Kaninpellets problem

P

Pretty

Jo det är så här att min kanin får Lotties pellets men jag har hört att växttråden (Fibrer) ska var ca 15-25%. Men jag hittar dock inget så unikt foder :( Någon som vet något man kan tillsätta för att hon ska få i sig mer fibrer eller är det bra som det är?? // Carro

Lottie Bas
Protein 13,5%
Råfett 3,5%
Växttråd 13,5%
Aska 7,0%
Kalcium 1,0%
Fosfor 0,6%
Vatten 11,0%
Vitamin A 13275 IE
Vitamin D 1100 IE
Vitamin E 55 mg
Vitamin C 1350 mg
Selen 0,1 mg

Sv: Kaninpellets problem

Jag hittade Best Friend Menu Pellets på stormarknaden senast. Där ligger fiberinnehållet på 17%, råprotein 15%, råfett 4,5% och aska 8%, alltså samtliga värden över Lotties. Treåringen får ca 1½ msk om dan, bebisen på 3 månader ca 2 msk, mer än så äter hon inte upp. Pellets är tydligen inte särskilt bra för vuxna kaniner pga sitt höga näringsinnehåll, eller nåt sånt.

Bör dock göra en reservation mot att köpa foder i vanliga affärer, då det kan ha lagrats ihop med tvättmedel och liknande. Fast de pellets som finns i djuraffären brukar ligga på ca 8-9% fibrer, vilket är rejält mycket mindre än vad som rekommenderas.

Nån annan som har nåt tips på bra pellets? Utan eventuell bismak av tvättmedel? :) Och där man inte behöver köpa en tiokilossäck?

Sv: Kaninpellets problem

Ett foder som är bra till kaniner är Stampe (pellets).
Där är Råfettet lågt, 3.5%, Råprotein 13.5% och Växttråden 17%.
Det som är viktigt att kolla när man väljer pellets, är att det har lågt värde på råfettet, samt att växttråden är högre än råproteinet.
Kommer inte exakt ihåg varför, men det är ett råd jag fått från många uppfödare.

Stampe kaninpellets finns att köpa på Granngården.
Priset brukar ligga på 149kr-159kr för 18kg.
Använder Stampe själv och är jättenöjd.
Kaninerna älskar den, plus att de är friska och pigga.

På kanin ifokus finns en sammanställning av olika kaninpellets.
Länk

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
812
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 220
Senast: isafore
·
Däggdjur Jag ska bli med kanin :) Och jag längtar så efter honom! Under tiden jag väntar så har jag ju nördat in totalt på kaninfoder. Vet att...
2
Svar
26
· Visningar
4 255
Senast: _Maria_
·
Övr. Hund Sitter och kollar runt på foder och ser detta, vilket är ett nytt foder för mig. Jag är mest nyfiken om vad ni tycker och tror om den...
Svar
13
· Visningar
1 413
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama