Känna sig febrig vs mäta temperatur över 38 grader

39 och jag börjar hallucinera.

Jag med, speciellt som barn hade jag fruktansvärda hallucinationer. Ligger jag på 38 så mår jag urkasst, vid 39 vill jag att någon ringer nödslakt. Så för mig är 37,5 den absoluta smärtgränsen, det är ändå en hel grad och lite till över mitt normala genomsnitt.

Som tur är så får jag sällan feber nu i vuxen ålder. Men visst kan jag känna mig ordentligt kymig ändå.
 
39 och jag börjar hallucinera. "Normalfeber" säger vården, men så "hög" feber har jag bara haft 4 gånger i livet, barnåldern inkluderad.

Jag har iofs aldrig varit allvarligt sjuk, så vem vet... Maken fick 41 vid en streptocockinfektion i halsen, kände sig lite vissen men såg helt obrydd ut. Han får alltid just feber när han blir sjuk, jag har inte haft över 37.5 de senaste 20 åren.
Ja? Det är ju feber och du var sjuk. Det är ingen som säger att det påverkar alla kroppar lika för det. :)
Sjuk kan man ju vara utan att ha klinisk feber.
 
Ja? Det är ju feber och du var sjuk. Det är ingen som säger att det påverkar alla kroppar lika för det. :)
Sjuk kan man ju vara utan att ha klinisk feber.

Men det är uppenbarligen stor skillnad fråmn person till person vad "feber" innebär och när den börjar.

Mannen och jag får samma infektion (ex halsfluss som smittar), samma symptom, bägge lika dåliga. Han får antibiotika för han har ju "hög" feber, medan för mig är man inte intresserad att ta odling eller prov.
 
Det är märkligt. Jag ligger också runt 36 i normalfallet. Men jag känner mig inte febrig förrän vid 39 gr och över. Har jag feber runt 38 så missar jag det oftast om jag inte tar tempen.
 
Jag har typ aldrig feber men kan ändå känna mig väldigt dålig vid förkylningar, med eller utan förhöjd temp. För mig är det inte konstigt alls, att feber har en fast lägsta gräns har ju inte så mycket med saken att göra.

Har heller inte varit med om att ag frågar efter feber. Feber eller inte är inte heller relevant när jag sjukanmäler mig, det enda som spelar roll är ju om jag orkar jobba eller inte (och smittorisken såklart).
 
Jag känner mig definitivt febrig direkt termometern går över 37 grader. Tyckte det var konstigt att jag aldrig hade feber när jag mätte innan jag upptäckte att min normala temperatur är runt 35.5, vissa dagar t o m under 35. Känns rimligt att feber borde vara när ens egna normaltemperatur är förhöjd, oavsett gradantal 🤷‍♀️
 
Jag känner mig definitivt febrig direkt termometern går över 37 grader. Tyckte det var konstigt att jag aldrig hade feber när jag mätte innan jag upptäckte att min normala temperatur är runt 35.5, vissa dagar t o m under 35. Känns rimligt att feber borde vara när ens egna normaltemperatur är förhöjd, oavsett gradantal 🤷‍♀️
Fast feber är ju ett sjukdomstillstånd med vissa ”kriterier” precis som många andra saker i sjukvården. Att feber har en viss definition betyder ju inte att man inte kan känna sig sjuk även vid lägre temp.
 
Varför tar vården i örat? Är det för att det är lättast?
Jag gissar att det skulle bli en del gnäll på patienterna om de fick en pinne i rumpan. Det är nog lite känsligt hos vissa. :angel::D

Jag har fått ta tempen rektalt på VC en gång, men då fick jag göra det själv i ett rum där jag kunde låsa in mig. Det var för att läkaren trodde att han skulle bevisa för mig att min örontermometer var trasig, för "man kan omöjligt ha feber i 3 månader". Den visade precis lika mycket som min termometer hemma. :grin:
 
Men det är uppenbarligen stor skillnad fråmn person till person vad "feber" innebär och när den börjar.

Mannen och jag får samma infektion (ex halsfluss som smittar), samma symptom, bägge lika dåliga. Han får antibiotika för han har ju "hög" feber, medan för mig är man inte intresserad att ta odling eller prov.
Fast nej, det är det uppenbarligen inte. Feber är en sak och övertemp en annan, man kan må skit och ha frossa utan att ha klinisk feber.

Där var det ju sjukvården som inte gjorde rätt kan jag tycka. Gick det verkligen till så?
 
Jag kan inte minnas att jag någonsin tagit tempen som vuxen faktiskt, men tror att jag har ganska "normal" "normaltemp". Känner jag mig febrig antar jag att jag är sjuk helt enkelt.
Inte jag heller egentligen, har aldrig lagt energi på det, tror typen av termometer som fanns när jag var liten inte uppmuntrade till det :rofl: . Men vi skaffade en örontermometer med barnet.

Den gången jag faktiskt haft feber var det 39/40 grader med mjölkstockning och det föll ut som det skulle. De gånger jag känt mig ynklig och inte haft höjd temperatur eller graderna vimsat runt 37,5 (coronavaccin) har det inte varit relevant för sjukvården. Visste knappt ens att man "skulle" ha feber med förkylning innan folk sa att det var så och jag kollade upp det och såg att det var ovanligt bland vuxna. Kan det vara en idé vi tagit över från Vab av barn?

Jag har så svårt att föreställa mig att jobbet skulle vilja ha mig på kontoret hostande, snörvlande, så ont i halsen att jag inte kan prata, med röda rinnande ögon, totalt ynklig och mest sovandes, bara för att jag inte har feber.
 
Jag har en låg kroppstemperatur. Mitt normala brukar vara mellan 35,7-36,4 där har jag legat i snart 10 år. 37 så har jag feberkänningar/frossa

Jag har också haft riktiga febertoppar men inte kännt mig sjukare än vanligt. För x antal år sedan fick jag dubbelsidig lunginflammation och efter den så upplever jag att jag får feber lättare vid .tex förkylning mm eller så är jag bara känsligare

Jag har dock flera underliggande sjukdomar som kan vara en bidragande orsak till den låga temperaturen. Vet inte hur många sjukvårdare som fundersamt tittar på mätaren och tempar om en 3-4 ggr innan de är nöjda :rofl:
Tempen kollar de varje gång jag är på läkarbesök är dock dålig på att kolla den hemma själv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp