kaninfunderingar

S

swanpis

fungerar det att ha en vuxen kastrerad hane och sen köpa en kaninunge (hona)?

Mvh Freddie:bump:

Sv: kaninfunderingar

Precis så gjorde jag!
Eller det var en 6månaders hona och allting fungerade bra. Första dygnet var hanen intresserad av honan men jag lät dem vara tillsammans och dagen efter hade han tappat intresset för henne 'på det sättet' och nu är dem goda vänner och sitter alltid tätt ihop. Jag kommer aldrig ha en ensam kaning igen efter sett dessa två;)

jag skulle inte rekomendera att köpa en liten kaninunge till en vuxen kaninhane! köper du en kanin som är 8 veckor så kan det bli problem efterssom kaniner blir könsmogna vid minst 3 månaders ålder och hanen kan försöka bita ihjäl den lille. köp istället en halvvuxen hona som redan är könsmogen så att hanen fårstår att det flyttat in en hona!

jag skulle inte rekomendera att köpa en liten kaninunge till en vuxen kaninhane! köper du en kanin som är 8 veckor så kan det bli problem efterssom kaniner blir könsmogna vid minst 3 månaders ålder och hanen kan försöka bita ihjäl den lille. köp istället en halvvuxen hona som redan är könsmogen så att hanen fårstår att det flyttat in en hona!

Det där har jag personligen aldrig hört eller varit med om själv.
Problemet som kan komma när man köper en såpass ung hona är främst att hon kan bli tjurig på hanen när hon blir könsmogen, och bråk kan då uppstå dem emellan.
Köper man då en hona som redan är könsmogen och kommit ur ev tonårsbeteenden, är att man minska risken för bråk.

okej.. de var bara vad jag o de ja känner har upplevt! har själv varit med om det 2 gånger! den lille ungen låg ihjälbiten några timmar efter ja satte in henne!

var väldigt blandade svar här...
så det rekomenderas alltså inte att köpa en 8 veckors hona pga risken att min redan vuxna hane dödar henne eller att det uppstår bråk senare?

Mvh Freddie:bump:

Att sätta ihop kaniner är alltid en risk. Till att börja med bör det inte ske i en bur där den ena redan har revir.

Risken finns att din kanin biter den nya oavsett ålder. Du får hålla noga koll, speciellt i början men även framöver, så att ingen av de skadas eller stressas.

JAG hade inte satt in en liten 8veckorsunge till en okänd vuxen kanin. Har dock ingen erfarenhet av det heller.

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
557
Övr. Katt Vi funderar på kattungeköp… Hur är det egentligen med skillnader temperamentsmässigt med hane respektive hona? Den kommer kastreras...
Svar
17
· Visningar
878
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
680
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama