Kanin/marsvin i boxen

D

Donna

Någon som hört talas om detta förrut? Att man kan ha en kanin/ ett marsvin i boxen tillsammans med hästen?

Sv: Kanin/marsvin i boxen

Det är inte helt ovanligt att folk har kaniner i boxarna eller lös springande i stallet, jag skulle dock inte rekommendera detta då det inte heller är helt ovanligt att hästen råkar mosa ninisen.
Marsvin ska inte vistas i stall då de är väldigt känsliga för drag å stall är kalla.

Kaninen/marsvinet blir mosade förr eller senare... :crazy: .

Jodå, jag har både hört/sett och provat själv.
Mina egna erfarenheter är inte sådär jättetrevliga.
Sist jag försökte mig på att sätta in min gammelkanin (som dog i nov -04) till Ofsi så gick det jättebra, men en morgon blödde kaninen från ett öra. Antingen så hade Ofsi smakat på den eller råkat trampa av misstag, han är ju ingen ondsint varelse (bara mot andra hästar), men för säkerhets skull var det sista gången jag försökte.

Vi hade en kanin som var så deppig då hans kompis dog, så han fick flytta in hos våran unghäst. Övervägde risken av att han skulle bli trampad, men denna kille hade nog dött av sorg annars så då tyckte jag det var bättre att leva kort och lyckligt.
Det gick jättebra! Båda verkade gilla varandras sällskap och åt hö ihop på kvällarna. Gulligt! :love:
Tyvärr så blev hästen skadad och behövde boxvila en tid och då fick kanin flytta till egen box. Hästen var lite orolig i början av att stå inne, så jag var rädd att hon skulle råka skada kaninen.
Gissa vad som hände då efter ett tag?! Kaninen dog! Där fick man för att man försökte vara omtänksam.
Det man ska tänka på är att inte ha halm som strö i boxen, då kaniner gärna gräver gångar och då kan hästen av misstag trampa kaninen då den inte ser den.
Marsvin däremot är så känliga för drag att de ej bör bo i stallmiljö och skulle nog inte uppskatta det heller.

Okej. Inga marsvin, ingen halm. Got it.. Jaja, vi får se om pållan får ett eget husdjur eller inte.. :love:

nej precis, absolut inget marsvin. dessutom skulle du då behöva ha två marsvin eftersom de behöver sällskap på egen våglängd. Och då blir det ju ännu svårare för hästen att se. Men om jag skulle ha kanin i min hästs box alls skulle jag nog satsa på en kanin av stor ras. Lite mer chans att hästen ser den isåfall=)

Jag hade en gång i tiden en jätte kanin i boxen till en B-ponny, fungerde ganska så bra men de blev aldrig några vänner så kaninen fick flytta ut igen. :)

Donna skrev:
Okej. Inga marsvin, ingen halm. Got it.. Jaja, vi får se om pållan får ett eget husdjur eller inte.. :love:

Lår bli, för Guds skull! Detta är bara något vi människor tycker är gulligt, och med 90% säkerhet blir kaninen mos eller ännu värre halvstympad och lever illa skadad i många timmar innan någon hittar den och avlivar den.

Om Du prompt vill ha ett husdjur till din häst, så bygg en rejäl kaninbur helt utanför boxen (UTAN möjlighet för kaninen att gå in till hästen), men på nos/titthöjd för hästen.

Jag har haft kanin som sällskap till min Welshponny och det fungerade jättebra, de blev bra kompisar och ponnyn var alltid jätteförsiktig.
Tyvärr hade vi delad ytterdörr till stallet och en dag när övre halvan stod öppen kom det in en katt i stallet och bet ihjäl kaninen :mad:

Har bekantingar som stoppade in en kanin i boxen som sällskap till en pålle av nervösare sort. Antagligen trodde dom att pålle skulle lugna ner sig om han fick ett eget gosedjur. Pålle höll inte riktigt med och kaninen fick sig en resa som den tyvärr inte överlevde.
Personligen skulle jag inte släppa in smådjur i boxen som sällskap.

//MDusty

*spinner vidare på hästar och övriga djur*

Hur är det med kossor, får och getter då? (kossor som hagkompisar har jag hört om)

Jag har en kanin i boxen bredvid min pålle istället för i samma box, då kan dom ändå höra och känna av varandra. Tycker att det känns lite tryggare att ha dom i separata boxar eftersom jag har tidigare erfarenhet av kanin och ponny i samma box, som tyvärr inte slutade så bra.
Dom var jättebra vänner.. åt och sov alltid ihop men en morgon var kaninen platt då ponnyn råkat lägga sig på den :(

Kossor som hag kompis *hmm* har hört att kor och hästar inte trivs allt för bra ihop, kanske skaffa sig en get ist?

Mvh

Lånar knapp

Kossor/kvigor går utmärkt att ha på bete ihop med hästar. Det har vi varje sommar. Däremot har jag en fundering på om häst och get, går att ha ihop i box? I hagen skall det ju inte vara några problem, men inne. Någon som vet eller har testat?

Hade ett tag upp till 5 kaniner i Bponnyns box. Han pysslade om sina damer och putsade pälsen på dem. Det var 5 rejäla damer av rasen Belgisk vädur. Vi hade halm och det var aldrig några problem. Det som därimot var problem var att de små damerna hade förkärlek för täckes gjordar :crazy: vi fick byta många sådana :angel: När ponnyn la sig ner så låg damerna mot hans mage och sov. Tyvärr så dog de under sommarbetet när de rymde ur sin betesbur, fick huvudena avbitna av något mindre trevligt rovdjur. :( 5 år bodde de ihop utan skador :love:

Varför? Jag förstår inte varför de inte kan få vara ifred i boxen. Vill man ha sällskap till sin ponny/häst är det ju en annan ponny/häst som saknas. Vill man ha andra djur så får man väl ordna en plats åt dem bredvid boxen så riskerar de inte att skadas eller dödas. En box är en begränsad yta som ett mindre djur aldrig kan komma undan på. Djurplågeri i mina ögon!

Get och häst

Häst och get i samma box går nog inget vidare, tänkte mera som kompisar i hagen.
Hade en get i stallet för flera år sedan som hade sin egna lilla box bredvid hästens och så gick dom tillsammans i hagen, det funkade jättebra.
Geten var dock väldigt fäst vid hästen min och rymde på nått vis alltid ut ur boxen när man var ute på ridtur.. kom springades efter och hängde med på hela turen :)
Blev aldrig några skador mellan dem, geten dog senare av ålder.

Det där med getter är tydligen vanligt på Barbados. Min medryttare är därifrån, och berättar att deras hästar alltid står inne på dagarna (för varmt) och går ute på nätterna. Och då alla hästar (så gott som undantagslöst) är galoppörer som tränas och tävlas hårt, så tillbringar de mycket tid i boxen/transporten. Många gånger får de då en egen get, som följer med på träningar och tävlingar, och som bor i boxen med hästen. Låter ju lite gulligt.....

Men min erfarenhet av getter är ju inte så positiv, så jag skulle väl inte vilja testa själv..... Kanske är det särskilt temperament på den Svenska Geten :smirk:

En annan häst är naturligtvis bäst.
Våra hästar trivs ypperligt tillsammans med kor/kalvar/ungdjur. De ligger ofta och vilar i blandad flock. Särskilt unghästar verkar känna sig trygga om de går med en flock kossor. I somras hade vi två unghästar med ca 30 kor/kalvar/tjur och de var så himla förtjusta i sina kossor att de blev oroliga när de skulle hem till hovis. När de äntligen fick komma tillbaka till hagen så gnäggade de högljutt medan de springandes letade reda på sin flock. Det verkade ömsesidigt.
Får är inte lika bra då hästarna gärna jagar dem och de har svårt att hinna undan. När vi hade får i hästhagen höll fåren till uppe bland bergen där hästarna inte gick, för så fort de visade sig på öppen mark så fick de springa för livet...
Getter är lite otäckt med hornen och att de gärna klättrar på liggande stötte djur, "herre på täppan" är getters stora favotitsysselsättning. Både getter och hästar kan bli skadade. Men om man nu vill ha en get som sällskap så ska den ha en egen box samt att man ska tänka på att getter är näst intill omöjliga att stänga in. De kan ta sig ur den mest välstängslade hage och kan klättra mycket bra på nästan släta väggar. De är väldigt roliga djur, men helt omöjliga på många sätt. De äter ALLT och lite till!!!
Marsvin är ingen höjdare i stallet. dels är de känsliga för kyla/drag och sedan är de ypperlig mat för stallkatten. Större kaniner kansek kan fungera, men jag har svårt att se vad de skulle ha gemensamt. De kan lätt bli mosade av sin "kompis".

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
1 257
Senast: Efwa
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar