Kaninpelletsfrågor(och lite andra frågor)

A

Amania

Vad ger ni för pellets till era kaniner? (ni får gärna skriva med näringsvärdena)
Vad är det för ras och ålder
Används den till:
Kel/avel/hoppning
Får den något annat än pellets hö och evt. grönsaker

Någon som vet om man kan få rabfor i förpackningar mindre än 30kg

Sv: Kaninpelletsfrågor(och lite andra frågor)

Skulle mina äta rabbfor till och med när de ger di skulle de ha dubbelhakor ner till marken. Mina äter just nu Edels kanin & marsvin 14,5 % protein, 4% fett minimun 15 % fiber blandat med Fibergi LÅG och då ligger proteinet på 11 % och de mår prima men inga dubbelhakor :banana: dvv till hoppning och renrasavel.

Mina två är hoppkaniner, får Stampe-pellets med tillskott at fibrex och rågkross, förutom hö och grönsaker.
fetthalten är 3,5 % iaf, fiberhalten är ganska låg men det fixas med fibrexen.

På rabbfor-förpackningen står det "slaktkaninmat", det har fått mig att avstå från den :crazy:
Jag har inte sett dem i mindre än 30-kilos säckar, dessutom är hållbarheten lägre på rabbfor än på andra pellets.

Min kanin äter inte pellets alls, möjligtvis nån gång ibland som godis ;) .
Han har fri tillgång på hö och äter dagligen morot, äpple, bit hårt bröd och oftast gurka eller nåt annat smaskigt.
Är dvärgvädur, 8 år, som sällskap!

Mina får stampe-pelletts utblandat med havre el kornkross ibland blandat med Fibergi. Fri tillgång på hö. Nästan varje dag får dom morötter. Två dvärgvädurar som är typ 1,5 år (syskon). Dom bor i stallet. Springer lösa i stallet/boxar varje dag, bur på natten. Fint hull och god kondition.

Mina kaniner får Stampe, jag kan inte näringsvärdena i huvudet tyvärr. Mina kaniner används till hoppning, utställning och kel. Jag har bara tagit en kull en gång så jag tycker inte det räknas som avel riktigt.

Förutom pellets, grönsaker och hö får mina kaniner ibland bröd och solrosfrön. Solroserna får de som har lite dåligt med hull.

kan juh för er vara intressat att veta vad min kanin får
Vad ger ni för pellets till era kaniner? (ni får gärna skriva med näringsvärdena) Blandning mellan rabbfor och edel och prestige k4(har för mig den hete så köpt på zoo i lösvikt)
Vad är det för ras och ålder. vädur 6år 8mån
Används den till:
Kel/avel/hoppning kel
Får den något annat än pellets hö och evt. grönsaker. havre och lit solrosfrön lr torkat bröd ibland . sen får han lit godis ibland

paradiset skrev:
Skulle mina äta rabbfor till och med när de ger di skulle de ha dubbelhakor ner till marken. Mina äter just nu Edels kanin & marsvin 14,5 % protein, 4% fett minimun 15 % fiber blandat med Fibergi LÅG och då ligger proteinet på 11 % och de mår prima men inga dubbelhakor :banana: dvv till hoppning och renrasavel.

Jag ger mina Rabbfor och det har protein halt på 17% och en fett halt på 3,4%. Så jag förstår inte varför dom skulle få mer dubbelhaka av det än av Edel. Mina fungerar bra på Rabbfor och utställningsmässigt så ser dom bra ut också. (avel och utställningskaniner.)

Kaniner är lika lättfödda som åsnor, iallafall vissa raser. De blir feta på protein oxå inte bara fett. Sedan är mitt hö så himla bra med högt proteinvärde så jag kan inte ha högt i min pellets.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 331
Kropp & Själ Gammal användare men skriver under annat nick. Jag ska på möte i nästa vecka i min kommun för att diskutera att läggas in på...
Svar
13
· Visningar
2 427
Senast: Keb71
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 425
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII