Kaninbeteénde

KesoNeso

Trådstartare
Hej

Jag tänkte höra om någon här inne kan hjälpa mig att förstå varför min kanin gör som hon gör.

Det är så här att för några år sedan tog jag ett par kullar på min dvärgvädur (Lucky) och en av ungarna, en hona (Virpa) behöll jag själv medan en annan av honorna (Sirpa) fick en av mina bekanta.

För ett tag sedan frågade min bekant om jag kunde tänka mig att ta tillbaka Sirpa då hon hade för lite tid för henne.
Vi bestämde oss för att prova, då jag visste att Lucky kan vara lite elak mot nya kaniner.

Så till det konstiga. Inne i buren går allt jättebra, de sover tillsammans och äter tillsammans alla tre utan nånting.

Men så fort Sirpa (den "nya" kaninen) är nere i hagen samtidigt som de andra så hoppar Lucky på henne och jagar henne tills hon springer upp i buren igen.

Är det någon som har en förklaring på detta, för jag är helt ställd?

Sv: Kaninbeteénde

Min gissning är dominans och möjligen försvar av mat/revir?

Min ena dam jagar gärna sin syster när det är matdags om jag inte är snabb nog att ge henne först. När maten inte är på gång så är dom hur kelna som helst med varandra.

Låter det möjligt?

Ja, dominans av något slag är det ju säkert men det konstiga är ju att det bara är när de är nere i hagen (de kan gå fritt ut och in som de vill på dagtid).

Men inne i buren där det är trängre och där de äter och sover går det hur bra som helst.

Hon gör alltså ingenting vid matdags heller utan där kan de trängas och trampa på varandra för att få komma till maten först utan att hon reagerar.

Hade det varit tvärtom, att hon hade varit stygg med henne i buren där det är trångt och där de äter och sover, hade jag förstått det bättre. :confused:

Ingen som har någon ide´?

Hade varit bra att få veta vad det beror på så man kunde försökt göra något åt det. :)

Tyvärr:(
Har inga mer idèer...
I allmänhet tycker jag att det är oerhört svårt att ta reda på hur och varför kaniner gör på vissa sätt. Har sökt länge efter bra beteende litteratur men har hitintills inte hittat någonting tillfredsställande som riktat sig till människor över 5 år:devil:

Om du någon gång klurar ut svaret på din egen fråga får du väldigt gärna berätta för mig!

Lycka till!

Nä, precis!

Det var därför jag vände mig hit, till allvetande buke.
Tänkte att här kanske är någon som vet som kan hjälpa mig.

Nu är det ju ingen större fara eftersom de fungerar i buren och Sirpa har lärt sig att bara vara i hagen när de andra är i buren, men det hade ju ändå varit roligt om de kunde vara ute alla tre samtidigt.

Lovar att höra av mig om jag får något svar! :banana:

Har du koll när de är i buren då, så det inte är så att det sker hela tiden men du bara ser det när du är ute?

Hur länge har du haft de tre ihop?

Testa att spärra av så den nya får vara själv i hagen ett tag.

Tillägg: Eller kan det vara något utanför som "stör" dem? Hade två ihop som började jaga varandra om andra honor var precis utanför buren.

Jag kan väl inte säga till hundra procent att det säkert inte händer något i buren, men jag är ändå hyfsat säker.
Jag är ute ganska många timmar per dag då jag ser dem och det har aldrig synts något i buren, medan det sker i hagen varje gång de är där.

Inte heller märks något när jag fodrar eller byter vatten eller mockar i buren.

De har väl varit ihop ca en och en halv - två månader nu.

I början tänkte jag dela av i hagen, men eftersom Sirpa verkar ha kommit på en bra lösning själv genom att bara vara nere när hon är ensam kändes det inte som det behövdes.
Så fort Lucky kommer ner springer Sirpa upp igen.

Jag kan inte komma på något speciellt som skulle påverka dem utifrån, men däremot är Sirpa inte van vid att ha hage sedan innan, utan har bara gått i lite större bur. Mina har däremot alltid haft hage. Däremot vande sig Sirpa vid det snabbt, och verkar trygg när hon är i hagen.

Kan det ha med saken att göra på något sätt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 494
Senast: Urigurien
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 522
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar