Kaninfoder

Sv: Kaninfoder

Jag har två kaniner på ett och respektive fem år. Min yngsta kanin bor ute på balkongen tillsammans med mitt marsvin. Det är en dvärgvädur. De har fri tillgång på hö och vatten. De får tillsammans ca: 2 dl pellets om dagen och de kan få ännu mer om det är kallare. :smirk: De får grönsaker och frukt väldigt sällan.

Min äldsta kanin springer fritt i min lägenhet på 50 kvm. Hon har bott inne hela sitt liv så hon får stanna inne hos mig. :smirk: Hon får ½ dl pellets morgon och kväll och fri tillgång på hö och vatten. Hon får inte frukt och grönsaker eftersom hennes mage inte tåler det så det är helt ute ur hennes kost.

Ja, jag har hört det. MEN, definera "göra sig av med kalket". Ett kalk med lägre erosionsinnehåll (erosion-vatten med tillblanding) blir en lättare lösning. Det betyder alltså att atomerna särar på sig, vilket får en effekt som blir lösare. En kalksten helt utan vatten, skulle jag kunna tänka mig att en större del av kalket skulle kunna stanna. En biblandning med kalk, vatten m.m får också en helt annan effekt än en vattenfri kalksten. Det finns många kalkstenar av vatten och gips på marknaden, men också lika många utan vatten, eller en mycket liten mängd.

Mina kaniner får såklart fri tillgång till hö och vatten, sedan får det 1/5 till 1 dl edel/royal rabbit torrfoder och minst 3 grönsaker o 3 frukter om dagen.

Eftersom alla 7 är hoppkaniner så kan det äta rätt så mycket pellets för de rör sig juh väldigt mycket, o de flesta är i toppform (nån e väl lite rundare, men hellre en lite tjock än en för smal tycker jag:P)

våra kaniner får fri tillgång till hö,gräs på sommaren och maskrosblad.Grönsaker får dom en gång om dagen och så brukar dom få en skål med fullkostblandning och den fyller jag till hälften på morgonen och på kvällen får dom halva skålen med mat igen.:bump: och så självklart fri tillgång på vatten.

Det vara bara den infon jag fick på min kurs, att inte ge någon kalk ö.h.t. sen kan det säkert skilja mellan kalksten och kalksten, men hur ska man kunna se skillnad som ägare om man inte är så himmla insatt i det? Likaså menar många på att saltsten behövs inte då höet är saltat och det också finns salt i pelletsen.

Och som jag förstod det så var "göra sig av med det" att det som inte kroppen tar upp bildar sten i urinblåsan, något som borde vara ganska smärtsamt.

Ja, jag tvekar inte på att infon på denna kursen var felaktig, men som sagt-det skiljer mellan kalksten och kalksten. Angående om att det stannar kvar kalk i urinblåsan-jag har alltid haft uppfattningen att om kalkstenen inte passar kaninen på rätt sätt, fel sorts kalksten för den kaninen, så har kaninen svårare att ta upp kalket, och därmed svårare att få ur det ur kroppen. Men vi ser troligen olika på den punkten, kanske?

Då testar jag att ge lite andra grönsaker med som majs, potatis och ärtor!:)

Det är inte så nyttigt med majs och ärtor. Morötter är väl det bästa att ge tycker jag, fast såklart måste man ju ge lite olika saker. Själv ger jag min hona ärta och majs men väldigt väldigt sällan.

Jag tror dig på att det skiljer mellan sten och sten, min undran var mest om det kan vara okej för djuraffärer (funderar då jag själv äger en) att sälja just kalksten öht till smådjurskunderna, dels för att den infon inte finns ute till alla ännu men också just för att hur ska mina kunder veta vilken kalksten som är vilken? :)

i princip fri tillgång till hö, lite kaninblandning (de blir ju så lätt feta på det) och c-vitaminrika grönsaker o frukter att dela på, marsvinet behöver ju det så illa. knäckebröd är också en favorit.

Jag tror dig på att det skiljer mellan sten och sten, min undran var mest om det kan vara okej för djuraffärer (funderar då jag själv äger en) att sälja just kalksten öht till smådjurskunderna, dels för att den infon inte finns ute till alla ännu men också just för att hur ska mina kunder veta vilken kalksten som är vilken? :)

Kan jag passa på att fråga dig om kaniner behöver mineral/saltsten i buren?
Min kanin blir dålig i magen, har hört att de vill bara sälja att djurer får i sig allt om man varierar kosten..

Nej många menar på att de inte behöver det då hö bla oftast är saltat för att hålla sig torrt och sen ingår det en del mineraler i pellets/blandningar. Mina levde utan i alla sina år.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch. Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god...
2
Svar
31
· Visningar
2 683
Senast: Puffindog
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 871
Senast: Scata
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka