Kanin som bits när man ger honom mat

E

ElinDamgaard

Hej!

Jag skulle behöva lite råd angående min kanin. Han är ungefär 5 månader nu och på senaste tiden har han lagt sig till med en ovana att bitas när han får mat.

När jag stoppar ner händerna i buren för att ge honom mat försöker han bita mig och han har lyckats ett par gånger med. Man skulle kunna tro att han blir så ivrig när han får mat så han biter i första bästa men jag tror inte att det är så. Han attackerar inte matskålen utan istället attackerar han mina händer när jag drar bort dem från matskålen.

När jag annars stoppar ner händerna för att plocka upp honom eller klappa honom är det ingen fara och inte heller när jag ger honom hö utan det är endast när han får pellets.

Är det någon som har en idé om varför han gör såhär och vad jag kan göra åt det? Jag är tacksam för alla funderingar. Vill inte att han ska börja bita barnen när de stoppar in sina fingrar.

// Elin

Sv: Kanin som bits när man ger honom mat

antagligen skyddar han sin mat och sitt revir, är han kastrerad? Min hane började bitas när han blev könsmogen, men slutade efter något halvår (är fortfarande okastrerad)

Är det en revirfråga, att han vill skydda maten, så sätt på dig vantar, låt honom bita, men håll kvar händerna och fös istället försiktigt bort honom från skålen, så kommer han nog sluta när han förstår att det inte fungerar längre :) lycka till

Hur ger du maten? Låter du matskålen stå kvar och fyller på, eller tar du upp skålen och sätter ner den med mat?

Tack så mycket för tipsen. Kan mycket väl vara så. Det började precis när han var lagom gammal för att bli könsmogen. Han gör det dock bara när han är hungrig. Uppfödaren sa att han skulle få ½dl pellets per dag men det äter han upp jättesnabbt och är jättehungrig senare på dagen (tonårspojkar äter ju jättemycket :P). Jag har helt enkelt börjar ge honom en halv deciliter till på kvällen och han är mycket mysigare att handskas med nu. Jag förstår honom, håller inte jag mitt blodsocker jämnt blir jag också grinig ;).

Jag har både testat att hälla maten direkt i skålen och att ta upp den och fylla på. Det har inte gjort någon skillnad i hans beteende.

Tack för hjälpen!

En 1/2 dl tycker jag lät lite, så du gjorde rätt i att öka.. :) Se till att han har hö hela tiden, ge honom knäckebröd och gå ut å plocka någon liten aspgren till honom kanske?

Men yngre kaniner (under 8 mån) har jag fått uppgifter på at tman kan ge betydligt mer pellets i och med att de växer. När de är vuxna däremot måste man vara noga med pelletsintaget då de väldigt lätt blir feta.
Antar att han har fri tillgång på hö? För har han det bör han oavsett pelletsmängd inte gå hungrig eftersom hö är en kanins basföda.

Men här tycker jag det finns utmärkt info om kaniners kost:
http://www.djurklinikenroslagstull.se/page111.htm

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 223
Senast: Jahaja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 972
Senast: Zpunk
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 870
Senast: Ponnyfoton
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 550
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama