MittNyaJag

Trådstartare
Hoppas jag postar på rätt ställe nu... ;)

Hur ska man egentligen passa in ett kandar?
Ska både stång och bridong vara i hästens "normala" storlek eller ska endera vara en storlek större/mindre? Vilket isf?

Tänkte eventuellt köpa stång o bridong bara för att "leka" lite med ponnyn. Bara några få ridpass i månaden på sin höjd.
Betten på hööks och/eller börjes, är det bara skräp eller duger de gott åt det jag ska ha dem?
Hästen är väldigt okomplicerad i betslingen och har aldrig protesterat när jag lånat andras kandar men jag har ju aldrig riktigt kikat hur deras bett sett ut... :angel:

Lite hjälp önskas. :)

Tack på förhand!

Sv: Kandar

Tyvärr är jag ej 100 på storleken på betten, har för mig att bridongen ska vara något längre men kan ha fel, jag hade båda betten i samma storlek, bridongen innerst i munnen och stången ytterst :d.. Men vet att hööks/börjes bett är ok, har själv bett från båda ställena...

Det finns två "skolor". Antingen har du samma storlek på stång och bridong, då den storek du brukar ha på vanliga tränsbettet. Eller så har du hästens vanliga storlek på bridongen och en storlek mindre på stången. Detta för att den ligger längst fram där nosen är smalare.

Enligt mina kandrarridande vänner är Hööks stänger av bra kvalitet. Jag har ingen egen erfarenhet av dem.

Okej!
Det var det jag hade för mig jag hört någon förespråka en mindre stång.
Så då är det bara att bestämma sig vilken skola man ska följa då. :)

Tack båda!

Jag har från hööks och tycker dom är bra

19562037.jpg

Okej!
Det var det jag hade för mig jag hört någon förespråka en mindre stång.
Så då är det bara att bestämma sig vilken skola man ska följa då. :)

Tack båda!

Det viktigaste är att kontrollera hur de ligger i hästens mun. Det är ganska mkt skrot de ska få plats med, därför är det också viktigt att storleken verkligen blir bra.

Jag har samma på bridong och stång och skulle inte kunna ha en storlek mindre.

ja och hur betten ligger i förhållande till varandra..

ts; egt ska stången vara lägre men en del hästar föredrar när dom ligger ovanpå varann.

på min häst som Inte gillar att det stramar i munvikarna har jag bridongen typ några mm högre än stången. sänker jag stången mer blir den för låg och höjer jag bridongen så stramar det i munnen.

så det gäller ffa att kolla hur ens egen häst vill ha det. :)

jag har samma stl på båda betten.

Tack alla.
Om man kollar på hööks så har ju de flera stänger, en där mundelen är böjd hela vägen och en där tungriheten sitte ri mitten, vad är det för "skillnad" på dem? Är det skillnad i styrka eller passar de "bara" hästar med olika stor tunga?
Börjes har ju en stång med tungfrihet (som ser så inåthel##te tjock ut) och en som verkar rak. Vad kan vara att föredra eller är det bara att köpa på sig en massa olika och prova?

Senast ändrad:

De flesta hästar (obs! flesta, många undantag finns) brukar gilla en inte allt för tjock stång med normal tungfrihet (är den som bara har en upphöjning i mitten) och normal längd på skänklarna (fasta). Så börja med att prova en sådan.

Om inte hästen trivs med den första "normala" stången, brukar jag först pröva med en annan tjocklek. Efter det annan tungfrihet.

Har du folk i din närhet som du kan få låna stänger av så är det det billigaste sättet.

jag tycker man ska ha en rak svagt böjd stång, alltså Ingen tungfrihet. eftersom utformningen på dom flesta inte alls ger nån plats till tungan utan snarare nyper den eller petar upp i gommen. rak upplevs oftast som mildare (obs att enkelta) hästar hatar tungtryck..).

skulle bara anv tungfrihet om det bevisligen inte funkade med rak. och ta så smala bett som möjlight, ar ju bra om hästen kan stänga munnen. :p

Ingen av de hästar jag provat på har tyckt om utan/lite tungfrihet... Men det är som sagt bara att prova sig fram.

nej det beror på om hästen tycker om raka bett verkar det som. många älskar det men vissa tycker det är hemskt när det trycker på tungan.

btw så tipsa gärna om stänger med BRA tungfrihet. tycker det verkar fruktansvärt svårt at hitta så jag är glad att min gillar rak..:p

Precis som de andra skrivit, så får du olika svar beroende på vem du frågar.

Jag har samma storlek på både bridong och stång. Upplever att bridongen inte riktigt får plats om man har stången kortare.

Globus har en bra stång att börja med tycker jag. Ganska bred, men låg tungfrihet och ganska tunn.

Jag fick lära mig av den kända hästtandläkaren att bridongen ska vara den strlk man brukar ha och att stången kan vara 1-2 nr större så att de inte hakar i varandra. Om hästen är låg i gomtaket bör den inte ha ngn större tungfrihet, helst rak stång om den klarar av det.

shit då skulle ju stången sticka ut flera cm på varje sida av munnen och bli hemskt ostadig. :crazy: plus att ett rakt bett automatisk upplevs som större!

jag har samma stl och ändå sticker stången ut lite. om nåt så skulle jag tänka mig en halvstl mindre. stången sitter även lägre där hästens mun är smalare...

rider du så själv eller är det nåt du hört bara? isf är jag nyfiken på hur det funkar och om du har nån bild på hur det ser ut? i mina öron låter det nämligen väldigt tokigt... :p

Precis som centaur så har jag också svårt att förstå hur det skulle fungera? Stången skulle bli högts ostadig och skulla skapa mkt obehag i hästens mun.. Sen har jag min åsikt om alla dessa tandläkare också, o den är inte alltid så positiv.....

Liknande trådar

Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 343
Senast: ylvalill
·
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 900
Senast: mily
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Senast: EmmaBovary
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 245
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix