Känna sig febrig vs mäta temperatur över 38 grader

Jag har varit ganska flitig med mitt testande av temperatur under olika perioder. Normala tempen är 36,6 på morgonen och 36,7 på kvällen. Har jag 37 känner jag mig lite vissen, har jag 37,5 är det verkligen ordentlig feberkänsla.

Jag minns efter en förlossning för snart 20 år sedan då jag kände mig lite väl vissen och febrig, tempen kollades och var på 37,6. Ingen feber sa barnmorskan. Jag förklarade att jag vanligtvis alltså normalt har en hel grad lägre, men hon svarade att "alla har 37,5 grader, det är så sjukvården mäter, du har ingen feber". Jag bad om Alvedon och en stund senare var tempen normal. Oh, nej, inte feber alls nej.....

≥37,5 grader räknar vi som subfebril, dvs förhöjd temp.
 
Jag tror aldrig jag under mitt vuxna liv mätt upp en temperatur över 37,2. Känner mig ändå febrig vid förkylning/influensa, har omväxlande frossa/svettning osv. Hur hänger det här ihop?

Termometern jag använt är en rätt nyinköpt (mindre än sju år) armhåletermometer så jag funderar på att köpa något som har lite mer rykte om sig att vara precist. Samtidigt har jag även på akutmottagning blivit tempad när jag mått kasst utan att komma upp i officiell feber. När jag sagt att jag känner mig febrig "fast du har inte feber" nä okej... Hur kommer det sig att man kan känna sig så sjuk och febrig utan att ha feber?

Jag brukar ligga på 36,6 i temp men visst kan jag ha feber för det, har haft över 40 grader flera gånger i livet utan att vara "mer" febrig än andra vid samma temperatur. Däremot tycker jag ofta att jag kan känna mig mycket krasslig och dålig utan att för den sakens skull ha klinisk feber. Jag brukar inte ta tempen för att avgöra om jag är sjuk, sjuk är jag oavsett om jag har feber eller inte.

För tillfället snittar jag 37,4 pga graviditet, känner mig inte febrig för det.
 
Vet inte heller men det är vanligt att få frågan från arbetsgivaren "men har du feber?" Svarar man då "nej inte kliniskt" tycker de gärna att man överdriver och kan jobba. Inte nu under corona men har haft den diskussionen tidigare.

Jag kan inte jobba när jag är sjuk men feberfri.
Det är ju jättekonstigt. Om man bara läser sjukvårdsupplysningen tycker jag det står att vuxna människor då inte brukar få feber av en förkylning. Men man kan ju vara superförkyld och ynklig ändå.

Jag får nästan aldrig feber, dvs sällan ens höjd temperatur jämfört med min vanliga. Men känner mig ju varm och kall och huttrig och helt matt ändå.
 
Jag tror aldrig jag under mitt vuxna liv mätt upp en temperatur över 37,2. Känner mig ändå febrig vid förkylning/influensa, har omväxlande frossa/svettning osv. Hur hänger det här ihop?

Termometern jag använt är en rätt nyinköpt (mindre än sju år) armhåletermometer så jag funderar på att köpa något som har lite mer rykte om sig att vara precist. Samtidigt har jag även på akutmottagning blivit tempad när jag mått kasst utan att komma upp i officiell feber. När jag sagt att jag känner mig febrig "fast du har inte feber" nä okej... Hur kommer det sig att man kan känna sig så sjuk och febrig utan att ha feber?
Tror dessutom de mätt normaltemperaturen för nutid och konstaterat att den är lägre än
37. 37 är tydligen från 1851 i Tyskland från när gemene man kunde ha en del infektioner som låg och grodde.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/amerikanska-forskare-var-kroppstemperatur-sjunker

Men samtidigt att ha lite förhöjd temperatur är kanske inte tillräckligt mycket för att det ska vara intressant för sjukvården? Gränsen 38 grader kanske fortfarande är intressant för dem?
 
Jag brukar pendla mellan 36,6-37,6 i normal temp. Vet detta då sköterskorna tar temp på mig varje gång innan min medicin. Brukar vara ungefär samma tid på dygnet dessutom.
Dom använder örontermometer, vilket även gjordes på förlossningen.
 
Jag har köpt två rätt "dyra" termometrar. Jag har ibland 35,8. Under 35 räknas som kraftig nedkylning. :angel: så när jag känner mig febrig och växlar mellan att frysa och kallsvettas är jag fortfarande inte ens i närheten av 38 grader. Så jag brukar säga att jag har feber när det känns så helt enkelt. 🤷
 
Vet inte heller men det är vanligt att få frågan från arbetsgivaren "men har du feber?" Svarar man då "nej inte kliniskt" tycker de gärna att man överdriver och kan jobba. Inte nu under corona men har haft den diskussionen tidigare.

Jag kan inte jobba när jag är sjuk men feberfri.
Du behöver inte precisera ditt svar för AG.
Frågar hen om du har feber så svara bara ja eller nej utefter ditt eget omdömme :)
 
Jag som normalt ligger på 36 är rejält sjuk om jag har 37,5, vilket för de flesta andra är helt normalt/inte sjuk. Har jag över 38 motsvarar det nästan 40 grader för någon som ligger högre i normaltemp. Min bror har också låg temp normalt.

Samma här, har jag uppemot 38 är jag riktigt dålig, även om det inte skulle få någon att höja ett ögonbryn. Efter andra Moderna-dosen gick jag upp i 39 och det var inget snack om att jag var ordentligt sjuk.
 
Jag tror aldrig jag under mitt vuxna liv mätt upp en temperatur över 37,2. Känner mig ändå febrig vid förkylning/influensa, har omväxlande frossa/svettning osv. Hur hänger det här ihop?

Termometern jag använt är en rätt nyinköpt (mindre än sju år) armhåletermometer så jag funderar på att köpa något som har lite mer rykte om sig att vara precist. Samtidigt har jag även på akutmottagning blivit tempad när jag mått kasst utan att komma upp i officiell feber. När jag sagt att jag känner mig febrig "fast du har inte feber" nä okej... Hur kommer det sig att man kan känna sig så sjuk och febrig utan att ha feber?
Vad är din normaltemp? Ligger du lågt pga ex hypotyreos så känns 37,5 som feber.
 
Jag är en till som ligger på låg (runt 36,4-36,7 vid normal) har jag över 37,8 känner jag mig febrig. 39, helt sänkt, 40,2 grader eller om det var högre så var jag helt väck. Mådde pyton
 
Men är det så viktigt att det måste heta just "feber", kan man inte bara gå efter symptom och konstatera att man ligger över normaltemp och känner sig sjuk? 🤷‍♀️
Att sjukvården lagt en gräns beror väl på när det kan börja vara allvarligt och eskalera? Ingen ligger väl för döden vid 37,5 även om det kanske känns så.
 
Men är det så viktigt att det måste heta just "feber", kan man inte bara gå efter symptom och konstatera att man ligger över normaltemp och känner sig sjuk? 🤷‍♀️
Att sjukvården lagt en gräns beror väl på när det kan börja vara allvarligt och eskalera? Ingen ligger väl för döden vid 37,5 även om det kanske känns så.

39 och jag börjar hallucinera. "Normalfeber" säger vården, men så "hög" feber har jag bara haft 4 gånger i livet, barnåldern inkluderad.

Jag har iofs aldrig varit allvarligt sjuk, så vem vet... Maken fick 41 vid en streptocockinfektion i halsen, kände sig lite vissen men såg helt obrydd ut. Han får alltid just feber när han blir sjuk, jag har inte haft över 37.5 de senaste 20 åren.
 
Jag tror aldrig jag under mitt vuxna liv mätt upp en temperatur över 37,2. Känner mig ändå febrig vid förkylning/influensa, har omväxlande frossa/svettning osv. Hur hänger det här ihop?

Termometern jag använt är en rätt nyinköpt (mindre än sju år) armhåletermometer så jag funderar på att köpa något som har lite mer rykte om sig att vara precist. Samtidigt har jag även på akutmottagning blivit tempad när jag mått kasst utan att komma upp i officiell feber. När jag sagt att jag känner mig febrig "fast du har inte feber" nä okej... Hur kommer det sig att man kan känna sig så sjuk och febrig utan att ha feber?
Jag var 38 år innan jag fick feber för första gången som vuxen (njurbäckeninflammation). Jag har känt mig betydligt "febrigare" innan jag faktiskt fick feber. Enda skillnaden var att jag frös så jag hackade tänder trots dubbla duntäcken och mössa. Hade inte särskilt ont i huvudet och kände mig inte så värst såsig. En ipren senare kände jag mig som vanligt en stund. Hade typ 40 grader, ligger rätt konstant på 37 i vanliga fall.

Jag tror att det är väldigt individuellt hur man reagerar på sjukdom och vilken av de kroppsliga reaktionerna man mår sämst av.
 
Man kan ju både ha lite olika normaltemperatur både jämfört med andra och varierande över dygnet plus vara olika känslig för prostaglandiner/har variation på immunsvaret för olika mikroorganismer så det låter inte konstigt att folk kan få lite olika tempratur vid samma typ av infektion. Ska man däremot få någon tänkt immunologisk effekt av en feber så behöver det ju nå upp till en temperatur som inte är optimal för mikroorganismen som immunförsvaret reagerar på och då är det över 38 grader som krävs så har man ett normalt immunförsvar och en riktigt ordentlig infektion så når nog de allra flest upp dit åtminstone. Jag kan inte heller säga att jag vet om att jag som vuxen varit i närheten av det mer än enstaka gånger men jag har sällan varit ordentligt sjuk heller. Småfebrig känner jag mig redan vid 37.3, enligt min termometer ska sägas, vet inte hur exakt den är. Men jag ligger normalt på runt 36 grader och fryser alltid så känner jag mig varm känns det fel :angel:.
 
Men är det så viktigt att det måste heta just "feber", kan man inte bara gå efter symptom och konstatera att man ligger över normaltemp och känner sig sjuk? 🤷‍♀️
Att sjukvården lagt en gräns beror väl på när det kan börja vara allvarligt och eskalera? Ingen ligger väl för döden vid 37,5 även om det kanske känns så.
Jag har nog inte tagit febern sen jag var barn egentligen. Ingen arbetsgivare har ens frågat när jag sjukanmält mig, jag har nog bara skrivit ”jag är sjuk och kommer inte idag”, har aldrig fått frågor på det.

Funderade dock på det eftersom två familjemedlemmar blev sjuka förra veckan och på grund av coronan faktiskt tog febern. Men man kan ju känna sig svinrisig utan att vara ”sjuk” i vårdens mening.
 
Jag tror aldrig jag under mitt vuxna liv mätt upp en temperatur över 37,2. Känner mig ändå febrig vid förkylning/influensa, har omväxlande frossa/svettning osv. Hur hänger det här ihop?

Termometern jag använt är en rätt nyinköpt (mindre än sju år) armhåletermometer så jag funderar på att köpa något som har lite mer rykte om sig att vara precist. Samtidigt har jag även på akutmottagning blivit tempad när jag mått kasst utan att komma upp i officiell feber. När jag sagt att jag känner mig febrig "fast du har inte feber" nä okej... Hur kommer det sig att man kan känna sig så sjuk och febrig utan att ha feber?
Jag känner mig riktigt dålig om jag kommer över 37,5. Då ligger jag på 36,2 i normaltemp. Jag åkte på influensa en gång och hade nästan 40 grader under ett dygn, och jag minns knappt något från det dygnet. Vet att jag slog upp ögonen och det vara bara dimmigt, sen somnade jag igen. Jag varken åt eller drack och jag kunde inte ens ta mig från vardagsrummet, genom köket, till hallen och toaletten utan att sätta mig och vila på en stol i köket. Jag var så yr och svimfärdig!

När jag fick första vacc mot covid så var jag uppe i 38,7 i temp och jag bara snurrade i sängen. Vaknade, somnade,vaknade,somnade. Var bara i en dimma hela natten då med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp