga lika iaf de jag kikat på?).


SRP/MJ kvoten är 6.6, dvs helt okej. Däremot har du en rejäl fosforbrist och magnesiumbrist. Men om man korrigerar den, tycker du foderstaten han står på är bra, eller vill du få bort eller få ner kraftfodergivan?
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Vill du behålla just havre och lucern, eller kan jag räkna på något annat (med mer mineraler i typ)?
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Nej jag behöver inte behålla det ena eller det andra, det enda jag är intresserad av egentligen är att ha så lite "tjaffs" som möjligt, just med tanke på att han har varit riktigt dålig med tunntarminsflammation i våras. Vill därför ha så "rent" grovfoder som möjligt men jag är öppen för alla förslag.
Sojaprotein vill jag dock icke ha.
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Hej
Jag har samma ensilage som Kristel, och även jag behöver hjälp med att räkna ut foderstater till våra två ponnier.
En 8 årig newforest valack som är 147,5 och väger ca 400 - 450 kg.
Idag får han 9 kg ens 1,4 kg havre, betfor och mineraler.
Han rids 6 dagar i veckan går på dressyrträning och hoppträning, tävlat lite då och då.
En 14 årig korsningsponny som är 126 hög och väger ca 200-250 kg, idag får hon 5 kg ens 0,25 kg havre, betfor och mineraler. Hon rids 6 dagar i veckan och tränar dressyr i dag/vecka.
Tacksam om någon kan hjälpa mig att räkna ut en lagom foderstat
Anna
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Detta är alltså mina ensvärden. Är det inget som har tid och lust att räkna till mig?

Torrsubstans 73,8%
Råprotein 92g/kg TS 68 g/kg foder
Smbpr 55g/kg TS 40g/kg foder
energi 10,8MJ/kg TS 8,0MJ/kg foder
Kalcium 3,0 g/kg TS 2,2 g/kg foder
Fosfor 1,8g/kg TS 1,3 g/kg foder
Kalium 11,8g/kg TS 8,7 g/kg foder
Magnesium 1,0 g/kg TS 0,7 g/kg foder
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

kristel skrev:
Nej jag behöver inte behålla det ena eller det andra, det enda jag är intresserad av egentligen är att ha så lite "tjaffs" som möjligt, just med tanke på att han har varit riktigt dålig med tunntarminsflammation i våras. Vill därför ha så "rent" grovfoder som möjligt men jag är öppen för alla förslag.
Sojaprotein vill jag dock icke ha.

Hur mkt hösilage tror du han äter om han får fri tillgång?

Det blir tyvärr 'tjafsigt' med att täcka mineralerna, mycket olika 'dutt' blir det...

Några förslag, går att göra hur många som helst egentligen med olika fodermedel...


16 kg hösilage
1,5 kg Krafft Pluss Grön
3 mått fosforbalans

143 MJ
SRP/MJ 6,6 (6,57)
Ca/P 1,5 (1,51)
Ca/Mg 2,8 (2,81)

***


16 kg hösilage
1 kg lucern
½ kg vetekli (snällt mot magen och fosforrikt)
½ kg krafft Pluss Grön (mest för det är högt i mineralinnehåll)
60 gram Krafft Miner grön
3 dosmått fosforbalans
½ dosmått biomag

146 MJ
SRP/MJ 6.2 (6.16)
Ca/P 1,5 (1,47)
Ca/Mg 2,9 (2.93)

***

16 kg hösilage
½ kg vetekli
1½ kg Krafft Pluss Grön
70 gram Krafft Miner Grön
1 dosmått fosforbalans

142,5 MJ
SRP/MJ 6,3 (6,28)
Ca/P 1.5
Ca/Mg 2,7 (2.68)

***

Kan göra hur många som helst egentligen, men det är ju en fråga om vad det får kosta, hur mkt kraftfoder du vill ge, hur många olika sorter, hur mkt du vill dutta med att få mineralbehoven täckta etc. Och hur mkt hösilage du tror han kan tänkas äta på fri tillgång.

Så, lite mer info (om inget av de där känns 'JA!') så blir det lättare, annars kan jag spotta fram miljarders exempel liksom ;)
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Anna Norgren skrev:
Hej
Jag har samma ensilage som Kristel, och även jag behöver hjälp med att räkna ut foderstater till våra två ponnier.
En 8 årig newforest valack som är 147,5 och väger ca 400 - 450 kg.
Idag får han 9 kg ens 1,4 kg havre, betfor och mineraler.
Han rids 6 dagar i veckan går på dressyrträning och hoppträning, tävlat lite då och då.
En 14 årig korsningsponny som är 126 hög och väger ca 200-250 kg, idag får hon 5 kg ens 0,25 kg havre, betfor och mineraler. Hon rids 6 dagar i veckan och tränar dressyr i dag/vecka.
Tacksam om någon kan hjälpa mig att räkna ut en lagom foderstat
Anna

Hur mycket betfor får de? Hur länge har de stått på den foderstat du skriver? Hur är det på den?

(det bli väldigt högt i MJ nämligen för New Foresten, bara av höet och havren, därför jag funderar)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 613
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Fick nyss analysen mejlad till mig,men hur ska man räkna den? Vilket program är lättast att använda? Ska man fylla i efter kg...
Svar
16
· Visningar
1 016
Senast: Ackio
·
N
Foder & Strö Är detta ett bra hösilagefoder till hästar? Har fått papper av min leverantör på hans foderanalys men jag fattar ingenting av dessa...
Svar
8
· Visningar
1 588
Senast: CK
·
L
Foder & Strö Hej! Har gjort höanalys och fattar inte så mycket på det som står. Det står så här: Torrsubstans 84,5 % Råprotein 68...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp