Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lägg in taggtråd i munnen på hästen så har du en vättig jämförelse.
Men kandar kan du inte likna vid ett stackel.
Min instruktör brukar säga att skillnaden mellan att rida på tränsbett och stångbett (när hästen är redo för det) är som att köra bil med eller utan servo. Det stämmer väldigt bra in på min häst.
ok det kanske inte heller är en vättig jämförelse, blev bara irriterad över att kandar skulle vara nåt slags tortyr redskap.
Men samtidigt så börjar jag alltid fundera när jag läser såna här diskussioner, om kandarets funktion.
Visst är det så att man inte ska använda det förrän ekipaget är moget, att man knappt ska ta tag i munnen för att hästen ska reagera på sätet etc. etc.
MEN: om det nu är så att hästen ska vara så känslig, så borde man väl betsla ned med stigande utbildningsnivå? Att den välutbildade dressyrhästen skulle reagera på så fina hjälper att man varken behövde bett, sporrar eller spö.
Jag vet att det inte är så det fungerar och jag vet att jag själv använder kandar för att få hästen att resa sig mer, när den redan går stabilt i form.
Men jag kan ändå inte låta bli att fundera i de här banorna.
Jovisst, men många av hästarna som rids på kandar fungerar inte att ridas på vanligt bett, och jag tycker det vore bra om det i vissa klasser iallafall kunde vara fritt. och sedan är det med kandar som med allt annat, alla använder inte alls kandaret som ett finstämt verktyg, och de borde lära sig rida på vanligt bett först.Är inte vitsen med det att man ska visa att häst och ryttare är välskolade nog att hantera detta finstämda verktyg?
Precis. Men om det var frivilligt, skulle man bedömma de som red med och de som red utan på samma sätt? Men så gör man väl iofs i "mellanklasserna" förstås.Ett av det tråkiga med kandaret är att det faktiskt inte är tillåtet att tävla utan det i vissa msv klasser och högre.
Jovisst men om man resonerar så, då finns det faktiskt likheter med att använda stackel.Är inte vitsen med det att man ska visa att häst och ryttare är välskolade nog att hantera detta finstämda verktyg?
ok det kanske inte heller är en vättig jämförelse, blev bara irriterad över att kandar skulle vara nåt slags tortyr redskap.
En brödkavel eller ett skohorn kan också vara ett tortyrredskap i fel händer.
Är förbjudet men används.IElhalsband är väl förbjudet