Kandar vs stackel till hund.. vad tyckern ni?

Sv: Kandar vs stackel till hund.. vad tyckern ni?

Min instruktör brukar säga att skillnaden mellan att rida på tränsbett och stångbett (när hästen är redo för det) är som att köra bil med eller utan servo. Det stämmer väldigt bra in på min häst.

Lägg in taggtråd i munnen på hästen så har du en vättig jämförelse.

Men kandar kan du inte likna vid ett stackel.

Varför det? Sätt ett hästanpassat stackel på kusen då är jämförelsen vettig. Det går inte att jämföra halsmojänger med betsel.
Mun är en mun och hals är en hals. Helt olika käsnel och konstruktion och därmed effekt.

ok det kanske inte heller är en vättig jämförelse, blev bara irriterad över att kandar skulle vara nåt slags tortyr redskap.

Jag håller faktiskt med dig....... Det ÄR samma sak.... Och vet man vad man sysslar med, så är det ingen fara. MEN, om okunniga personer tar till sådana förfiningsmetoder, så kan det gå illa....

Så du tycker de hundhalsbanden är ok att använda?:eek:
Jag kan inte komma på någon situation där det skulle vara användbart.

ok det kanske inte heller är en vättig jämförelse, blev bara irriterad över att kandar skulle vara nåt slags tortyr redskap.

Jo jag förstår. Det KAN det ju vara i fel händer. Men med rätt kunskap och hand är det säkert ett alldeles ypperligt instrument!

Men samtidigt så börjar jag alltid fundera när jag läser såna här diskussioner, om kandarets funktion.
Visst är det så att man inte ska använda det förrän ekipaget är moget, att man knappt ska ta tag i munnen för att hästen ska reagera på sätet etc. etc.
MEN: om det nu är så att hästen ska vara så känslig, så borde man väl betsla ned med stigande utbildningsnivå? Att den välutbildade dressyrhästen skulle reagera på så fina hjälper att man varken behövde bett, sporrar eller spö.
Jag vet att det inte är så det fungerar och jag vet att jag själv använder kandar för att få hästen att resa sig mer, när den redan går stabilt i form.
Men jag kan ändå inte låta bli att fundera i de här banorna.

Ett av det tråkiga med kandaret är att det faktiskt inte är tillåtet att tävla utan det i vissa msv klasser och högre.

Är inte vitsen med det att man ska visa att häst och ryttare är välskolade nog att hantera detta finstämda verktyg?

Är inte vitsen med det att man ska visa att häst och ryttare är välskolade nog att hantera detta finstämda verktyg?
Jovisst, men många av hästarna som rids på kandar fungerar inte att ridas på vanligt bett, och jag tycker det vore bra om det i vissa klasser iallafall kunde vara fritt. och sedan är det med kandar som med allt annat, alla använder inte alls kandaret som ett finstämt verktyg, och de borde lära sig rida på vanligt bett först.

Jag tycker absolut inte att vem som helst ska få använda dessa halsband, precis som jag inte tycker att vem som helst ska få rida med kandar.... Men vad är det som skiljer dem åt?

Ett av det tråkiga med kandaret är att det faktiskt inte är tillåtet att tävla utan det i vissa msv klasser och högre.
Precis. Men om det var frivilligt, skulle man bedömma de som red med och de som red utan på samma sätt? Men så gör man väl iofs i "mellanklasserna" förstås.
Jovisst men om man resonerar så, då finns det faktiskt likheter med att använda stackel.
Jag vill tillägga att jag själv rider med kandar ibland men jag tycker ändå att jag kan ifrågasätta det. FFA eftersom det nog är som "ginnies" säger, att vissa hästar som rids på kandar inte längre fungerar på bara vanligt bett.

I fel händer är det ett tortyr redskap!
Det går inte att frånkomma att kandaret är mkt skarp, och att det lätt missbrukas även av kunniga personer!

En brödkavel eller ett skohorn kan också vara ett tortyrredskap i fel händer.

Kandaret är precis som andra sagt här, ett verktyg som gör kommunikationen finstämd.
Ett hundhalsband med långa vinklade taggar kan inte användas på ett finstämt sätt. Taggarna går in mot hundens hals utan att man behöver ta i kopplet. Hur skulle det kunna användas utan att det gör ont?

Visst kan ett kandar bli ett tortyrredskap i fel händer, men ett hundhalsband med taggar är ett tortyrredskap i alla händer.

I hästdressyr på högre nivå är det ett krav på Kandar.
Gammal kvarleva sen militärtiden.
Vad jag vet så har man hunden i vanligt halsband/ stryp eller lös vid hunddressyr.

Det finns nog regler för hur skarpa saker man får ha på.
Elhalsband är väl förbjudet:confused:

Ja elhalsband är förbjudet tror jag också. (är rätt säker för jag vet folk som fuskar med detta ändå på rymmande hundar:cool:)
Hunden ska kunna vara lös vid hunddressyr, ja. Den ska ju bla ligga en bit ifrån på kommando osv.

Kl

Om man gör denna jämförelse hur kan man då förklara att vissa hästar trivs BÄTTRE och går med lugnare mun på kandar? De finns ju. Finns det öht hundar som skulle FÖREDRA dessa halsband.?? Går inte att jämföra.
Men allt beror ju även på användaren..

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka