Känna sig febrig vs mäta temperatur över 38 grader

Cherarriduracell

Trådstartare
Jag tror aldrig jag under mitt vuxna liv mätt upp en temperatur över 37,2. Känner mig ändå febrig vid förkylning/influensa, har omväxlande frossa/svettning osv. Hur hänger det här ihop?

Termometern jag använt är en rätt nyinköpt (mindre än sju år) armhåletermometer så jag funderar på att köpa något som har lite mer rykte om sig att vara precist. Samtidigt har jag även på akutmottagning blivit tempad när jag mått kasst utan att komma upp i officiell feber. När jag sagt att jag känner mig febrig "fast du har inte feber" nä okej... Hur kommer det sig att man kan känna sig så sjuk och febrig utan att ha feber?
 
För att det tycks vara väldigt individuellt vad som är normal kroppstemperatur.
På hund räknar man tex 38,5 som normalt. Min nu och den innan har dock 37,4 i normaltemp och har varit påverkade vid 38,5.

Tycker det är synd vården bara går på siffror.
 
Funderat på detta med jämna mellanrum
På häst är det ju vanligt att man har koll på hästens normal temp vilket ju kan variera men på human sidan förväntas alla människor ha samma normal temp :confused:
Har du 37 är du frisk punkt slut oavsett vad din normaltemperatur är?
 
Funderat på detta med jämna mellanrum
På häst är det ju vanligt att man har koll på hästens normal temp vilket ju kan variera men på human sidan förväntas alla människor ha samma normal temp :confused:
Har du 37 är du frisk punkt slut oavsett vad din normaltemperatur är?
Jag ligger ju oftast på 36,5 om jag mäter själv. Inte mätt feber nu (är sjuk) för att jag nyligen flyttat så vet inte var termometern är men jag tvivlar att jag skulle komma upp över 37,5 nu trots att jag huttrar och mår pyton. Vill inte veta hur jag hade mått med äkta 40 graders feber som man hade när man var liten, hade varit helt sänkt...
 
Funderat på detta med jämna mellanrum
På häst är det ju vanligt att man har koll på hästens normal temp vilket ju kan variera men på human sidan förväntas alla människor ha samma normal temp :confused:
Har du 37 är du frisk punkt slut oavsett vad din normaltemperatur är?
Nja, förr var det väldigt fyrkantigt angående kroppstemperatur men numera anses allt mellan 36 till 37,8 vara normalt.
Äldre tex har ofta låg temp medans barn har högre.
Vad som är normalt för en person kan alltså ändras lite med åren.

Man bör ha koll på sin friska temp och feber ses vara när ens temperatur stigit en bit över vad man normalt har eller över 38.
På mig tex som har låg temp (36,6) är 37 märkbart och är min "febergräns".
 
Nja, förr var det väldigt fyrkantigt angående kroppstemperatur men numera anses allt mellan 36 till 37,8 vara normalt.
Äldre tex har ofta låg temp medans barn har högre.
Vad som är normalt för en person kan alltså ändras lite med åren.

Man bör ha koll på sin friska temp och feber ses vara när ens temperatur stigit en bit över vad man normalt har eller över 38.
På mig tex som har låg temp (36,6) är 37 märkbart och är min "febergräns".
Låter ju bra 👍
Jag har uppenbarligen inte varit sjuk tillräckligt ofta för att få med mig detta ;)
 
Hur kommer det sig att man kan känna sig så sjuk och febrig utan att ha feber?
Jag kan känna mig febrig när jag har förhöjd temp. Min normal temp ligger på 36 nånting, så jag kan har t ex. 37,2 och känna mig febrig för det är förhöjd temp mot vad jag normalt har. Så har min mamma förklarat det för mig när jag känt mig febrig, hon är utbildad sjuksköterska så tror inte hon ljugit för mig, finns ändå en logik bakom det som stämmer på mig.

Kan säkert va liknande för andra också.
 
Jag tänker som nu, i samband med pågående förkylning/influensa. Det känns ju osannolikt att min feberkänsla under pågående infektion skulle vara stress eller hormoner?
Nej har du en pågående infektion i kroppen så jobbar ju kroppen mot den med förhöjd kroppstemperatur så det är ju inte så konstigt. Att termometern inte slår upp i siffror för dig är väl beroende på hur din kropp och immunförsvar hanterar infektionen. Alla är vi ju olika och har olika förutsättningar för var gränsen för förhöjd kroppstemperatur ligger.
 
Jag ligger normalt runt 36,2 i temperatur så när den närmar sig 37 brukar jag känna mig rätt dålig. Går den över det så anser jag att jag har feber.

Med det sagt så kan jag ibland känna mig frossig utan att vara ett dugg sjuk. Främst om jag är väldigt trött, då kan jag huttra ordentligt. :nailbiting: Värst är det i stressiga perioder. Mencykeln verkar också påverka, så helt klart har hormoner ett finger med i spelet för mig åtminstone.
 
Lyckades precis hitta min termometer som verkar fått sig en törn i flytten, kortslutning men efter en stunds mekande kunde jag mäta upp både 36,5 och 37,0.
 
Man kan ju ha sjukdomskänsla och vara sjuk utan att ha feber. Fattar inte varför detta med kroppstemperatur är så stor grej? Är man allvarligt sjuk så får man oftast temp >38 grader, vilket är användbart för oss i vården. Sedan om man känner sig dödssjuk vid 37,2 grader så är det väl så.
 
Man kan ju ha sjukdomskänsla och vara sjuk utan att ha feber. Fattar inte varför detta med kroppstemperatur är så stor grej? Är man allvarligt sjuk så får man oftast temp >38 grader, vilket är användbart för oss i vården. Sedan om man känner sig dödssjuk vid 37,2 grader så är det väl så.
Vet inte heller men det är vanligt att få frågan från arbetsgivaren "men har du feber?" Svarar man då "nej inte kliniskt" tycker de gärna att man överdriver och kan jobba. Inte nu under corona men har haft den diskussionen tidigare.

Jag kan inte jobba när jag är sjuk men feberfri.
 
Jag har varit ganska flitig med mitt testande av temperatur under olika perioder. Normala tempen är 36,6 på morgonen och 36,7 på kvällen. Har jag 37 känner jag mig lite vissen, har jag 37,5 är det verkligen ordentlig feberkänsla.

Jag minns efter en förlossning för snart 20 år sedan då jag kände mig lite väl vissen och febrig, tempen kollades och var på 37,6. Ingen feber sa barnmorskan. Jag förklarade att jag vanligtvis alltså normalt har en hel grad lägre, men hon svarade att "alla har 37,5 grader, det är så sjukvården mäter, du har ingen feber". Jag bad om Alvedon och en stund senare var tempen normal. Oh, nej, inte feber alls nej.....
 
Vet inte heller men det är vanligt att få frågan från arbetsgivaren "men har du feber?" Svarar man då "nej inte kliniskt" tycker de gärna att man överdriver och kan jobba. Inte nu under corona men har haft den diskussionen tidigare.

Jag kan inte jobba när jag är sjuk men feberfri.

Har aldrig varit med om en arbetsgivare som ifrågasätter en sjukanmälan men i så fall skulle jag nog bara svara ja på frågan för att slippa diskussion. Känner precis som du tydligt när jag inte ska jobba, oavsett temp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp