kanin hona + hane

enjes

Trådstartare
hej.
undrar hur gamla honom måste vara för att kunna få ungar vill sätta ihop mina en hane å en hona men vill inte att de ska få ungar. hur gamla måste dom vara?

Sv: kanin hona + hane

Antingen ska de vara gamla nog så att de är kastrerade eller så ska de vara döda.

aha okej..så det är inte som med människor att dom inte akn få nugar efter en viss ålder?

Hoh....! Sätt in två kaniner i ett obegränsat stort hus med obegräsnat med föda m.m och efter fyra år - voila: 1 600 000 kaniner ngt... ;) Faktiskt sant! Det blir en del inavel men fan så många kaniner.... ;)

Bladluz skrev:
aha okej..så det är inte som med människor att dom inte akn få nugar efter en viss ålder?

Det finns ett problem till, de bör/ska inte vara för gamla när de får sin första kull. Så en treårig hona kan t ex utan problem bli dräktig, men hon är för gammal för att det ska vara lämpligt att få sin första kull. Dvs det är att be om problem.

Kaniner blir könsmogna TIDIGT, jag minns inte på rak arm när jag fick könsseparera mina kullar men det var tiidigt, och långt innan jag fick individseparera dem.

Ska du ha två kaniner ihop så kastrera hanen, och ha en hane och en hona.

vid 14 veckor separerar jag mina dvärgkaniner, eftersom de där och upp mot 16-18 veckor gamla kan få ungar. Sedan kan de få ungar upp emot 8 års ålder så...

Bladluz skrev:
hej.
undrar hur gamla honom måste vara för att kunna få ungar vill sätta ihop mina en hane å en hona men vill inte att de ska få ungar. hur gamla måste dom vara?

För en kanin som aldrig har haft ungar förut ska man inte ta kull om honan är över 1 år!
När dom är så pass ung så är bäckenet inte hårt och ungarna kommer ut samtidigt som bäckenet formas efter att ungarna har kommit.
en äldre hona har ett hårt bäcken och oformat så ungarna kan fastna i värsta fall och honan dör.

ofta går det bra ändå men det är absolut ingenting man ska testa för att se hur det går! Man sätter kaninens liv på spel!

Har honan haft kull när hon är yngre kan hon få ungar så länge honan är fräsh och pigg och inte tappar formen när hon har ungar.

hanar kan få ungar i vilken ålder som helst nästan!
Min gamle hankanin fick sina första ungar vid 7 års ålder.
Men gamla kaniner kan få sänkt spermakvalité då honan kan ha svårare att bli med ungar med en gammal kanin.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 579
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 918
Senast: Badger
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 963
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama