Känner ni till några hingstar, på semin, som är kända för mkt bra temperament???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Wanilj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 873
Sv: Känner ni till några hingstar, på semin, som är kända för mkt bra temperament???

Wanilj skrev:
Jag tar gärna en dressyrhingst som nedärver god hoppförmåga! Ser bra gångarter som en stoor bonus! Då det är oxmamma så känns det bra med en så "bred" hingst som möjligt!

Skulle gärna vilja använda Briar till mitt andra oxsto om han inte varit såpass "dyr".. Hade jag haft ett hblsto som passat så hade jag testat... avkommorna ligger ju rätt högt i pris så då hade man kanske fått tillbaka lite men med oxmamma så tror jag att det är svårt att få ut sånna summor...
Vad vill du ha avkomman till ? Hopp eller dressyr ? Jag trodde nämligen att du var ute efter en blivande hopphäst då du pratade om Coriall i ditt första inlägg.

Helen

Sv: Känner ni till några hingstar, på semin, som är kända för mkt bra temperament???

clownen skrev:
Vad vill du ha avkomman till ? Hopp eller dressyr ? Jag trodde nämligen att du var ute efter en blivande hopphäst då du pratade om Coriall i ditt första inlägg.

Helen

Främst hoppning därav Coriall... men om jag inte missminner mig så har Briar blivit omnämd som "hopphingst" då han ofta nedärver mkt god hoppförmåga.. även fin svensk hoppstam.. Okeanos placerade sig högre inom hopp än dressyr nere i tyskland när han gjorde sitt bruksprov så det finns mkt hopp i de killarna...
Men då den lilla inte har hblgång så gör det ju inget om avkomman får lite rörelser gratis! Coriall imponerade på mig samt har omnämts för sitt lugn och sansade sätt på visningar...
Men det är hingst med god hoppförmåga alt nedärver mkt god hförmåga som jag söker!
Ingen ren dressyrhingst...
kanske blev lite invecklat men jag tror att ni förstår vad jag menar!

Mvh Jasmine

Wanilj skrev:
Främst hoppning därav Coriall... men om jag inte missminner mig så har Briar blivit omnämd som "hopphingst" då han ofta nedärver mkt god hoppförmåga.. även fin svensk hoppstam.. Okeanos placerade sig högre inom hopp än dressyr nere i tyskland när han gjorde sitt bruksprov så det finns mkt hopp i de killarna...
Men då den lilla inte har hblgång så gör det ju inget om avkomman får lite rörelser gratis! Coriall imponerade på mig samt har omnämts för sitt lugn och sansade sätt på visningar...
Men det är hingst med god hoppförmåga alt nedärver mkt god hförmåga som jag söker!
Ingen ren dressyrhingst...
kanske blev lite invecklat men jag tror att ni förstår vad jag menar!

Mvh Jasmine
Ja men då var det som jag trodde - du söker en hopphingst med bra gångarter. Med dina kriterier så ska du alltså inte leta gångartshingst som även hoppar bra utan du ska söka bland hopphingstarna som även rör sig bra...

Det stämmer Briar är egentligen en hoppehingst som tack vare JB blivit den han är idag. Fast han är multi i sin nedärvning...

Helen

Även jag blir förvirrad av dina trådar och inlägg...
Då har haft flera trådar och fått massor av svar men det känns som om du ändrar dig efter hand.

Jag tycker du skall sätta dig ner och allvarligt fundera på vad du skall göra.
Varför skall jag betäcka? Om du konstarerar att du har bra anledningar till det kan du gå vidare med:

1. Vad skall du ha avkomman till?
  2. Hur ser budgeten ut?
  3. Hur vill du att avkomman skall se ut och vara?
  4. Hur ser stoet ut och vilka egenskaper i övrigt har hon?
  5. Vad skall hingsten ha för att förstärka stoets goda sidor och dämpa hennes brister samt ge avkomma med de egenskaper du vill ha (hopp/dressyr).
  6. Vilka hingstar finns som motsvarar detta?

Om du har detta klart för dig kan jag aldrig tänka mig att det finns så många hingstar som passar utan valet lär komma att bli ganska självklart.

Ta en ordentlig funderare själv, har du sedan fler frågor är vi nog många här som kan hjälpa. Men det är lite jobbigt att se folk ge råd som verkar bra för att sedan se dig ändra allt och välja något helt annat sekunden efter. :crazy:

Lycka till

Fel nick ! Jag har inga problem med mina hingstval i år :angel: :D

Helen

gragge skrev:
Även jag blir förvirrad av dina trådar och inlägg...
Då har haft flera trådar och fått massor av svar men det känns som om du ändrar dig efter hand.

Jag tycker du skall sätta dig ner och allvarligt fundera på vad du skall göra.
Varför skall jag betäcka? Om du konstarerar att du har bra anledningar till det kan du gå vidare med:

1. Vad skall du ha avkomman till?
  2. Hur ser budgeten ut?
  3. Hur vill du att avkomman skall se ut och vara?
  4. Hur ser stoet ut och vilka egenskaper i övrigt har hon?
  5. Vad skall hingsten ha för att förstärka stoets goda sidor och dämpa hennes brister samt ge avkomma med de egenskaper du vill ha (hopp/dressyr).
  6. Vilka hingstar finns som motsvarar detta?

Om du har detta klart för dig kan jag aldrig tänka mig att det finns så många hingstar som passar utan valet lär komma att bli ganska självklart.

Ta en ordentlig funderare själv, har du sedan fler frågor är vi nog många här som kan hjälpa. Men det är lite jobbigt att se folk ge råd som verkar bra för att sedan se dig ändra allt och välja något helt annat sekunden efter. :crazy:

Lycka till

Tror du syftar på mig här...
Jo jag har haft frågor gällande hingstar MEN jag har TRE ston som ska betäckas!!
Om jag endast vänder mig till hingsthållaren så får jag ingen objektiv information utan jag har skrivit lite frågor här ute då jag fått intrycket av att det finns mkt info här...
Vad är det som jag har ändrat på???
Jag fundrade kring Cardento ett tag men kom fram till Coriall... där fick jag hjälp här ute... men blev lite tveksam då han är ung och jag inte vet vad han nedärver... vill ha en säker hingst..
Övriga två damer har jag bestäm hingstar till... Dock kommer det ena stoet inte betäckas förrän nästa säsong..
Om allt går vägen så har jag planerat hingst till två säsonger... sen kan det ju alltid ändras..

Men visst jag har vägt fram och tillbaka då det ena stoet är mkt mkt fint och folk i min omgivning har tyckt: Henne måste du ha till ridponny... du måste ta en fin arabhingst.. etc...

Tråkigt att du upplever det som veligt då det ända jag vill är att hitta en så "klockren" match som möjligt.. Sen om jag har två rphingstar som skulle kunna matcha inför betäckning ett sen tre hblhingstar till betäckning två... det blir för mig "många" hingstar...

Jag tycker att det är roligt att planera och söka info.. att ha en långsiktig plan är en del av det hela och kan man då få andra människors åsikter och råd så är det en hjälp på vägen...
Men vill man inte svara på en tråd så behöver man inte...

Corlensky G kan jag varmt rekomendera. Otroligt snäll & trevlig hingst. Otroligt vacker (i mina ögon :love: ) & superbra i psyket!
Godkänd som hopphingst (om du nu har missat det :smirk: ) men med super gångarter. Billig är han oxå.! Han finns på www.waldhof.se / Madde

Senast ändrad:

Tack Madeleen! Han är inplanerad till ett av våra ston!:love:
Denna dam som är tilltänkt i denna tråd är rätt kort samt vi behöver till första en hingst som är beprövad och rätt "säker" i sin nedärvning...
Men tack!

Ps. har talat med hingsthållaren och han skulle tydligen gå dressyrchampionatet men därefter bli hopphäst! D.s

Jag är ju lite såld på Ganescolinjen, där en levande sonson är Lambourghini. Alla avkommor jag har träffat efter Ganseco, Bellini eller Lambourghini har varit mycket stabila och dessutom haft ypperliga gångarter. Vet att många kan hoppa också. Men detta är vad jag har sett själv.

Kommer själv antagligen att ta Lamboughini till min "dramaqueen" ;)

//E

lady_vip skrev:
Jag är ju lite såld på Ganescolinjen, där en levande sonson är Lambourghini. Alla avkommor jag har träffat efter Ganseco, Bellini eller Lambourghini har varit mycket stabila och dessutom haft ypperliga gångarter. Vet att många kan hoppa också. Men detta är vad jag har sett själv.

Kommer själv antagligen att ta Lamboughini till min "dramaqueen" ;)

//E

Har du hans siffror? Ja min kille som jag sålde nu hade Ganescoblod... häftig prick!

Jag tog Chess till mitt hoppsto, mkt trevliga avkommor med bra temprament själv, jag har varit och hälsat på honom själv och han är något av det trevligaste jag träffat. Han är heller inte så dyr, A- prem och har dunder sperma.. Men som sagt han är också en av de som är kända för sina trevliga och ridbara avkommor.

Wanilj skrev:
- illmyra... jag ska ge mig ut och leta lite mer kostinfo om dem.. Men Silvano han är väl runt 175?? Vågar jag lägga honom på ett litet sto? Hon är bara 150 hög...

Klart du vågar. Detta diskuterades i en annan tråd.
Fostret anpassar sig efter livmodern. Inga problem.

Du ville ha hoppblod eller hur?
Annars är Florestan blodet känt för sin enorma ridbarhet o temperament.
Du har bruksprovsettan från förra året Figaro R som är e Friendship som i sin tur är efter Florestan. Båda herrarna verkar ha ärvt hans ridbarhet o temperament. Men hur de hoppar vet jag ej.

Don Primero är bara 161cm och om avkomman ska bli någorlunda eftertraktad så bör den bli åtminstonde ca 164 cm. (såg att det tipsades om honom)

Synd att Robin Z är så dyr annars hade jag sagt honom till ditt sto utan att tveka.

Wanilj skrev:
Har du hans siffror? Ja min kille som jag sålde nu hade Ganescoblod... häftig prick!
Alcatraz då ? Han kostar 8000 dvs. 2000 + 6000

Helen

Sv: Jadå!

Wanilj skrev:
Låter perfekt! Hade lite funderingar på Okeanos eller Camaro M till vårt andra sto för nästa säsong..

Detta med hingstar är ju helt livsfarligt! Man hittar ju herrar så det räcker flera år framöver!! Min sambo sliter sitt hår här hemma och undrar när säsongen är över och han kan få tillång till både mig och dator igen..:D

Såg Camaro M igår på Millegarnes hingstvisning. Vilken otrolig gummiboll han är!!! :bump: Har ju väldigt bra statistik på 3-årstesterna i både hoppning och gångarter (1:a i hoppning, ligger på delad plats 26 av 108 i dressyr). Verkar vara en härlig hingst.

Senast ändrad:

Acacio är ju en jättetrevlig hingst, med flera avkommor som fått dubbeldiplom vid de olika treårsvisningarna. Själv känner jag några Acacio avkommor som har både trevliga gångarter, hoppar bra och fantastiskt temperament.

Tack alla för era tips!! Vi kikade faktiskt lite på Carthango, visserligen ung men det lilla jag hört om honom och avkommor så ska det vara mkt mkt bra! Han har mkt mkt hopp, stor- kan förhoppningsvis bli avkomma runt 160, ska ha bra galopp, smidig och kapabel för sin storlek samt god ridbarhet! Ska passa lite mindre och kortlinjerade ston..
Om ni hört ngt annat så "hojta"!!
Hoppas på ett stoföl, liten påläggskalv som kan komma att ge oss bra 25%:are... om inte så finns förhoppningsvis ngn hoppryttare som kan uppskatta en lite mindre och smidig hopphäst..
Ska dock kika närmare på två av de pojkar ni nämnt!!
Tack igen!:bow: :bow: :bow:

Cathageno....ska det vara...nu snurrade jag ihop dem... Får väl tillägga så att ingen får dåndimpen att jag har lätt att förväxla namn men inte häst!;)

Skulle tro att Coriall passar då han är coolheten själv. En helt fantastisk individ!! For Feeling är också ett alternativ, som även är mer beprövad.. Plus att det är nog är sista året han står i Sverige..

Jag skulle rekomendera dig Nactus.
Visserligen står han på naturligt, men finns även på fryst.
Han kostar 2.000+5.000=7.000
Han lämnar avkommor som både har gång och kan hoppa.
Och han själv var väldigt allrount på sitt bruksprov.
Du kan kolla på honom och avkommor här:
http://www.hagagard.on.to/

Hans blup hittar du här:
http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid47ny?Intidnr=5044

Kan då även passa på att tipsa dig om Uskudar des malais med, men han står bara på naturlig.
Info om honom hittar du på samma sida som Nactus.
Kan iaf nämna att Uskudars mamma har hoppat 2,25(tror jag det var, annars var det 2,15) i en puissance hoppning!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka