Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
39 och jag börjar hallucinera.
Ja? Det är ju feber och du var sjuk. Det är ingen som säger att det påverkar alla kroppar lika för det.39 och jag börjar hallucinera. "Normalfeber" säger vården, men så "hög" feber har jag bara haft 4 gånger i livet, barnåldern inkluderad.
Jag har iofs aldrig varit allvarligt sjuk, så vem vet... Maken fick 41 vid en streptocockinfektion i halsen, kände sig lite vissen men såg helt obrydd ut. Han får alltid just feber när han blir sjuk, jag har inte haft över 37.5 de senaste 20 åren.
Ja? Det är ju feber och du var sjuk. Det är ingen som säger att det påverkar alla kroppar lika för det.
Sjuk kan man ju vara utan att ha klinisk feber.
Fast feber är ju ett sjukdomstillstånd med vissa ”kriterier” precis som många andra saker i sjukvården. Att feber har en viss definition betyder ju inte att man inte kan känna sig sjuk även vid lägre temp.Jag känner mig definitivt febrig direkt termometern går över 37 grader. Tyckte det var konstigt att jag aldrig hade feber när jag mätte innan jag upptäckte att min normala temperatur är runt 35.5, vissa dagar t o m under 35. Känns rimligt att feber borde vara när ens egna normaltemperatur är förhöjd, oavsett gradantal
Tillägg: temp i armhålan är dock inget att rekommendera. Örontemp allra minst, rektalt allra bäst.
Jag gissar att det skulle bli en del gnäll på patienterna om de fick en pinne i rumpan. Det är nog lite känsligt hos vissa.Varför tar vården i örat? Är det för att det är lättast?
Varför tar vården i örat? Är det för att det är lättast?
Fast nej, det är det uppenbarligen inte. Feber är en sak och övertemp en annan, man kan må skit och ha frossa utan att ha klinisk feber.Men det är uppenbarligen stor skillnad fråmn person till person vad "feber" innebär och när den börjar.
Mannen och jag får samma infektion (ex halsfluss som smittar), samma symptom, bägge lika dåliga. Han får antibiotika för han har ju "hög" feber, medan för mig är man inte intresserad att ta odling eller prov.
Inte jag heller egentligen, har aldrig lagt energi på det, tror typen av termometer som fanns när jag var liten inte uppmuntrade till det . Men vi skaffade en örontermometer med barnet.Jag kan inte minnas att jag någonsin tagit tempen som vuxen faktiskt, men tror att jag har ganska "normal" "normaltemp". Känner jag mig febrig antar jag att jag är sjuk helt enkelt.