kanin diarè!!!

Hannapirat

Trådstartare
Nu har jag äntligen fått hem mina små fina dvärgvädurs flickor! Men dom är inte i världens bästa skick:( Dom är alldeles för tjocka och klorna är extremt långa, men det värsta är ett den ena har diarè! Är det veterinären som gäller eller kan jag göra någonting?
Har inte bytt något foder, men lagt till lite färskt gräs och äppelkvistar. Det verkar som hon har haft diarè en längre tid, sitter fast i rumpan...stackars liten!
Alla tips mottages med största tacksamhet!!!

Förutom allt det här är dom världens goaste flickor, lite reserverade men leker med leksaker och putsar varandra så fint:love:

/H

Sv: kanin diarè!!!

Sitter det fast i rumpan låter det inte som äkta diarré.
Då brukar bajset vara som vatten och då är det veterinär omgående som gäller.
Är bajset bara kladdigt brukar det kunna avhjälpas med att ge enbart vatten och hö i några dagar.
Är de dessutom för tjocka hade jag fortsatt med vatten och hö ett längre tag, för att få ner de i vikt.

Jag säger som _Ninni_Hedblom_ ge kaninen hö och vatten tills du ser att bajset är "normalt" igen. Om bajset sitter fast kan du försöka borsta bort det och om inte det går så sätt henne i lite ljummet vatten med såpa så bajset löser upp sig. Men om de bor ute så vänta till en varm och vindstilla dag så hon inte behöver frysa.

Tack för alla tips!

Jag har haft ett himla strul med internet...

Flickorna mår mycket bättre och jag har börjat ge dom lite gräs för att dom ska vänja in sig vid det. Jag har också gett dom några friska äppelgrenar och dom är som tokiga i äppellöv!

Dess utom har jag konstaterat att det sötaste som finns är kaniner som sträcker på sig och gäspar:love:

Om någon vecka hoppas jag att deras kanin gård är färdigbyggd så att dom kan börja bli ute kaniner på riktigt!

/H

Liknande trådar

M
Däggdjur Det verkar som att min älskade 6-åriga dvärgvädur inte är så pigg... Han har alltid varit världens goaste & gladaste kanin och har...
2
Svar
28
· Visningar
11 793
Senast: Jenka
·
Z
Övr. Djur Hej jag undrar över lite... Har precis köpt en kaninbok där man bla kan läsa om utfodringstips... för en upp till tre månaders...
Svar
6
· Visningar
1 164
Senast: Mynta2
·
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 549
Senast: paradiset
·
Hästvård Då så, då har min Cruss fått på sig sina PG. Det blidde till att limma fast en klippt sula på plattan så att plattan kom upp från...
2
Svar
23
· Visningar
2 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka