Kaninungar

G

Garfen

Nu är det så här att min kanin har fött 3 små kaninungar, en har dött, fast två av dom lever. Vi är rädda att mamman ska bita ihjäl ungarna, för att hon verkar lite stressad, hon hoppar omkring och råkar putta till ungarna ibland. Nu har vi tagit ungarna och matat med flaska. Är det säkert att lägga tillbaka ungarna efter att vi har tagit upp dom och matat med flaska?

Förut fick vi också några ungar, fast några föddes döda, och en bet hon ihjäl.

Tacksam för hjälp.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kaninungar

beror nog på hur gamla de är.
jag skulle inte chansa, troligen skulle hon inte acceptera dem.
fråga "nagellacksberoende" eller hur det nu var hon kallade sig.
hon är kanon på kaniner tycker jag.
lycka till:banana:

Dom är nyfödda ca 1 dag.

Får väl hoppas att hon skriver i tråden då :P

Jo, nu är det så här att vi har ju tagit bort barnen från mamman, och matat själva, och som jag skrev i inlägget innan, så har hon fått barn förut, fast de dog. Och nu undrar jag ifall det är "farligt" att ta bort dem här barnen från henne också. Hon kanske blir liksom ledsen, eller deprimerad då. En till fråga är när vi matar ungarna, hur kan man se ifall de är mätta eller om de vill ha mer mat?

Jag skulle lämnat dem ifred. Det blir väldigt stressigt för honan om ungarna tas bort och sen läggs tillbaka.

Är det en tjuvparning?

Om du precis tagit bort dem så är det bättre att lägga tillbaka dem igen, de har större chans att klara sig hos mamman, än om ni försöker nappa upp dem, speciellt eftersom de är precis nyfödda.
Klart att mamman är lite nipprig precis efter att hon fött, vissa honor kan vara lite "knasiga" om de fått en dödfödd också, spec nybörjare då de inte vet vad de ska göra med ungen.

Vet du att du bara ska nappa dem 1 ggr/dag? Lägg tillbaka ungarna i sitt bo, ta ut honan 1 ggr/dygn och kolla så att de lever men låt dem sen vara.

Har du en ordentlig bolåda till honan?
Är detta andra kullenhon får som hon inte tar hand om så ta henne ur avel.

Jag skulle låta honan vara ifred med sina ungar. Honkaniner kan bita ihjäl sina ungar om man stör dem i onödan. Fast det kan ju bero på annat också, men jag vet inte så mkt om kaninuppfödning osv så jag kan tyvärr inte hjälpa.. men som sagt, jag skulle inte störa honan i onödan.

Hej. För det första, skulle ni absolut inte ha tagit ur ungarna ur boet!! Att nappa upp kaninungar är näst intill omöjligt då de måste ha mat varje- varanna timme! Lever ungarna fortfarande? Isf gnid försiktigt in dom i honans avföring och lägg tillbaka dom i boet.. Låt honon sedan vara och kolla endast till henne och ungarna vid matdax!! Eftersom det är hennes första ungar blir honan lätt stressad då hon inte vill visa att hon har ungar, därför är det jätteviktigt att ha ett ordentligt hus åt honan att ha ungarna i! De starkast av ungarna överlever... Klarar hon ändå inte av ungarna para henne då inte igen. Tänk också på att ni antagligen inte kommer få se henne dia ungrana då hon gör det i lugn och ro när du/ni inte är i närheten... Lycka till// kaninälskaren:rofl:

Jag har nu meddelat Nagellacksberoende att hennes hjälp kan behövas här och länkat till denna tråd. Hoppas hon har givande svar till dig (vilket hon troligast har!:D).

Nagelacksberoende är hääär! Men hon struntar i att svara för att jag tror att det har löst sig, är inte fallet så så får TS skriva ett PM till mig så ska jag försöka hjälpa ;).

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 054
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 459
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 165
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30