Kaninfråga igen..

Ferrari

Trådstartare
Ska köpa kaninunge till våren och sitter nu & kikar runt lite för att se ifall jag hittar något intressant. Jag frågade om tips och råd tidigare en gång men allt ändrade sig pga rasbyte :angel:

Detta är kaninerna jag fått fram än så länge som jag ev är intresserad av..

Kanin 1
Dvärghare-korsning
Hona född maj 2006
Gulröd 1,2 kg
+ En hona, kommer vara utbildad i åtminstone MSV i ngn hoppgren, lagom stor
- Resultat av inavel, inte min favoritfärg

Kanin 2
Dvärghare med stamtavla
Hane född april 2005
Blå, ca 900-1000 g
+ Utställningsbar, min favoritfärg, kan användas till avel & utställning
- Hane (?), finns i Sthlm (fixa transport), måste bestämma mig snart, inte hopptränad så mkt men visar kapacitet

Kanin 3 Ej född ännu
Dvärghare/dvärgvädur
Vuxenvikt mellan 1-1,5 kg
+ Korsningen är perfekt på en hoppkanin, får se ungen växa upp
- Kanske inte blir några ungar, kanske får en unge som inte blir någon bra hoppkanin

Kanin 4 Ej född ännu
Dvärghare-korsning
Vuxenvikt ca 1,2 kg
Brun zobel/svart wienertecknat
+ Föräldrarna är riktigt duktiga hoppkaniner
- Lite dyrt

:crazy: Vad ska man välja? :crazy:

Sv: Kaninfråga igen..

Vill bara tillägga.... det är inget minus med inavel tvärtom,en kanin som inavlats som är fullt frisk är bevisligen frisk och fri från defekter såsom tandfel. Utavel kan dölja sådana efekter år efter år. Den kaninen har inte en färggen som inte är känd dessutom, vi vet precis vad hon kan ge för färger på sina ungar sålänge hanens färg är känd.

Du gillar blått och hon bär på det. Med rätt hane kan hon t om ge zobelsiames blå.

( och den utställningsbare blå ...hennes djur är ofta för stora,tror denne ligger på gränsen oxå, de bästa hararna ligger på 0,7-0,8 kg )
Och ju mindre hare, dessto svårare har de för långa hinder, en äkta hare kommer sällan ur msv klassen och kan ha problem där med. En korsning klarar svår. Så vill du ställa ut OCH hoppa framgångsrikt skulle jag inte satsa på dvärghare.

Mmm, iofs...

Är faktiskt mest inne på Tia.. det är ju bara en bonus att hon kommer va hoppad mycket då jag ännu inte är riktigt hajj på det ännu. Men får träffa henne på lördag och se då :) Förhoppningsvis smälter jag väl för henne... :D

Det är ju syrrans, men hade jag bara haft plats hade hon vart min för länge sedan, hon är så vacker och söt, vacker färg och så snäll.
Att sedan min Alice är hennes mormor/farmor och oerhört lik henne bara större gör ju att man ser henne i henne.
Alice ska hoppa utom tävlan på lör i lätt, så alla mina kommer hoppa i lätt om du är intresserad av att se.

Hoppad mycket skulle jag inte vilja påstå....tränad 3 ggr och tävlad typ 3 ggr är det hon hoppat bara. Men hon är ju självlärd som mormor och mormors syster. Hon behöver bara visas och inte styras för mycket eller petas på för mycket, bara stötta henne,gärna prata med henne uppmuntrande och inte stressa så sköter hon det finfint.

Senast ändrad:

inavel behöver inte vara så mkt minus

hade en sådan en gång. han hoppade som ingen annan. dock finns han inte längre

Det lutar åt Tia :) Men får se på lördag, om jag lyckas ta mig dit till kaninhoppningen...

Liknande trådar

P
Övr. Djur 1. Jag har fått lära mig att gamla hankaniner (över ca 7 år) ofta inte kan få bebisar. Köper mina kaniner genom en väldigt duktig kvinna...
Svar
3
· Visningar
919
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur