Kaninproblem

B

B1an

Hej på er! Jag har problem med två av mina kaniner (inga allvarliga, men ändå :D ). Kanske nån som vet vad jag borde göra?

Kanin 1:
Den här kaninen är en väldigt kelig, trevlig, pigg och frisk kanin. Han är lite orolig av sig inne i sin bur, ifall burdörren är öppen. När jag prasslar i halmen eller petar i den så försvarar han sig och biter mig. Så ibland när jag lägger in lite ny halm så biter han mig. :eek: Detta händer bara i hans bur. Inte transportburen, inte beteshagen, inte utställningsburarna. Bara hans vanliga bur. Man kan klappa honom i buren och ta ut honom utan problem, det är bara när man prasslar i halmen, vilket man lätt gör, som han biter. Jag antar att han försvarar sig och tycker att jag inkräktar på hans bur, men vad kan jag göra åt detta? Ifall man sticker in händerna för fort utan att ha fått hans uppmärksamhet innan, så biter han ibland. Nån som vet vad jag kan göra? :confused:

Kanin 2:
Den här kaninen har inte lika allvarliga "problem". :smirk: Jag lägger upp hö i hans höhäck. När jag kommer nästa morgon ligger allt på burgolvet och han har knappt ätit något. Eftersom kaniner ska ha ständig tillgång till hö fyller jag givetvis på höhöcken. Men han äter inte! Han bara rafsar ut det på burbottnen! Ifall jag lägger upp samma hö i höhäcken äter han inte av det. Det går åt otroligt mycket hö :crazy: och allt hö som han rafsar ut täcker halmen som ska värma honom! Kan jag göra något för att spara på höet?

Sv: Kaninproblem

tror kanin 1 antar prasslet som annan kanin på väg och då för att skyddar reviret bits han.
kanin 2 ge mindre pellets evt uteslut tills du ser att han äter av höet. då det juh är deras viktigaste födda.
har ungefär samma problem med min kanin fast ja han äter hö men väldigt väldigt lite

Sv: Kaninproblem

Okej, jag har antagit också att han skyddar sitt revir men vet inte vad jag ska göra åt det.
Angående den andra kaninen så lät det praktiskt det där med att ge mindre pellets. Men han äter ju faktiskt av höet, bara inte allt. Men nu har jag köpt någon slags gallerboll som man stoppar in höet i. Han kan inte riva ut höet ur den eftersom den flyttar på sig så han kan bara äta. Dock är den så liten så jag måste fylla på den väldigt ofta.

Liknande trådar

Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 154
Senast: startpompe
·
Foder & Strö I somras blev vi hästägare för första gången (en C- och en D-ponny). Tanken var att de skulle gå på lösdrift med fri tillgång till hö...
Svar
18
· Visningar
1 532
Senast: asjoh108
·
Hästvård Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar...
2
Svar
24
· Visningar
2 986
Däggdjur För tre-fyra månader sedan utökade jag min lilla deguflock med två 2-åriga honor som dittills haft tillgång till motionshjul under hela...
Svar
15
· Visningar
2 722
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare