kanin som bits

T

tuffy

Vår kanin blir bara mer och mer bittsk.
Hon biter oss i kläderna, tårna, fingrarna, ja där hon kommer åt.
Hon har varit hos oss i snart två veckor och blir bara mer och mer odräglig. Hur ska vi göra för att få en mysvänlig kanin som inte bits.

Sv: kanin som bits

Ta det lugnt med henne, och låt henne komma till er. Två veckor är inte så lång tid, det kan ta ett tag tills dom vänjer sig vid sitt nya hem.

Jag köpte en kanin som var så en gång.
Första dagen jag skulle ge henne mat så bet hon mig i handen och därefter fortsatte det. Det tog lång tid för henne att lita på mig, jag var tvungen att ta allt i hennes takt, lugnt och försiktigt.

Det hjälpte faktiskt jättemycket att sätta henne i en bur som var mer i nivå med mina armar så att hon inte hade någon böjd över sig hela tiden. Det kan vara värt ett försök.

Jag köpte henne som vuxen så hon kan ju ha varit med om något tidigare som var orsak till beteendet.

Kastrera kan hjälpa även på en honkanin.
Våran hane blev mycket trevligre efter de tog kulorna på honom.

Min är iofs en hane men han var väldigt aggressiv förr, tog över honom som vuxen och han har inte blivit helt rätt behandlad. Han vaktade buren och den andra kaninen väldigt mycket, gick till anfall mot allt. Lugnare i hanteringen utanför buren men inte helt säker.
Nu efter att vi kastrerat honom är han betydligt lugnare, sällan han gör utfall ens i buren när man sticker ner handen, det gick absolut inte innan. Nu har han blivit riktigt gosig och söker kontakt själv. Vaktar inte heller den andra kaninen på samma sätt. Jätteskönt både för oss och honom!

mata henne ur händerna och låt henne komma till er va lunga och tysta så hon inte förknippar er med fara..

min kanin bet i början men det gick över, nu bits hon aldrig

min hona var likadan men nu är hon väldigt snäll däremot en del tillbakadragen men det släpper väl nån gång. jag tog hand om problemet genom att visa att jag inte är rädd men ändå var jag aldrig taskig mot henne typ jag ryckte inte tillbaka handen (svårt men jag såg på henne när hon skulle bita mej) och jag skällde aldrig på henne utan jag behandlade henne som min kompis även fast jag var rätt trött på henne och en dag släppte det hon var lixom snäll :D hon bits inte längre annat än när man sitter ivägen men det kan man leva med:crazy:

Hur gammal är hon? kaniner har också som "tonåren" när dom bits blir ilskna m.m. det går över efter några månader..:D jag tycker inte du ska kastrera din honkanin! det medför stora risker att operera en honkanin. jag tycker inte man ska riskera det. TIPS:
om hon bits bli arg! höj rösten och säg nej! tolerera inte att hon bitts! prata med henne när du ger henne mat och var vänlig..försöker hon bitas säg till. :laugh:

Mimmi 12 år

Man ska aldrig höja rösten åt en kanin! Det resulterar bara i att den blir än mer rädd.
En kanin som biter för att den är nervös och rädd blir knappast mindre nervös och rädd för att man ryter åt den.

Jag har haft en kanin som bet, fast inte mig.
Kajsan bet alla som var med händerna nere i buren för att mata/klappa för att hon var rädd för dem. Det var min kanin (Kajsan dog 2003) och jag hade hanterat Kajsa sedan hon var en liten unge. Hade de andra i familjen bemödat sig med att bli Kajsans vän genom att lugnt och fint mata, bara sitta brevid och prata lugnt med Kajsa så hade dom sluppit bli bitna också.

Fick hem en 9 månader gammal hona i maj detta året. Hon var nervös och vände detta till ilska. Hon anföll och bet en när hon kom åt.

Men genom att vara lugn, trygg och bestämd. Så blev hon faktiskt riktigt trevlig. Faktiskt den mest goa kaninen jag vet i dagsläget, en liten hund. Och allt jag gjorde var att ignorera det dåliga beteendet och bara vara lugn. Gav henne uppmärksamhet på hennes premisser. Ville hon inte kela, då slapp hon. Fanns ingen anledning för mig att tränga mig på. Så jag instämmer med ovanstående inlägg. Var lugna och ta det lugnt, låt tiden gå, var inte för på utan ge henne uppmärksamhet vid mat och liknande. Mycket motion och så. Men i vissa fall så finns det kaniner som har ett humör som inte går över, har haft en sådan liten problemkanin hos mig, han hade inte alla skruvar på de rätta ställena.

Har ni fler frågor så är det bara att säga till :)

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 982
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 963
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar