Kanien äter inte...

N

Nelly-97

Hej!
Jag har 2 kaniner som är ca 1 år och dvärgvädudrar, en av kaninerna har rymt (hona) och har varit borta i nästan 2 veckor. Men den andra kaninen som jag har kvar (hane) äter inte så mycket nu när den andra är borta, är det bara för jag ger honom för mycket mat, så mycket som jag brukar ge när dom är två (eller jag ger dom ju inte för mycket det vet jag men endå...) eller är det för att han är "depremerad"? Jag behöver verkligen få svar, för tänk om inte den andra kaninen kommer tillbaka då kommer kaninen som är kvar bli sjuk för han inte äter mycket...

Sv: Kanien äter inte...

Hur menar du att kaninen inte skulle äta för att du fodrar för två?

Det är väl inte helt ovanligt att kaniner känner sig ensamma och slutar att äta. Du har ingen kompis med kanin som kan låna ut?

Jag tycker inte du ska ha för stora förväntningar om att den andra kommer tillbaka, två veckor är ganska lång tid. Har ni sett till kaninen så ni vet att hon lever? I så fall kan ni försöka gillra fällor eller på annat sätt försöka fånga henne. Men om du är orolig för din kanins hälsa så tycker jag att du ska försöka låna eller skaffa en till kanin att ha som sällskap.

Bör kanske tillägga, vet du säkert att han inte äter för att den andra är borta? Har du kollat upp så att han inte är sjuk?

Det kan ju vara så att han känner sig ensam.
Ha dock noga koll på honom, kaniner får inte fasta!! Äter han sämre så skulle jag för säkerhets skull ta honom till en veterinär och kolla tänderna, även om han inte haft problem innan. För att vara säker på att det inte är nåt sånt problem som gör att han äter sämre.

Om du ger en ensam kanin lika mycket som de fick tillsammans förut är det ju inte så konstigt om han inte äter upp. Minska mängden i så fall så han får vad som är lagom för en kanin.
Om han äter mindre än vad han själv brukar bör du dock hålla koll på honom. Slutar han äta måste du tvångsmata honom (critical care är det bästa, köps hos veterinär, ett pulver som blandas med vatten och ges med spruta i munnen om kaninen inte äter själv). Risken är annars att magen stannar helt och kaninen blir riktigt dålig.

Sen är ju också frågan, vet du hur mycket han åt innan den andra försvann? Det kan ju ha varit rymlingen som åt mest. Men som sagt, äter han riktigt dåligt kan det bli farligt, annars håll koll. Det kan vara att han blivit ensam, vissa går ner sig ordentligt då, medan andra inte bryr sig alls. Det kan vara något fysiskt fel, tex tänderna, eller så äter han som förut.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hundavel & Ras Hej, Våran tik parades för 30 dagar sedan, vad har ni haft för tecken vid denna tiden? Kiwi har sen 2 veckor tillbaka ätit väldigt...
Svar
0
· Visningar
572
Senast: Karolina90
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
976
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama