Kaninhanar ihop?

Sv: Kaninhanar ihop?

Det kan funka, ett tag.

Jag vet två hanar, bröder, som bodde ihop i ett år. En dag så small det bara, och då gick dom inte ha ihop.

Det beror nog mer på individer, alla mina honor funkar ihop, men det är inte lika ofta som dom kastrerade hanarna har funkat ihop.

Så det beror nog mer på individerna, än själva könet (om det inte är två inte kastreade hanar).

Jag är inte så intresserad av kaninen men jag har hört att man inte ska ha två kaniner i samma bur, inte honor heller om de inte är syskon.

Att kaniner inte är syskon är inget hinder, det beror helt på "kemin" kaninerna emellan (ja, så länge det inte är 2 hanar).
Vet en tjej som har en stor hundgård där hon har flera honor som går ihop.
Det är olika raser, olika åldrar och alla funkar bra ihop.
Men där handlar det också om yta.

Sen att man har 2 syskon ihop, är absolut ingen garanti för att det ska funka.
Mina mest lyckade kombinationer har varit mor+dotter, eller kastrerad hane+vuxen hona.
Har fått in 2 syskonpar (honor) för omplacering, som alla fått särats på vid ungefär 6mån-1 års ålder pga att de inte funkade ihop.

jag hoppas att hennes kaniner håller sams, så att de kan fortsätta bo ihop.
det är väl bara att hålla tummarna!

jag hoppas att hennes kaniner håller sams, så att de kan fortsätta bo ihop.
det är väl bara att hålla tummarna!

Jag har mina hanar ihop nu som är okastrerade utan några som helst problem, har också haft de förut då mina förra hanar gick ihop jämt , dom var syskon o bråkade aldrig, hade dom ihop i sina 10 år som dom levde , dom dog tillsammans .
Så det där är helt beroende på kaninerna.
Det där att hanar ALLTID bråkar är inte sant, det har jag fått bevisat.
Känner många andra också som haft sina hanar ihop utan problem , samt honor o honor tillsammans :)

Som vi redan sagt, så kan 2 okastrerade hanar fungera ihop.
Men när det väl går fel, så gör det det ordentligt!
Det finns hanar som haft ihjäl varandra när de slagits!
Även hanar som kastrerat varandra...
Jag skulle aldrig tordas ha 2 hanar ihop, när riskerna är så stora att det går fel.

Hej :) Jag har börjat att föda upp kaniner :) har redan fått två kullar men.. jag ska få hem en kaninhane snart men har dock redan en, jag ska avla på dom, men kan man ha dom i samma bur?
Jag har hört att det inte går. Men tänkte bara säkra svaret.

Tack :)

Hej :) Jag har börjat att föda upp kaniner :) har redan fått två kullar men.. jag ska få hem en kaninhane snart men har dock redan en, jag ska avla på dom, men kan man ha dom i samma bur?
Jag har hört att det inte går. Men tänkte bara säkra svaret.

Tack :)

Svar nej, du bör inte ha två hanar i samma bur med risk för att de slår ihjäl varandra.

Nu hppar jag in i tråden. :) Som en del redan vet så har jag 2 okastrerade hanar. Funkade bra ihop från förra hösten (då dom är födda) tills i slutet av denna sommaren. Då började den ena hanen gå på den andra och jag fick sära på dem snabbt.

Nu funderar vi dock på att kastrera båda för vi vill kunna ha dom ihop. Men kastrering är ju ganska dyrt på små kaniner. OCh det blir ganska dyrt att kastrera två. Tror ni det är någon mening att kastrera dom när i alla fall en av dem fått in revirtänkandet och går på den andra. Men nu vet jag inte om den andra också blivit sån. Men innan var det i alla fall så att den ena var underlägsen och den andra var dominant över honom när dom började bråka. Eller är chansen stor att dom kommer fortsätta bråka? en av dom fick träffa sin pappa (som är kastrerad) ute i sele för ett tag sedan. Tänkte att det inte varnån fara för han var ju kastrerad. Men han började jaga sin pappa och gå på honom. Så jag började fundera på om det är värt att kastrera båda om dom ändå kanske kommer slåss. Vill gärna höra vad ni tror:) /Tregly

Jag håller med Ninni. Det är inte värt risken att chansa.
Dessutom är narkos alltid en stor risk för kaniner, så man bör ju ta ställning till om det är värt den risken bara för att kaninerna eventuellt (troligen inte) ska kunna bo ihop.

Ja det var precis det jag trodde. Tack för era svar:)

Liknande trådar

Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 371
Senast: Blyger
·
Däggdjur Min familj fick hem en kaninunge (hona) för en vecka sedan och satte idag ihop henne utomhus med vår andra kanin, en hane på ca 1,5 år...
Svar
1
· Visningar
1 317
T
Däggdjur Hej! ::D Jag måste bara berätta om vilken tur man kan ha ibland! Min kaninhona och hane bodde tillsammans nu i början av hösten. De...
2
Svar
36
· Visningar
3 126
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Är ny här men har spanat in en hel del trådar de senaste veckorna. Nu postar jag min första fråga här. Jag har en liten blandrastik...
Svar
8
· Visningar
2 619
Senast: Leea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama