Kaninhage - GÄRNA BILDER! :)

Shettistjejen

Trådstartare
Tänker bygga en kaninhage till min kanin och hans marsvinskompis, men vet inte riktigt hur jag ska göra än. Har en ide om hönsnät och stolpar. Har köpt 20 meter nät, och vill gärna ha tips/ideér om hur jag ska forma den, samt se hur era kaninhagar ser ut :) Gärna bilder!

Sv: Kaninhage - GÄRNA BILDER! :)

Så här ser min ut. 9*8 meter. Svetsat nät, lite reglar (5*5 cm tror jag) samt lite plank.

kanin1.jpg

kanin2.jpg

härlig hage för dom :) men hm kommer dom inte ut där ?
Det ser ut som att det är en rätt stor glipa.

Vi hade nåt liknande som på bilden när jag var liten ute i våran sommarstuga. Tyvärr grävde sig 2 jakthundar in och dödade nästan alla kaniner. Så jag råder dig att gräva ned nätet en bit i backen samt vinkla det...vilket vi inte hade gjort. Från början hade vi heller inget nättak ( pappa som byggde), så 2 kaninungar tog kråkorna :( Nu har du ju inte ungar, men hökar är inte nådiga mot större bytesdjur. Dom tar ju trots allt höns.

Säger desamma, gräv ner nätet ordentligt i marken. Även kaninerna gräver sig lätt ut annars!
När vi hade hage till kaninerna, var det bara en rasthage de aldrig fick gå ensamma i. Det var ett ca 1,2 meter högt hönsnätstaket och ca 40 cm under marken. Vissa av deras gångar gick långt utanför hagarna ändå, när vi mätte dom.

Absolut tak till din kaninhage om du hade tänk att du skulle lämna dem ensamma i den utan tillsyn, kråk och rovfåglar kan som sagt vara riktigt farliga för kaniner.

Kul att du vill bygga en iallafall! Dina kaniner kommer säkert stormtrivas i den! :D

Jaa, har själv varit med om en liknande olycka, en räv elr grävling grväde sig in under buren (hela buren var täckt av hönsnät) och då blev ju kaninen nyfiken och gick dit och då ramlade den ner med ena framtassen som slets av helt, man såg inga benkotor elr nåt :S Då var ju också buren helt täckt, så det är ju ingen garanti heller.. Den kaninen dog av chocken, hade kunnat överlevt men....

Jaa, de ska bara vara ute i den under uppsikt :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 917
Senast: Roheryn
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
1 048
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama