Kaninuppfödning till hund

KaffeKask

Trådstartare
Konstig rubrik kanske ;) Jag barfar mina hundar och de har fått mestadels älg och rådjur som jag skjutit själv, men även köpt i butik.

Men funderar på att köpa in kanin och utfodra med, mest för jag tycker det är trivsamt att hålla koll på vart hundarnas mat faktiskt är ifrån :)

Så skulle vilja starta en mindre kaninuppfödning för eget bruk, någon här som har det och kan berätta lite mer hur ni tänker/hur det går till?

Och vilken "ras" är bäst att använda?
Och främst, hur mycket kanin bör man utfodra med? :)

Sv: Kaninuppfödning till hund

Det finns ett antal bra raser. Om du mest är intresserad av att föda upp kaniner för köttets skull vill du ha en köttig ras med god fertilitet och ett inte allt för livligt temperament. New zealand red är en rätt vanlig köttras som är trevlig att hantera och dessutom ger vackra skinn.
Sen kan det ju finnas andra saker som spelar in, som bevarande av lantraser (gotlandskanin och mellerudskanin), förkärlek för extremer (belgisk jätte), tycker hängöron är gulligt (fransk vädur) osv...

Bäst är om du har möjlighet att hålla kaninerna i box, helt enkelt för att det blir trevligare för dem med mer yta att röra sig på. En sak man behöver tänka på är att köttkaniner är produktionsdjur och ska utfodras därefter. Ett bra kraftfoder behövs som komplement till höet för att få maximal tillväxt och fruktsamhet.

Jag tror på blandraser, första genrationen. Hade rena gottisar i somras och de växte inte direkt fort.

Om du får tag på stor silver så har du en bra slaktras. Gotlandskaniner växer för sakta, belgisk jätte och fransk vädur har för mycket benstomme mot mängden kött.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej! Här kommer min allra första trådstart på Hund! Hoppas att ni orkar läsa... :nailbiting: Jag (och lite grann min sambo, men mest...
2
Svar
38
· Visningar
3 198
Senast: Aionee
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka