kanin med ögonproblem

MinIan

Trådstartare
hej, idag upptäckte jag att min lilla jessie hade nått problem med ögat.. förut när några av mina djur har haft detta problem så har jag kokat vatten och baddat deras öga morgon och kväll.. men eftersom att han är ute så kan jag ju bara badda han itt på dagen, kan man göra nått mer med ögat så det blir bra?
och jag undrar vad som häbt, tror han kan ha fått nått i ögat, vad tror ni?
14928551.jpg

Sv: kanin med ögonproblem

Kan ha fått nått i ögat,en ögoninflammation eller så är han kanske förkyld..

Hur ser han ut förövrigt, blöt nos eller torr, hur beter han sig förövrigt?

det är så mkt som kan spela in, det kan ju vaar allt från ett strå i ögat, till en infektion i kroppen osv...

han är precis som han brukar vara, så därför tror jag att det inte är någon infektion, han blev glad och skuttade som bara den, då jag nyss kom med en äppelbit, så pigg är han.. ska kolla till han..
just nu ligger han å sover, så jag stör han inte..

Men tvätta ögat över helgen, kolla så det inte blir värre, skulle det sen inte bli nån förbättring på måndag, eller blir värre över helgen hade jag ringt veterinären!

hej, idag upptäckte jag att min lilla jessie hade nått problem med ögat.. förut när några av mina djur har haft detta problem så har jag kokat vatten och baddat deras öga morgon och kväll.. men eftersom att han är ute så kan jag ju bara badda han itt på dagen, kan man göra nått mer med ögat så det blir bra?
och jag undrar vad som häbt, tror han kan ha fått nått i ögat, vad tror ni?
14928551.jpg
Svårt att se bara på en bild. Men syns där något på ögat?
Det kan ju vara ögoniflamation eller kanske något sår på hornhinnan.. Har det inte gått över efter helgen hade jag beställt tid..
Kanske behöver droppar eller salva för att bli bättre:)

När min kanin hade problem med ögat (minns inte riktigt vad det var men tror det geggade ihop) så köpte vi koksaltlösning i förpackning på apoteket och sköljde. Tog några dagar och sen dess har är det inte problem.

problemet nu är väl att apoteket är väl stängt på helger?.. så jag får nog köra med kokvatten.. (huvudsaken bakterierna dör)

ja, ujag hoppas han blir bättre. ska kolla till honom idag, för vetrinär är aldrig billigt, men man gör ju vad som hellst för sina små älsklingar ^^

Fast just koksaltlösning brukar man väl göra själv till hästar?
Det borde finnas något recept att hitta eller så her du bara i liiite salt.

Jag hade nog börjat med att badda med varmt/ljummigt vatten och kolla hur det blir..Koksalt kanske inte är så skönt att få i ögonen? iaf inte sån man gör själv.....

Hur har dte gått med din lilla ninni?

mm, problemet är ju att det måste koka före så man inte tar ljummet direkt från kranen,
det går faktiskt bra.. redan andra dagen hade han öppnat ögat helt.. ¨å han hade nog fått nått skit i ögat eller kanske råkat peta in ett halmstrå i ögat..
glömde titta nu när jag for hemifrån, men ska kolla till han så fort jag kommer hem ^^

nä, och tur var väl det ^^ inge roligt å åka till vet, fast jag måste det nu i veckan för vaccinering av hund =P men det är en helt annan femma XD

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
451
Senast: The Beast
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 042
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 202
Senast: Ridinglady
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 308
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar