Kanin frågor

Fillifjonkan

Trådstartare
Har hört att dvärgvädurar är lämpliga kaniner till barn. Stämmer det? kan dessa vistas utomhus även på vintern (bod norröver)? Kan man bygga en isolerad "koja" på ben och sedan ha en större inhängnad så att kaninerna kan gå ute som de vill även när det är kallt och snö? Andra tips och råd?

Sv: Kanin frågor

Dvärgvädurar är helt ok för barn. Har själv 2 dv och 2 barn som går jätte bra överräns och det är inga problem att ha dem ute året runt se bara till att det är 3 hela väggar, bolåda och dragfritt och en bit över marken för att slippa ifrån tjälen. Byggtips kan du få från Jordbruksverket ang mått osv och uppfödare kan du hitta på Sveriges Kaninavelsförbunds hemsida. Lycka till

Håller med föregående talare att dvärgvädurar i regel passar bra som barnkaniner.
Men det handlar mycket om personlighet på kaninerna också.
Har två stycken här hemma som skulle passa utmärkt i barnfamiljer, medans den tredje skulle passa mindre bra med tanke på att han kan sprattla om man lyfter honom fel.

Men överlag är dvärgväduren som ras väldigt lämpad i en barnfamilj med tanke på deras härliga och lugna temperament.

Föder själv upp dvärgvädurar och har sålt några till barnfamiljer.
Samtliga har varit nöjda. :)

När det gäller bur, så är det egentligen inte nödvändigt att isolera.
Bara se till att buren är tät och inte står i direkt sol osv.
Bor man iofs där det blir riktigt kallt om vintrarna, kan man isolera.
Men då ska man se till att det blir ordentligt isolerat, annars är risken stor att det får motsatt effekt och buren blir fuktskadad/full i mögel.

Det går bra att bygga en koja och ha en hage dem kan välja att gå ut i när de vill.
Så länge kojan håller lagliga mått, då den kommer räknas som bur.
Mina brukar få gå ute i hage på vintern när vädret är bra.

Minsta mått för en kanin under 3kg är 0.5kvm med minsta sida och höjd 50cm.
Ju större desto bättre.

Ett tips när ni ska leta dvärgvädur (eller vilken ras det nu blir), är att åka dit och träffa uppfödaren och kanske ställa lite frågor.
Passa på att hälsa på mamman och ev pappan och se hur dem är, ifall dem är lätthanterliga, kelgoa osv.
Mycket sånt går i arv.
Även mindre bra egenskaper kan gå i arv.

Till nästa år hade vi tänkt skaffa dessa små dvärgvädurar. Min tanke är att vi ska bygga själva utomhusburen i vårat garage med en öppning ut till en stor "rastgård". Kan vi låta luckan vara öppen även på vintern (bor i Jämtland) så att kaninerna kan välja om de vill gå ut eller inte? Hur pass känsliga är de? Rastgården kommer att bli ca 5 gånger 5 m och taket ska givetvis ha nät över sig. Kan man gräva ner nät rakt (lodrät) ner i jorden som grävskydd samt att ha en "rand" nät (vågrätt)? Tänkte att det kunde vara bra om kaninerna har en chans att kunna få gräva.

Finns det någon bra uppfödare i närheten där jag bor?

Det går bra att ha luckan öppen jämt, bara ni ser till att det finns ett ställe i buren/kojan där det inte drar när luckan är öppen.
Kaniner klarar kyla mycket bättre än värme.
De klarar nog iaf neråt en 40 grader så länge de har någonstans att värma sig, med halm i.

Gräva ner nät ska nog inte vara något problem.

Uppfödare av dvärgvädur har jag ingen koll på, men du kan ju kolla kaninavelsföreningens uppfödarregister.

Hej hopp Ninni
har nyligen börjat med min kaninavel och har två blå dvärgvädurar och skulle vilja ha en vit blåögd.. Kan det bli bra i färg tror du och vet du var jag kan få tag på en sådan hona?? Såg att du hade en som avatar...:)

Ska du avla renrasigt är blå + vit blåögd ingen bra kombination.
Man bör inte blanda vit blåögd med något annat, om målet inte är just vit blåögd.
Anledningen är att vit blåögd tillsammans med annan färg ger något som kallas för wienerteckning.
Denna teckning är inte godkänd och kan ligga dold i generationer, för att sedan visa sig.
Det är alltså inget önskvärt hos annan färgavel.
Står mer i min artikel jag skrivit på min hemsida (PM:a för adress).

Vet några uppfödare av vit blåögd, så om du PM:ar mig kan jag tala om vilka som finns i närheten som jag vet om. :)

Dvärgvädurer är ju snälla med barn men själv tycker jag att hermelin är det med. Jag tycker att det beror på hur väl man tar hand om den , gosar med den os.v för desto mer man är med den detso tammare blir den. Men dvärgväduren brukar vara rätt lugna i sin personlighet

/ Guinea

Hej,jag har 2 kaniner som heter Milla och Pepsi,jag vill gärna ha kaninerna i koppel.Jag har prövat 1 gång men dom tyckte inte om då man satte på kopplet och tog av det.Men dom älskade att springa i kopplet på gräsmattan.En kompis höll dom i öronen och jag satte fasst kopplet.Finns det något annat sätt att göra det på.Jag undrar om vi typ gorde fel?För jag vill så gärna ha dom i kopplet,för jag vill lära dom att hoppa.Ps:dom är ganska skygga,det går nog att klappa dom men inte så länge.Snälla svara,nån som vet nåt mera om kaniner :)

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 978
Senast: KesoNeso
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 760
Senast: Wille
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 163
Senast: Linda_A
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 392
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar