Kaninpsykolog

C

Cider

Finns det nån som är kaninpsykolog? Eller åtminstone nån som är bra på kaninbeteenden?

Sv: Kaninpsykolog

Okej, såhär är det:

En gotlandskaninhona som är två år och var första året huuur snäll och kelig som helst. Fick i höstas en kastrerad hane som sällskap och dom bara älskar varandra. Dom bor i en stor stor bur med en tunnel ut i en stor utebur där dom är året runt och dom har allt en burkanin kan önska sig. Men. Nu är hon så dum så dum, jag får inte ta henne, hon anfaller och bits och rivs, när jag ska ta hanen så flyger hon på honom. Samtidigt som dom oftast sitter och tvättar varandra och gosar, det är när jag kommer som hon blir helt tokig. När jag går förbi buren så står hon upp med framtassarna i gallret och ser så snäll ut... Jag vet inte hur jag ska göra, ta bort henne? ALDRIG har någon varit dum mot henne. Kan hon ha fått en hjärntumör? Kanske att hon började bli såhär efter att hon fick gå lös ute på slutet av sommaren ända tills hon skuttade 500 m till grannens kanin, in till dens utebur och slogs? Men hanen som hon har har hon aldrig slagits med, hon bara hoppar på/över honom och river på honom. Är hon missnöjd nu för att hon vet hur härligt det är att vara lös?
Det är jättejobbigt för jag tycker ju så mycket om henne ändå men jag blir så ledsen när hon är så elak, speciellt mot hanen som är världens snällaste och bara tar emot... Kanske borde jag sära på dom men det är som sagt bara när jag kommer och ska ge dom mat eller nåt som hon är dum mot honom.

SNÄLLA HJÄLP :cry: :cry: :cry:

Hej!
Jag tror inte det är något fel på din hona, men dom kan ha humör! Hon visar nog bara vem som bestämmer när du ger dom mat men tänk på den andra kaninen som förmodligen inte mår alltför bra utav en sådan burkompis! Jag tror heller inte att hon tänker på att hon varit lös så det kan du nog räkna bort.
Jag har en MYCKET personlig tjej. När hon blev könsmogen markerade hon mycket revir och hon blev och blir förbannad när man inkräktar på det. Gör man något riktigt hastigt kan hon komma flygande men det var värre när hon var i "tonåren" nu gör hon det om man råkar få henne att känna sig trängd av misstag vilket jag faktiskt ser som ganska naturligt.

Hon är en bestämd dam och allt sker på hennes villkor och det får man lära sig att leva med (tycker jag!). Jag satte ihop henne med en annan hona och det fungerade så bra i ca ett år dom var tillsammans jämt, tvättade varandra osv En dag så höll dom på att slå ihjäl varandra och hade dom fortsatt bo tillsammans hade dom garanterat gjort det eller verkligen skadat varandra. Jag tycker inte du ska avvakta i onödan för dom ger sig inte förrän dom verkligen har gjort upp!
Honor kan ju vara knepiga och jag har hört om flera som råkat ut för samma sak. Min hona är världens underbaraste och hon är så underbart personligt, men som jag skrev - det är på hennes villkor. Hon har aldrig varit förtjust i att bli klappad och kelad med, hon hatar att bli buren - kan säkert vara att jag gjorde "fel" med henne som liten vad vet jag men nu är hon sådan och det accepterar jag. Men, hon kommer gärna upphoppandes i sängen och är med oss - men sticker så fort man visar tendens att lyfta henne eller liknande. Hon tycker dock om att vara med oss...

Försök umgås med din kanin på ett sätt som passar henne, alla är olika. Alla kaniner gillar inte att bli runtkånkade och kelade med så är det! Men , jag tror dom flesta kan tycka om att umgås om man hittar ett sätt dom tycker om och acceptera!

Jättespännande om fler skriver vad dom tror! Hoppas du fick ut något...

Senast ändrad av en moderator:

Hm. Jag har inga egna erfarenheter av honor, men när jag letade efter en hermelinunge i höstas blev jag rådd av ett flertal uppfödare att välja en hane ifall jag enbart skulle ha den till sällskap då humöret var att föredra framför en honas. De menade på att honor kan bli mkt elaka vid brunst och allmäna hormonrusningar. :crazy:

Tack för svar och stöd!

Jag tror hon började bli såhär i början på våren då hon antagligen började "löpa", "brunsta" eller vad det heter på kanin, då höll hon iaf på att sätta på stackars hanen framifrån! :o
Sen har det gått över till att hon är "på dåligt humör" när jag kommer. Hon låter nå hemskt, "morrar", "grymtar", när jag försöker ta hennen och när jag lyfter upp henne men sen är hon jättegosig och snäll att ha å gör med. Jag har nu provat att bara sitta i buren och då kommer hon fram och klättrar på mig, eller om jag bara sticker in huvudet så slickar hon på mig. Men att ta henne är nästan omöjligt då hon anfaller!
Hanen har slutat att komma fram när jag kommer med mat för det är ju inte så kul att bli påflugen såklart. Men som jag skrev tidigare, dom är hur gosiga som helst med varann annars. Och han kommer fram och äter efter ett tag. Han är så snäll, han bara tar emot och förlåter känns det som - precis som i ett mänskligt förhållande där den ena blir slagen... hua :(
Jag tror att dom skulle bli väldigt ledsna om jag särade på dom samtidigt som jag tycker det är så tråkigt när hon är såhär, det gör så ont i hjärtat när hon är dum mot honom. :cry:
Nåja, jag åker bort över helgen och då ska uppfödaren ha dom så få se vad hon säger...
Men jag vill gärna veta vad fler tror! :bow:

Det verkar vara många som har problem med honor som är lite
aggressiva. Kaniner är ju terretoriska djur, så jag kan mycke väl tänka mig att hon vaktar sin hane.
Jag har oftast haft problem med kaniner
av samma kön dvs hona-hona, hane-hane. nu kom jag lite bort
mig..men men

Iaf, jag vet inte om det hjälper dig något men jag var på en föreläsning om kaninskötsel.
Kvinnan sopm föreläste var veterinär och tyckte att alla kaninhonor bör
kastreras. Enligt henne så dör 60 % av alla honor över tre år i
livmoderscanser.
Hanar som kastreras blir ju lugnare, det kasnke gäller för honor också.
nu har jag inte kastrerat några av mina honor själv, ärligt talat har jag inte vågat.
Med tanke på att man måste söva kaninen och så.

lycka till med din lilla hona och hane

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni som jobbar med djur, eller relaterat till djur. Vad jobbar ni med och hur gick ni till väga för att nå yrkesrollen? Är intresserad...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Lucifer
·
Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: Viva
·
Kläder & Bli fin Ja, den eviga stora frågan. Finns det nån bekväm BH? Jag har dagen till ära fått på mig en vanlig t-shirtbh från Lindex. Den skaver i...
Svar
19
· Visningar
761
Senast: SiZo
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 172
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt