Kanin som ruggar och boar

C

Catthhh

Har två kaninhonor ca 6 månader gamla varv den ena börjat boa o rugga??
Är det normalt?
Båda har tuttar men den ena har lite starkare rosa färg på sina?

Sv: Kanin som ruggar och boar

om hon har börjat boa så är hon antingen dräktig eller skendräktig...
och om hon är skendräktig är det inget ovanligt eller konstigt...

Är du 100 säker på att båda är honor? Det kan vara svårt att könsbestämma kaninungar, t.o.m. veterinärer och utställningsdomare har tagit fel på vuxna kaniner. ;)

Kaniner kan bli könsmogna tidigare än så, men man rekommenderar verkligen inte att ta kullar på så unga kaniner!

(Jag har fött upp dvärgvädurar under ett antal år, men dock lagt ner min uppfödning numera, både för sällskap och utställning.)

du missförstod mig ^^
jag menade att när dom är 6 månader ska det väl inte vara några problem att se vilket kön det är? :D

Haha! Ok, då missförstod jag verkligen dig. Men jodå, jag har varit med om att domare tagit fel på kön vid utställning av vuxna djur. Så nog går det! :D

vi har kollat dom flera gånger båda har tuttar o jag hittar ingen pung hos den andra???

Bröstvårtor har både hanar och honor. Vissa hanar har ganska liten pung, speciellt när de inte är äldre än 6 månader. Men man ser bäst på magen (baktill mot bakbenen) ifall kaninen har snopp eller inte. Om båda dina kaniner verkligen är honor så kan den ena ha blivit skendräktig. Det blir honorna ofta ifall de inte är parade/befruktade. Kaniners köns- och fortplantningsdrift är stark. Hanar till sällskap ska därför helst kastreras och det är inte alltid alla honor fungerar som sällskapskaniner. Men det är olika från individ till individ. Lycka till!

Tack för ditt svar jag ska känna igenom ordentligt igen.
De trivs bra ihop så den biten fungerar väldigt bra:)

Så lite så! Fast det enklaste sättet att kolla är att lägga kaninen på rygg i knäet, så man ser magen. Om kaninerna inte är vana att bli hanterade så kanske någon kan hjälpa dig att hålla dem i ditt knä medan du kollar. Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 978
Senast: fixi
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 934
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar