Kaninfoder

D

Djamillah

Vad ger ni era kaniner för foder? Hur mycket hö, pellets/torrfoder och grönsaker? Hur mycket tycker ni att man ska ge av varje för bästa diet och vad använder ni för torrfoder? Finns det något bra foder i vanliga mataffärer(orkar inte ta mig till djuraffären allt för ofta :angel: )

Sv: Kaninfoder

bra hö och vatten klarar sig så gott som alla på!;)

pellets har jag slutat med då jag inte vill ha en fet kanin, nu får han istället mängder med grönsaker dagligen, och är enligt veterinären i perfekt hull! (har gått ner 100g sen jag sluta med pellets..:angel: )

Min får massor av hö, dvs, fri tillgång.
Sen får han 65g. Pellets på kvällen. (Han river nästan buren om jag är sen med kvällsmaten...)

På morgonen brukar han få grönsaker...
Nu finns det inte så mkt gräs, men när det är fint väder brukar han få vara ute en stund och gräva efter rötter. :D

Jag ger min kanin fri tillgång på hö och vatten. På kvällen får hon oftast lite pellets, och ibland någon morotsbit.

Pellets ger jag henne ytterst lite av, då jag rådfrågade ett djursjukhus om vilka mängder jag skulle ga - och den jag talade med sade att pellets var väldigt onyttigt. Man kunde ge det någon gång ibland som godis.

Så den bästa dieten består av vatten och hö :D

Fri tillgång till analyserat hö. Daglig motion och fri tillgång till gräs. 1/7 dl Pellets om dagen med 21% fiberhalt. Kalksten och saltsten. Fri tillgång till vatten. Slutar nästan helt med pelletsen på sommaren. Höjer när det bli kallare, ger lite grönebarrsfrön på vintern (sådana som kaninen äter naturligt i vilt tillstånd på vintern) eftersom min kanin har lite svårt med vikten, han går gärna ner. Alltid grenar i buren att gnaga på. Lite blötfoder dagligen, liten mängd grönsaker också.

*kl*

Hon har fritillgång till hö och foder då hon är inne..
Ute får hon bara gräs:p

Min kanin älskar pellets(en speciell), men hon får det bara ibland..Pelletes hon gillar finns i djuraffär..
Annasr får hon blandning(typ)

Köper inte i affär längre. Tycker det är bättre och ser godare ut i zooaffär..
Har hört att det fodret i mataffär har transporterats lång och tappar då lite näring..

Frukt/grönsaker/knäcke och gren har hon oftast fri tillgång till också

Självklart får hon vatten, och kaninen är ganska så mager(inte överdrivet)

har tagir bort saltstenen/mineralstenen tror inte att det behövs(gjorde en tråd för länge sen) och det var bara för att sälja

Tog bort den från min kanin och magen har fungerat lite bättre.

Våra kaniner är två dvärgvädurshanar på 1 år.
Våra kaniner har fri tillgång på hö och vatten.
Eftersom de har en väldigt stor bur och är dagligen ute mycket i en ännu större bur så får de pellets och krossad korn för att kunnde hålla hullet riktigt. (de är i mkt bra kondition nu och bra hull)
De får kalvfoder (rekomenderat av kaninuppfödare) blandat med korn ca 1dl 1ggr om dagen nu på våren/sommaren.
På vintern kommer de få mer (i stort sett fri tillgång på korn, och ca 1dl pellets) om dagen då de bor kvar i den stora buren men det blir ju kallt som attan där så de behöver värmen.

När de är ute i den stora buren så har de gräs, grenar och rötter att äta (de är ute där på dagarna).
Som tillskott får de knäckebröd(livrädd för förlånga tänder), olika slags grönsaker och frukt.

Senast ändrad:

hej min kanin är frigående hemma( är aldrig inlåst) hon får fri tillgång på hösilage och fri tillgång på dodson o horrells kaninfoder, hon äter inte för mycket alls. Hon får även en grönsaksblanding som jag ger var kväll med olika färska säsongs grönsaker, fri tillgång på örter och gräs på sommaren, hon har en päls som heter duga, detta funkar på min och hon är aldrig dålig i magen.

Ca 1 1/2 dl kopellets om dagen fri tillgång till hö och vatten (är väl ganska självklart?) och frukt en gång om dagen. Morötter, äpplen, broccoli, sallad, banan osv. Gräs och sånt på sommaren.

Mina har aldrig varit feta eller haft problem med magen.

mina får hö, grönsaker och gräs på sommaren,

och ca en näve pellets varje dag, min ena kanin är nästan mager tycker jag så skulle jag sluta med pelletsen skulle hon nog se hemsk ut (hon har börjat bli till åren nu)

Vintertid får våra kaniner fri tillgång på ensilage och vanlig hästmusli. Sommartid får de gräs/maskrosor/kirshkål samt lite musli.

En kanin ska inte ha kalksten då detta blir urinsten/packar in urinblåsan med ett kalklager (de kan inte göra sig av med kalket).

Hmm ska vi se nudå :)
Alla mina kaniner får en blandning ca 50/50 med Svenska foders pellets och örtmüsli en gång om dagen.
Alexis(2,3kg) får ca 3 msk, Talia(2,7) ca 0.5 dl, Tea(växande ungdjur) 0.75, Stella(1,8kg) 0.5 dl och Kajsa(1,8 kg) 0.5 dl.

Som ni ser så får Stella och Kajsa, som väger nästan 1 kg mindre än Talia samma mängd pellets, och det är därför jag anser att man inte kan ha ett schema som man kan följa beroende på storlek och vikt, för alla kaniner kräver inte lika mycket :P

I vilket fall, utöver detta får de alla möljliga sorters grönsaker flera gånger i veckan, och en gång i veckan får de även (istället för pellets) betfor med linfrön och ett kryddmått vitlöksgranulat för att hålla fästingarna borta :)

Sen så självklart, gräs, grenar m.m. Och fri tillgång på hö såklart :P

/Anna

Edit: Skulle ju självklart inte vara ett svar på husmusens inlägg :P

Mina kaniner har fri tillgång på halm och hö + havre, men jag undrar vilka grönsaker man kan ge, förutom gurka sallad och morot. Går det med majs, kokta morötter, ärtor, kokt potatis?? Eller annat förslag!?:idea:
Jobbar på ett dagis och det blir massor över ibland, tar bara hem gurka och morot men det blir mycket annat också som jag kanske kan ge de små liven??

provade att ge min kanin kokta grönsaker..men det var ingen hit..

Kokt potatis kan man ge bara den inte är för saltad

Mina två kaniner får fri tillgång till hö, fylld matskål med blandning av havre och pellets, Vatten självklart, frukt/grönsaker, kvistar, saltsten ibland knäckebröd. Dock inge ofta då min vetrinär har sagt att det inte är bra för deras magar att äta det för ofta.

Kaniner brukar äta det mesta, det är iallafall min uppfattning. Min kanin älskar t.ex. Päron :p

Min hoppkanin får 3 matskedar Carrier pellets om dan, plus fri tillgång till hö. Ja också grönsaker och vatten då !

Mina kaniner åt vindruvor, sallad, gurka, paprika, morötter, majs, äppel, päron, banan nästan allt :) Men man ska vara försiktig med gasbildande foder t.ex. kål och rödklöver.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch. Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god...
2
Svar
31
· Visningar
2 683
Senast: Puffindog
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 871
Senast: Scata
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka