Kaniner, ha kvar eller göra vad?

trofé

Trådstartare
En jätte svår fråga... Har mina två kaniner, 4 och 5 år gamla. Den ena skaffades som sällskap till en jag hade tidigare, sen gick den kaninen bort. Då skaffades den som är yngst av dessa två. Detta i samma veva som jag flyttade utomlands, så kaninerna har bott i min mammas stall och är inte särskilt tama. Speciellt den ena är väldigt skygg mot nya människor, minst rädd med mig, men rädd då med...

Nu har jag tagit dem med mig då jag flyttat ut på landet. Tiden räcker inte till gård, skola, hästar mm, och kaninerna blir lidande. Blir mest mata och inget mer. Så till alternativen:

*Ha dem kvar som det är nu, de har bara en vanlig utebur på ben. Då kommer det heller inte bli mer skötsel än i princip matning.

*En bekants bekant kan troligen ta dem. Hon är i 20-års åldern och har haft kaniner när hon var yngre.

*Försöka göra en rastgård åt dem, blir dock inte funktionellt på vintern. Men kanske kan fungera nu.

*Avliva dem. För det mår i alla fall inte de dåligt av...

Så, hur skulle ni ha gjort, vad verkar bäst, sämst, mest vettigt? Alla idéer och förslag mottages tacksamt. För som det är nu känns inte alls schyst...

Sv: Kaniner, ha kvar eller göra vad?

Är kaninerna snälla eller bits de av osäkerhet eller liknande? Hur mycket hanterad är den äldsta kaninen?

Jag skulle nog bett den bekantas bekanta göra ett försök, om hon vill ha dem och verkar vettig på det hela taget. I och med att hon har haft kaniner tidigare vet hon förmodligen hur de brukar bete sig, och hur hon ska göra för att få dem lite tamare.

Och funkar inte det och du inte får tag på nån annan som vill göra ett försök så är ju avlivning ett mindre plågsamt alternativ, som du själv säger. Men det är kanske inget man vill göra innan man provat något annat som kanske skulle funka.

Hoppas det löser sig, så gamla är de ju inte. :)

Om du har ett stall så kan du ju göra en liten mini-box till kaninerna om du har plats för det. Ordnas lätt med en playwood-skiva i en liten vrå med tillgång till ett litet hus och så, då behöver man bara byta spån ibland och mata de små liven, sen kan du ju ha en utebur gjord av kompostgaller på sommaren.

Kaninerna är snälla, ingen av dem bits. Den ena är nyfiken och kommer gärna fram och nosar vid kanten av buren. Den andra är dock mer försiktig.

Men du har nog rätt i att det kan vara värt ett försök med den här tjejen, just som hon haft kaniner innan. Var inne på att hitta ett hem i någon barnfamlij, men den tanken har jag lagt ner...

Har tyvär inget stall just nu, blir bygge av det till hösten... Grejen är ju att jag vill att de ska hanteras lite mer. Känns inte schyst med bara det här mata och säga hej... Hade jag haft stall hade de ju kunnat få en hel box... Men som jag skrev i inlägget ovan, just nu lutar det åt att jag ger det en chans med den här andra tjejen som kan pröva att ta dem.

Jag tycker alternativet med en bekants bekant låter bra, kanske är värt att testa? :)

Ja, det kanske kan vara det. Fungerar det inte så kan ja ta ställning till det sen.

Liknande trådar

T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Tass
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 547
Senast: Linnea_
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 279
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar