Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Enligt tråden "sto betäcker annat sto" på hästhantering, så är det du som är skyldig, och stå för minst halva kostnaden.
Helt galet.
Enligt en gammal lag så blir du som hästägare ansvarig om din häst skadar en annan häst (eller annat djur för den delen).
Har du någon källa på det eller vilken lag det gäller?
Aldrig hört talas om det..hästar går ju t o m oftast fria vid incidenter i trafik.
Jag har svårt att tro det, möjligen om man som djurhållare är grovt oaktsam, har dåliga staket etc så hästen sticker och orsakar skada..men inte för att man släppt ihop dem i en hage medvetet..låter högst osannolikt.
Oavsett lag eller inte, så säger moralen att man gör inte så..altså kräva ersättning hos annan hästägare om man medvetet släppt ihop hästarna punkt!
Fast här står ju att man betalar halva värdet på dött djur som ej kan ätas. Om det döda djuret kan ätas betalar man en fjärdedel samt ägaren behåller allt köttet (hit bör ju hästar räknas! )https://lagen.nu/1736:0123_1
Kap: 22.
7 § Dräper fä annans fä, som ej ätas kan; betale ägaren hälften av dess värde, som dräpt blev. Kan det ätas; gälde fjärdung, och det döda tage han, som det förr ägde. Nu varder fä sargat av fä; betale halva läkeslön och halva skadan. Är fä vant att skada göra, och vet det ägaren, eller är han där om varnad; gälde dubbelt mer än sagt är. Samma lag vare om hund, som fä biter, eller sargar. Gör hund skada tredje gången; betale dess ägare som sagt är, och döde hunden.
Vet man om att ens häst gärna jagar och sparkar mot andra hästar regelbundet så kan man råka ut för att betala dubbel upp om man inte varnar de andra djurägarna!
Ingen kan garantera att en häst inte sparkar, inte jagar, inte biter annan häst osv någonsin. Det beror helt och hållet på i vilken flock hästarna släpps in/ihop med..Så att göra det är en vild chansning och ska man kräva någon på ersättning ifall två hästar ryker ihop så ska man inte ha sin häst i lag med någon annan tycker jag.
Å andra sidan kan ju hästen snubbla och skada sig på egen hand i hagen, också.
Immer, fick du ersättning från ditt försäkringsbolag, för både självrisken + 20%, kanske tom medicin mm, alltså allt som den andra hästägaren behövt lägga ut? Eller för halva utgiften (har för mig att jag läste det någon stans)?
Det är hästägarens försäkring som täcker in ev skador, ytterst få har försäkrat så att det täcker in skador som hästen orsakar tredje part.
Mitt försäkringsbolag, alltså det bolag jag hade min hemförsäkring i, betalade direkt till den andra hästägaren. Hon fick hela summan (för djurdjukhus, veterinärbesök, mediciner osv) , förutom min självrisk på 1200 kronor. Meningen var att jag själv skulle betala 1200 kronor till hästägaren, men denna ville inte ha de pengarna.
Du får komma ihåg att denna lagen skrevs när hästar var nyttodjur. Ingen hade hästar inhyrda som vi har nu. Därför gäller nog lite andra regler. Om båda ägare godkänt ihopsläpp så får man nog säga att båda tar risken för sin häst.Tack!
Dock är det ju ett problem i frågan; Att kunna avgöra exakt vad som inträffat/om det är känt att djuret/hästen uppsåtligen brukar skada andra djur/annan häst tex känt sen innan att den är aggresiv..I ett rättsligt fall tror jag att det skulle bli väldigt svårt att avgöra faktiskt. Sen ska man ha vittnen, bevis och så vidare men troligtvis blir det ändå ord mot ord..
Ingen kan garantera att en häst inte sparkar, inte jagar, inte biter annan häst osv någonsin. Det beror helt och hållet på i vilken flock hästarna släpps in/ihop med..Så att göra det är en vild chansning och ska man kräva någon på ersättning ifall två hästar ryker ihop så ska man inte ha sin häst i lag med någon annan tycker jag.
Däremot ja, är det fruktansvärt ifall någon vet att ens häst är en djävul och släpper in den tillsammans med
andra hästar utan att något säga..Men hur ska andra då få reda på/veta det utan att det kan antas vara "första gången" lika gärna?
Jag tror fortfarande att det är ganska avgörande ifall hästarna släpptes ihop medvetet eller inte, ifall det skedde med samtycke eller inte..och likaså tror jag att denna lag blir väldigt luddig att kunna tillämpa.
Om inte så är den lagen helknäpp..ponera att 2 hingstar och 1 sto släpps tillsammans på ett bete. Bråk utlöser mellan dem och hästar skadas. Är det verkligen helt riktigt då att kunna kräva ersättning även fast ihopsläppet var lika medvetet som vilket annat som helst där man antagit att det ska gå bra? Vi alla vet ju att det kan innebära risker/skador..