Kaninen sjuk?

malinsky

Trådstartare
Vår lilla Ida är inte som hon (e.g han) brukar vara. Han är loj!

Jag trodde att han hade smulat sönder en morot i buren, men såg att det var kiss! Kan det bli orange om han äter mkt morötter??

Varm om öronen, men det har han alltid varit, mer eller mindre, kände ingen speciell värme på tassarna, om man nu kan känna sådant där. Han andas ju alltid så fort.. kan inte se om det är fortare än annars.

Vetrinären ska kontaktas i morgonbitt, men hur kan jag kolla allmäntillståndet på en kanin och vad det ev kan vara?

Kännt på magen och den är mjuk.

Hjälp!?

Sv: Kaninen sjuk?

Jag tror inte att din kanin är sjuk, utan att han bara ätit mycket morötter som färgat hans kiss orange. Och varma öron och tassar brukar kaniner ha, om jag inte minns fel.

Han var även slö och ville inte äta.

Var till vetrinären idag och konstaterade inflammation i tandköttet samt en lös framtand!! Hans tänder var inte så långa, så han visste inte vad som orsakat detta.

Så nu får ni hålla tummarna att de lyckas fixa detta, att han överlever narkosen samt att han börjar äta igen!!!

Dumt att inte ha kaninen försäkrad.. MYCKET dumt.. :crazy:

Okej, missade nog det.
Håller tummarna för dig och kaninen. Du ska se, det kommer gå bra:)

malinsky skrev:
Dumt att inte ha kaninen försäkrad.. MYCKET dumt.. :crazy:

Egentligen inte, då kaniner överlag är väldigt friska djur. Hade en kanin i 6 år och var inte till veterinären med honom en enda gång!! Och stå och betala 300kr/månad (eller var det nu är), PLUS en självrisk på 500kr..:mad: Nejtack. Bättre att lägga undan pengar utifall kaninen (gäller varje djur för den delen) skulle bli sjuk och behöver gå till veterinär. :)

Hoppas det har gått bra med er kanin?!
Nu handlade ju inte tråden om detta men jag kan verkligen rekommendera att försäkra alla djur för när det väl händer något vill i alla fall jag kunna ge mitt djur den absolut bästa vården utan att ens behöva tänka tanken hur mycket det kostar. Båda mina kaniner är försäkrade i Agria och dom har varit sjuka "varsin gång" och det kostade 10 000 för varje kanin så det är inte billigt när dom väl blir sjuka!

Det gick bra! Vet var inte så jättepositiv då Ida hade gett upp, men han överlevde narkosen och vet såg att det inte var så illa i munnen som han befarat (trodde det var stora inflammationer) även fast jag har varit noga med kosten osv. Vet sa att även om han överlever så är det inte säkert att han kommer igång och äter igen.

Han tar sig för varje dag och nu dricker han och äter som 3 kaniner och är jättepigg och glad.

Stackarn hade slitit sina tänder snett så det var som hakar på båda sidor bak i munnen, han hade sår på tungan och kinderna, så det är inte så konstigt att han inte kunde äta.

Fundersam över att det blev så, men nu ska jag vara ännu mer noggrann med vad jag ger honom och kolla upp honom årligen även om jag inte misstänker att det är ngt fel.

Han får fri tillgång på hö och pellets ngr gånger per vecka, frukt och grenar att gnaga på. Vet sa att pellets ska man vara mycket restrektiv med!! Väldigt lite typ 2gg/v!

vad bra att det går bättre med honom nu då :)

offtopic: jag hade en undelat när jag var liten, som hette IDA och som var KILLE :angel: :D haha..

_Ninni_Hedblom_ skrev:
Egentligen inte, då kaniner överlag är väldigt friska djur. Hade en kanin i 6 år och var inte till veterinären med honom en enda gång!! Och stå och betala 300kr/månad (eller var det nu är), PLUS en självrisk på 500kr..:mad: Nejtack. Bättre att lägga undan pengar utifall kaninen (gäller varje djur för den delen) skulle bli sjuk och behöver gå till veterinär. :)

Jag betalar 200kr/år/kanin i försäkring för mina två kaniner. Värt varenda öre om de skulle bli sjuka. Hade en kanin för några år sedan som vi la ut massor av pengar på, sen dess inga djur som inte är försäkrade.

NagelacksBeroende skrev:
vad bra att det går bättre med honom nu då :)

offtopic: jag hade en undelat när jag var liten, som hette IDA och som var KILLE :angel: :D haha..

hahaha :rofl:

Hur stor sannorlikhet är DET!?!? :D :D

ja, det är inte så dyr försäkring på kaniner, ska ta och fixa det på måndag! Jag är inte så duktig att jag lägger undan pengar till den!

Men en annan fråga: Nu när jag drar gräs och lägger in i buren till Ida, så ratar han det hö han får. Han ska flytta ut bara det blir lite varmare, så jag vill ju vänja honom. Men då äter han ju inte hö!? Hur skulle ni ha gjort? Kan jag ge honom bara gräs nu då, alltså öka på den givan rejält.. hur lång invänjning tror ni en kanin behöver?

Gud vad skönt att det gick bra, hoppas han blir helt bra!
Låter klokt att försäkra tyckler jag, jag har Agria och betalar (tror jag) ca 500 om året för båda mina honor.

han bör få åde gräs och hö. eftersom hö är basfodret för en kanin :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama