Kaniner - hösilage

Itchie

Trådstartare
Kan man utfodra kaniner med hösilage i stället för/som komplement till vanligt hö? Tål de det? Tycker de om det?

Sv: Kaniner - hösilage

Jag skulle inte våga det, tänk om ninisar också kan få botulism?

jag tror dom blir dåliga i magen.. botulism skulle jag inte vara orolig för - men magen. dom är väl gansa känsliga??

Ingen fara att ge! Jag ger alla mina djur ensilage, inkl kaninerna och dom mår jättebra av det! Tänk bara på att vänja in försiktigt. Inte säkert att kaninen behöver kraftfoder om den får ensilage. Kaniner i "vila" klarar sig ofta på bara fri tillgång på ensilage.

lite knapplån

det verkar ju lite starkt, men bevisligen så kan man ju ge det (enligt marie_c). men jag har läst på ställen att det är alldeles för starkt för kaniner .. men tydligen så dör dom inte av det iaf ;)

Nej mina kaniner är inte ens i närheten av att dö;) och inte andra kaniner heller som jag vet får ensilage.

heheh :)

nu ställer jag en dum fråga :angel: vad är hösilage egentligen? är det det som är som uppblött hö? :D eller är det något annat? haha.

Japp istället för att torka gräset förvaras det lufttätt. Hösilage har högre ts-halt än ensilage. Alltså är hösilage lite torrare.

Tack för era svar :bow: ! Problemet löste sig själv - ninerna vägrar nämligen äta hösilaget. Tur att det finns lite hö kvar också här hemma...

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
563
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
912
Senast: vinkelina
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama