känner mig som en djurplågare...

Sv: känner mig som en djurplågare...

så ni menar att alla här på buke är imot halti, antidragsele, helstrup osv? i så fall ber jag om ursäkt om jag drömat att jag läst sånt här:crazy:

Jag är iaf emot halt , antidrag sele etc. Helstryp däremot är jag för men har ej rekommenderat på rak arm utan sagt att man ska ha det om man vet vad man gör.
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

kl
Ser inte att det skulle vara djurplågeri att använda helstryp? Det har jag alltid haft på min förra hund då jag helt enkelt inte orkade hålla i henne annars. Väger hunden 55kg kan man behöva lite hjälp.. (ja, jag försökte få henne låta bli att dra men fick inte bort det helt).
Grejen är ju att man inte ska rycka, detta gäller ju både med och utan stryp.
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

kl
Ser inte att det skulle vara djurplågeri att använda helstryp? Det har jag alltid haft på min förra hund då jag helt enkelt inte orkade hålla i henne annars. Väger hunden 55kg kan man behöva lite hjälp.. (ja, jag försökte få henne låta bli att dra men fick inte bort det helt).
Grejen är ju att man inte ska rycka, detta gäller ju både med och utan stryp.

Jag säger motsatsen. Att man hellre rycker för att skapa ett obehag när hunden drar istället för att låta den "hänga" i kopplet och strypas. Ser alltför många hundägare som kommer vandranders med en hund som låter som en flåsbälg och knappt kan andas men drar lika illa ändå.
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

Vill tillägga att man givetvis inte ska rycka frenetiskt utan att det ska räcka med ett ryck åt gången när hunden ska fram, tillslut när hunden slutat ska man kunna byta halsband om så önskas
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

jag har inte provat ALLA metoder. Jag har testat halti-som hon hatade å gjorde allt för att slippa, så de slutade vi med ganska fort. Antidragsele- funkade knappt nånting men när hon skulle fram till andra hundar och liknanade vart hon inte lika stark med det, men va rädd att de skulle skada så hårt hon drog vid dom tillfällena, så det slutade vi med ganska fort åxå. strypkedja- funkade okej, men va orolig för hennes hals. skaffade ett helt vanligt sele för att skona hennes hals eftersom hon drog. I början hade hon vanligt halvstryp som inte ens satt åt när de va som mest spänt. började med andra redskap vid ca 7-8 månaders ålder. Rappa kedja över ryggen har jag inte testat! Vänt upp och ner på henne har jag gjort ett fåtal gånger när hon inte varit kontaktbar.
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

uttryckte mig lite fel. menar inte så. men att man ska vara flockledare, bestraffa när hunden gör fel osv.inte med rapp över ryggen då, men med röst och kanske ryck i kopplet.

Upplysningsvis kan jag tala om för dig att lika många dressörer som det finns, lika många dressyrsätt finns det.

Det är inte så att alla inom försvaret använder sig av "bestraffningsmetoden".

Men jag förstod att du inte menade det riktigt så.
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

Vad kul att du hittat en bra instruktör!
Det är något helt magiskt vad mkt tips och råd man får om hur man ska uppfostra sin hund. Det är av grannen, folk man träffar på stan, andra hundägare och instruktörer (långt ifrån alla med instruktörstitel har tvyärr koll)!
Vissa tips och råd gör att man bli mörkrädd, som de tips du fått!
Men många har stora utlägg om varför just deras tips ska fungera, och hur vansinniga dom än låter är det nog inte helt ovanligt att man i en desperat stund tycker att de låter vettigt :(
Jaja, lycka till med hunden!
/ S
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

började med andra redskap vid ca 7-8 månaders ålder

Alltså...menar du att ni hade dragproblem innan hon var 7 månader?:crazy: Varför går ni och låter hunden dra i kopplet, kan ju tänka mig att hon är tung att hålla:crazy: Byt riktning så fort hon drar. Eller stå still och gå inte förrän hunden tar kontakt med dig. Två enkla exempel av 1000;)
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

så ni menar att alla här på buke är imot halti, antidragsele, helstrup osv? i så fall ber jag om ursäkt om jag drömat att jag läst sånt här:crazy:

emot och emot... Jag har aldrig och skulle aldrig använda det på min hund och har aldrig behövt använda det och han drar inte utan går fint i kopplet utan att behövt ta till dessa koppel.
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

Men sen är det ju upp till var och en vad dem använder för halsband och alla hundar är annorlunda och alla tränar sina hundar olika.
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

jag använder alltid strypkoppel(rep). Hunden drar inte och jag tycker det är jätteskönt att bara ta av hela kopplet o så får hunden vara fri. Så behöver man inte vara rädd att hunden fastnar i halsbandet heller..
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

har aldrig låtit henne dra i kopplet. men hon har inte lyssnat för fem öre.

Tack för tipset men nu har vi en bra instruktör och kör efter hennes anvisningar.
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

jag använder alltid strypkoppel(rep). Hunden drar inte och jag tycker det är jätteskönt att bara ta av hela kopplet o så får hunden vara fri. Så behöver man inte vara rädd att hunden fastnar i halsbandet heller..

Jag har också halsband som man lätt knäpper av ( Kopplet är fäst i 2 små ringar som bara knäpps av så följer halsbandet med). Skönt och bekvämt att ta av och låta dem springa lösa. Jag skulle heller aldrig ha halsband på min hund när han spriger lös med risk för att han ska fastna i nått.
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

har aldrig låtit henne dra i kopplet. men hon har inte lyssnat för fem öre.

Tack för tipset men nu har vi en bra instruktör och kör efter hennes anvisningar.

Aldrig låtit hunden dra i kopplet? Var det inte det som var problemet att hon drog i kopplet, eller:angel:

Jag är nyfiken på vad din instruktör har för metod:)
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

Tur att du hittat en bra instruktör. Hoppas ni får ordning på problemen.

Angående metoderna du nämnt kan jag bara beklaga. Oavsett var du fått tipsen från är det helt vansinnigt att tipsa om sådant över Internet. Hakar upp mig på att "rappa kedjestryp över ryggen", och hoppas för mitt liv att INGEN tagit det rådet på allvar. Herregud...:eek: :crazy: :crazy:
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

Skulle va kul ifall du berättar hur det går för er???
Alltis rolit å läsa när någon lyckas ordna upp sina problem! Lycka till!
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

Använder både halti och helstryp på Rocco(dock inte samtidigt, beror på vad vid tränar och hur ) Och använder helstryp på Stjärna!Skulle vilja att någon skriver det negativa med det !
När man vet hur det ska användas och använder det på rätt sätt så är det ju faktiskt inte skadligt för hunden utan ett hjälmedel för att få hunden på rätt spår !
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

Skulle vilja att någon skriver det negativa med det !

Du kan ju prova söka på Halti så får du upp en hel del trådar där det förklaras ingående om negativa sidorna med användadet av Halti
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

nej jag har inte tillåtit det. sen om hon skiter i mig eller lyssnar är en helt annan sak!
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp