kaninavel nybörjare

H

handlarn

Har gjort burar till mina kaniner inför vintern men kom att tänka på hur gör man med vattnet när det blir frysgrader. Jag har dom ute året runt

Sv: kaninavel nybörjare

Jag har alltid gett dem ljummet/varmt vatten och bytt några ggr/dag.

skål är också att rekomendera! Jokerskålar från libraartic ska vara väldigt bra, men jag kör med ikeas plastskålar för 3:- och dom funkar precis lika bra.

Dom upphör dock nu med skålarna (ikea) så personligen har jag köpt på mej ca 30 st.

Skålar och lag på att byta vatten minst 2 ggr/dag. Gärna oftare och låt de dricka sig otörstiga innan du ger de mat så att inte vattnet står och fryser på medan de äter.

anvend skål och ha varmt vatten i så fryser det inte:D

Mycket morötter att äta. De innehåller i princip all vätska kaninerna behöver vintertid. Givetvis ska inte de heller frysa! Jag har gjort en dubbel skål av två olika stora plastbunkar och lagt frigolit mellan dem. Fryser inte så fort som en enkel skål iaf... Ska testa att dra ut en värmekabel runt vattenskålen i vinter, men får uppfinna nåt sätt att göra den gnagsäker först...
Hur har ni isolerat era kaninhus? Mina bor i trälåda fylld med halm.

Finns ingen anledning att isolera. Vindskyddat och halm i bara.

Att morötter skulle innehålla tillräckligt med vatten tvivlar jag starkt på. De flesta dricker väldigt glupskt när de får vatten (och mina får grönsaker dagligen).

Ett tips är att ha dubbel uppsättning skålar så det blir enkelt att byta utan att man behöver banka ut isen.

Hejsan! Har sett i annonser att det finns att köpa omslag till vattenflaskor som håller vattnet längre. Det rekommenderas att ha vatten i skål också, för längre frystid. Men det kan inte vara roligt om kaninsen välter skålen på vintern! Själv värmde jag upp nytt vatten till ljummet tre - fyra gånger om dygnet med grannens kanin som jag passade. På vintern dricker de mer än under sommaren, då de får i sig gräs och maskrosblad osv. Hö och pellets betyder mer vatten!

Det finns skålar man hänger upp på gallret.
Den varianten jag har funkar super!
Bara vicka lite på så lossnar isen på nolltid dessutom.

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
557
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 978
Senast: KesoNeso
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 561
Senast: Stinaelin
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama