kann mann lasta framifrån

T

Twistgubben

kann mann lasta en häst framifrån?
Genom vanlig dören menar jag och sen låta hästen stå lös ine i transproten och sen lasta ut via rammpen bak?
En tjej i stalet säger det.
Taksam för åsikter om deta

Sv: kann mann lasta framifrån

shettisar har jag lastat så, dom (som var vana vid det) hoppade snällt in genom framdörren på transporten. dock har dom inte åkt lösa, utan fastbundna i bommen..

Men hur gör du men den främre bommen? Jag skulle aldrig åka utan den.

Förstår inte vitsen med den lastningsvarianten.

LIA

Skulle gärna göra så om det fanns en möjlighet att få en bom bak som tillät hästen att sticka fram halsen över den, som en frambom. Utan den skulle jag aldrig lasta så.

Men det finns ju på Umesläpet! Min morfar har ett sånt släp där man lastar i framifrån (fast den har ramp då) och sen åker de baklänges! SKITBRA!

Twistgubben skrev:
men det här är et varmblodd :crazy:
Antar att du menar en släp MED frontutlastning för jag har svårt att se att ett varmblod skulle kunna tryckas in genom skötardörren :smirk:
För övrigt skulle jag aldrig göra på det viset då jag vill ha bommarna som frambommarna sitter..

Senast ändrad:

Ska du knö in hästen genom den dörr som är avsedd för människor?

Har man inte ett släp, som redan nämnda umesläp, som är gjort för baklängesåkande, så har jag väldigt svårt att få det att gå ihop.

de finns transporter där hästen åker baklänges, men dså ska du ha en frontutlastare eller en sjuhelvisk står vanlig dörr

de sägs att de ska vara bättre för hästen atrt åka baklängelse då den lättare kan stå kvar

Åk aldrig med lös häst i släpet. Det kan bli riktigt farligt.
Hur du sen får in den spelar ju ingen roll om du bara har bommarna i och binder upp hästen innan ni åker.

Kan kan man väl, men själv skulle jag aldrig göra det (om man, som flera sagt tidigare i tråden, inte har en vanlig bom där bak).
Har däremot en vän som lastade in två D-ponnyer i fronten och sen åkte så. Ingen mellanvägg eller nått.
Det gick bra den gången...

om man släpper en häst lös i en transport så vänder den sig automatiskt bakåt, då den tycker de är skönare att stå, så de ultimata är ju att ha en transport där de åker bakåt

om man släpper en häst lös i en transport så vänder den sig automatiskt bakåt, då den tycker de är skönare att stå,
Inte rätt!
Våra tre äldsta åker alltid löst, och det har ännu aldrig hänt att dom vänt sig, eller försökt att vända sig.

Rent allmänt när det nu talas om baklängesåkande, ska man tänka på, att transporterna (dom allra flesta) är konstruerade att transportera hästar med nosen framåt i färdriktningen och längst fram. Gör man annorlunda, riskeras t ex balansen så att ekipaget blir trafikfarligt plus att man kan få ett körförbud på halsen.
Ett påpekande till gäller främre bommen. Tas den bort, får man en betydligt sämre stabilitet i överbyggnaden.

LIA

jag vet en som har gjort det, dock var det ju fronturlastning fram så hon lastade hästarna genom den och inte skötardörren. Sedan stod dom båda bredvid varann där inne och tittade ut där bak över luckan, jättesöta!
Sedan knöt hon fast grimskaften på utsidan av transporten och stängde luckan över.
Hon hade ingen mellanvägg heller.
Hästarna hon lastade var mor och dotter, 20 och 15 år gamla typ. Ca 145-150 cm höga!

Inget jag skulle rekommendera själv men med dom hästarna gick det bra =)

Hästarna föredrar att åka baklänges, fråga mig inte varför. När jag var och hämtade min totto så stod hon lös i transporten (all inredning givetvis borttagen) och hon vände sig så hon stod med rumpan mot bilen och när man öppnade dörren vände hon tillbaka. Om man åker så fungerar det ju bra att åka baklänges.

Att få in den så, fromturlastning hoppas jag på annars får du nog lära hästen backa in i transporten!!! =)

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV