Kandarstång korta skänklar med smal och liten tungfrihet

mackan

Trådstartare
Vaaart hittar jag en sån?

hur jag än letar så är det endera bred port, hög port, eller långa skänklar. verkar omöjligt att hitta ett med smal och låg port och samtidigt korta skänklar.
Pålle har liten mun och smal käke och vill inte ha ngt annat.

tack för tips! :bow:

Sv: Kandarstång korta skänklar med smal och liten tungfrihet

har du kollat på hööks. Där fick jag ta i min...

Har du kollat Globus? De brukar ju ha rätt stort utbud av bett faktiskt. Eller Sprenger?

Sprenger har en modell som kanske passar. Modellen kallas typ "låg port". Tror den nedre skänkellängden är ca 5 cm. Dock rätt tjock, 18mm. Hade en sådan till min förra häst och han gilade den trots relativt "trång" mun. Hade en 14mm bridong till. Nu ligger stången bara och skräpar. Köpte min på nätet från häst- och ryttarbutiken i Flyinge.

Tillägg:
Äh, läste slarvigt. Såg att du förmodligen inte ville ha bred port. Denna är väl egentligen inte bred utan mer eller mindre som en rak stång.

Senast ändrad:

Tack, jag ska titta på ett par ställen ni nämner som jag inte kollat.

Globus hade inte : ( trodde också att de garanterat skulle ha, eftersom de har brett sortiment som sagt.

Låg port har ju nästan alla kandarstänger tycker jag så det kan inte vara svårt att finna. (Jag har däremot svårt att hitta med hög port till min häst)
Med smal port, menar du själva porten? eller menar du att bettet i sig ska vara smalt? Smala portar är det på de flesta, men det är svårt att hitta stänger som är ganska tunna tycker jag. När hästarna inte har så mycket plats i munnen vill inte jag stoppa i en tjock stång utan ha en så tunn som möjligt.
Jag ska se om jag hittar några bilder på vad jag tror du söker.

Här är en kandarstång som verkar passa in. Den har inte jättebred och inte hög tungfrihet. Är det ungefär vad du söker?
Ett tips är att inte bry dig för mycket om vad som står i beskrivningen till bilderna. Det kan stå hög eller bred tungfrihet och på samma sida finnas bett som ser helt annorlunda ut men ändå är beskriva på samma sätt. Man kan hitta bett som beskrivs med hög tungfrihet som är lägre än ett där det står låg tungfrihet, så kolla inte för mycket på det. Titta på hur det ser ut i stället.
Såg nu att Hööks har en stång med ännu lägre tungfrihet. (gick inte att lägga in bilden) Horsepower hette den.

Senast ändrad av en moderator:

Låg port har ju nästan alla kandarstänger tycker jag så det kan inte vara svårt att finna. (Jag har däremot svårt att hitta med hög port till min häst)
Med smal port, menar du själva porten? eller menar du att bettet i sig ska vara smalt? Smala portar är det på de flesta, men det är svårt att hitta stänger som är ganska tunna tycker jag. När hästarna inte har så mycket plats i munnen vill inte jag stoppa i en tjock stång utan ha en så tunn som möjligt.
Jag ska se om jag hittar några bilder på vad jag tror du söker.

jag menar bredden på själva porten. Har svårt att hitta stänger som inte har jättebred (lång) port, dvs det blir ett mkt centrerat tryck på lanerna på sidorna pga att porten är så bred.

sen menar jag i.o.f att sjäva bettet i sig också behöver vara smalt :D för att ytterligare trassla till det hela. Precis som du säger så vill jag ha så lite i munnen som möjligt i och med att han är så liten och smal.

Här är en kandarstång som verkar passa in. Den har inte jättebred och inte hög tungfrihet. Är det ungefär vad du söker?
Ett tips är att inte bry dig för mycket om vad som står i beskrivningen till bilderna. Det kan stå hög eller bred tungfrihet och på samma sida finnas bett som ser helt annorlunda ut men ändå är beskriva på samma sätt. Man kan hitta bett som beskrivs med hög tungfrihet som är lägre än ett där det står låg tungfrihet, så kolla inte för mycket på det. Titta på hur det ser ut i stället.
Såg nu att Hööks har en stång med ännu lägre tungfrihet. (gick inte att lägga in bilden) Horsepower hette den.

Tack så hemskt mycket! :bow: Jag har läst en massa beskrivningar och som du säger så verkar de vara både luddiga och inte stämma i flera fall. Pga detta känns det vanskligt att köpa via en bild, jag vill gärna se bettet inte bara beställa, så jag hade hoppats på att hitta det jag söker i en butik nära mig, men det verkar vara helt kört.
jag tackar för tipset ang Hööks får pallra mig milen dit helt enkelt för att känna och beskåda det.

tusen tack :bow:

Den där stången ser tjock ut.
Ska kolla vad mina smala heter.
sprengers är ännu tjockare.

skit i kort skänkel.
den är ngt mildare- om man drar mkt, men det blir kontakt fortare.

Jag har en sådan här. Visserligen mässingfärgad, om det spelar någon roll.

9242811.jpg

Har tyvärr ingen egen bild på mundelen
http://www.shires-equestrian.co.uk/....woa/2/wo/iRBkxXdXWe66ovoxC9qHKM/1.0.85.3.6.1

Olympus har också modeller som stämmer in på vad du söker!

Just vad min val. har- liten mun.
den är nog ganska skarp, men man behöver inte rida på den:smirk:

Tror du skrev till mej tidigare i liknande tråd att det var globus som är smala. Men jag hittade ingen sån bland deras, sen.:confused:

Skulle behöva smalare också, jag har ungefär som det Bigganl visade men lite smalare. Det går dock bra så jag har inte jagat vidare trots liten mun.....Minns inte mm nu, på det jag har.

mackan:
Har du provat flera så du vet att han vill ha korta skänklar o smalare?

Tror du skrev till mej tidigare i liknande tråd att det var globus som är smala. Men jag hittade ingen sån bland deras, sen.:confused:

Skulle behöva smalare också, jag har ungefär som det Bigganl visade men lite smalare. Det går dock bra så jag har inte jagat vidare trots liten mun.....Minns inte mm nu, på det jag har.

mackan:
Har du provat flera så du vet att han vill ha korta skänklar o smalare?

Nej jag har faktiskt inte provat alls.... Jag har koll på hur liten han är i munnen och hur smala käkar kort och gott - en stång med så bred brygga som de jag sätt skulle aldrig fungera rent anatomiskt. Sen fungerar han bra på rakt oledat bett, så jag vill inte ha så stor tungfrihet eftersom han visat att han redan fungerar bra med ett mera jämnt tryck.
korta skänklar är för att jag själv vill ha det. Jag vill ha mindre stång trots att det är en stång :angel: Han är mkt känslig för tryck och jag tror att kortare skänkel är bättre på honom helt enkelt.

Jag tror att det är en globus som jag har till storan- rätt normal stång- inte för tunn eller tjock.
Den pyttelilla- smala tungfriheten på Olympicen är väl egentligen ingen hit.

Globus tror jag är lagom att börja med.

min feta sprengerstång är bara bortkastade pengar:crazy:

Jättebra om man kan få låna av andra först.

Jag vet, det bästa skulle vara att låna, men ingen ingen ingen ingen av mina bekanta har så kort storlek som jag... han behöver 10,5 på stången då han har 11,5 på vanliga bridongen..... alla jag känner har stora mastodonthästar med 12,5 och 13,5 typ :D

NEJ
Han kan omöjligt ha 10,5.

11,5 minst.Den måste kunna röra sig utan att ta emot.

min sprengerstång är 11,5.
du kan få prova mot porto:cool:

den är ju tjock, men snäll.
bågen är framåtböjd för att inte gå upp i gommen.

Nja, han får nog faktiskt plats med 10,5 men det är nog som sagt på håret 11,5 är nog troligare.
även om han har det på bridongen och stången brukar vara 1 cm kortare för att ligga optimalt. men jag har fasta ringar på bridongen och då ligger de ju lite kortare. Men stången kan inte vara längre än bridongen då blir det fel.
men faktum kvarstår att mastodonterna i grannskapet fortfarande har längre än 11,5.

du är supergullig som erbjuder dig att låna ut, men jag måste ha ett smalt. bridongen är också smal, tror inte du förstår hur liten han är i munnen - kom ihåg att du blev chockad över sko storleken på honom också - mini fötter : )

Senast ändrad:

Nej jag har faktiskt inte provat alls.... Jag har koll på hur liten han är i munnen och hur smala käkar kort och gott - en stång med så bred brygga som de jag sätt skulle aldrig fungera rent anatomiskt. Sen fungerar han bra på rakt oledat bett, så jag vill inte ha så stor tungfrihet eftersom han visat att han redan fungerar bra med ett mera jämnt tryck.
korta skänklar är för att jag själv vill ha det. Jag vill ha mindre stång trots att det är en stång :angel: Han är mkt känslig för tryck och jag tror att kortare skänkel är bättre på honom helt enkelt.

Fast att det går bra med rakt oledat tränsbett betyder inte att rak eller nästan rak stång är ok, kan jag intyga:angel: Jag tänkte som du men den nästan raka smala stången hatade hon och det gick inte alls. Fick som tur var lämna tillbaka den:bow:

Ang längden så är det olika vad som säjs när det gäller längden på betten. Det kan funka med lika lång eller längre stång om bridongen har fasta ringar för då är den ju väldigt kort.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 488
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 578
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix