L
lolly
Hej. Dottern köpte två kaninungar 8 v gamla av uppfödare i höstas. Vi har ingen erfarenhet sen tidigare. Dvärgvädurar. En hane och en hona nu 7 månader. De har varit utekaniner hela tiden. Kallt har det varit större delen av vintern så att hålla i och gosa med dem så det har varit begränsat. (Under sportlovet fick uppfödarna passa kaninerna hemma hos sig och vi bad dem titta på deras klor och tänder). Då upptäcktes att hanen har bettfel men han blev kontrollerad vid 8 v så detta har kommit senare. Övertänderna väer innanför de nedre tänderna. Det blev in till veterinären som klippte av tänderna och sa att vi kunde göra detta själva. Jag vill veta mer om detta men han var väldigt fåordig så nån större upplysning om problemets art fick jag ej. Har själv klippt hans tänder igen efter bästa förmåga men skulle vilja ha nån bild på hur det ska se ut när det är okej. Har försökt titta på honans tandbett men hon är mycket revirinriktad så jag blir anfallen för det mesta.(Är det vanligt)
Nu funderar jag på att kastrera hanen (på annan djurklinik än där jag var) och be veterinärerna där att kika ordentligt samt ge mig ordentliga instruktioner. Hanen är den trevliga och gosar gärna och har visat sig vara ett kaninhoppämne. Finns det någon som har erfarnhet av bettfel att dela med sig av?
Nu funderar jag på att kastrera hanen (på annan djurklinik än där jag var) och be veterinärerna där att kika ordentligt samt ge mig ordentliga instruktioner. Hanen är den trevliga och gosar gärna och har visat sig vara ett kaninhoppämne. Finns det någon som har erfarnhet av bettfel att dela med sig av?