Känner en häst igen sig efter många år?

caradan

Trådstartare
Om allt går vägen så kommer en häst hem efter att vart iväg i ca 7år.
Den är både född och uppvuxen där den kommer att komma tillbaka till och bodde där i ca 11år.
Kommer den att känna igen sig om den kommer tillbaka tror ni?

Självklart gör den det!
Hästar vet, kan och förstår mycket mer än vad vi tror. Det har ju även den senaste forskningen visat.

I höstas fick jag hem en gammal häst som var född här på gården, bodde här tills hon var sju år och därefter såldes hon och bodde på några olika ställen tills hon var 19 år.

Det var mycket tydligt att hon kände igen sig när jag ledde in henne på gårdsplanen och i stallet. Hon visste var hon skulle gå in, visste var allt fanns, kände igen hagarna och verkade mycket nöjd.

Naturligtvis var det en omställning ändå, och hästarna var som sagt nya för henne, alla utom en, så det måste man ju räkna med. Det tar alltid lång tid för en häst att ställa om sig efter en flytt.

Om man ser på vildhästar tex så memorerar dom platser oerhört bra. Även tamhästen besitter den förmågan. Det ingår lite i att vara ett flyktdjur och med en plats så kommer även gamla minnen tillbaka, lukter och övrigt.

Javisst! Min ponny kom nyligen tillbaka till sitt stall där han bodde i några år typ 2000-2002 eller liknande. Gick rakt in i sin gamla box :D Och visste även precis var man "ska" galoppera i skogen.

Åh javisst tror jag det!
Jag köpte tillbaka min gamla ponny för ett tag sedan. När jag lastade av honom stannade han till och man såg att han kände igen sig direkt. Jag behövde inte leda honom, höll bara i grimskaftet så gick han in ställde sig där vi brukade göra i ordning inför ridtur och sen släppte jag honom och han gick raka vägen in i sin gamla box! :love::love::love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 519
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar