Kandar vs stackel till hund.. vad tyckern ni?

Z

Zuukii

Kan det jämföras? stackel är ett sådant tagghalsband som nyper i skinnet och bör alltid användas hos erfarna hundmänniskor inom hunddressyren.. Själv har jag då aldrig använt det! Men jag hör ofta om detta i diskutioner.. "stackel är djurplågeri och är totalt sjukt att man använder"...

Men kandar då? är det inte lika skarpt fast till häst? Jag kan se jämförelse med att används kandar på fel sätt så är det tortyr.. likaväl stackel på hundar.. Stackel används ju just i hundträning där man vill ha en bättre kontakt och få hunden till att reagera bättre... Vissa hundar känner ju inte ens stryphalsband och även detta medel kan förvärra träningen än vara en såkallad "hjälptygel".. Stackel är med taggar som går innåt och skall inte löpa runt i slakt tillstånd utan bara ligga emot löst.. När hunden sedan drar till så skall huden "nypas" alltså inte sticka sönder eller göra sår för då används det på helt fel sätt.. Att rycka och slita i en stackel är lika väl som att rycka och dra nöta i en häst med kandar...

Detta är då inget man skall använda som privatperson till sin hund på koppelpromenad utan i ren träningssyfte som hos tjänstehund och skall utföras av folk som vet vad dom sysslar med.. Likaväl är det väl inom kandar/hästdressyren?

Vad tycker ni?

Sv: Kandar vs stackel till hund.. vad tyckern ni?

Tycker inte att det går att jämföra! Kandar är till för förfining av hjälperna, inte alls i närheten av något som tydligen anses vara djurplågeri. (Lämnar osagt om stckel är eller inte är djurplågeri, det får någon med bättre kunskap på området avgöra)

Fast är inte just stackel också en slags förfining om man jämför - man behöver väl inte dra i det lika lite som i ett kandar?
Och båda blir lika obehagliga om man använder dem fel.

Jag tycker helt klart skarpa stångbett och andra kombinationsbett kan jämföras med pigghalsband på hund.
Frågan är om inte en del anordningar för häst är mer plågsamma :crazy:

Ingen logisk jämförelse tycker jag. Ett sånt halsband var ganska vanligt bland hundfolk på 70 talet. Trodde inte de användes alls nuförtiden.
När man använder kandar på en häst ska ryttare och häst vara så samspelta att handen nästan inte behöver användas. Hästen rids mest med säte och vikt.

Vissa hundar känner ju inte ens stryphalsband ..

Jag hoppas att det inte finns någon som tar till kandar för att hästen inte reagerar för hjälperna. Det känns fel.

Kandar har ju dubbla funktioner, därför två bett. Jag tycker inte det går att jämföra alls...

Hur använder du själv kandar?

Skillnaden är väl att "stackel" som du säjer används då man vill få hunden att reagera bättre, att det är ett hjälpmedel för att få okänsliga hundar att vakna till..medan kandar är något att rida på när hästen är klar för det i utbildningsgrad. Jag vill gärna hitta den dressyrinstruktionsbok som säjer att "om hästen är okänslig, släng på ett kandar så ska ni få se på tusan!". Sedan om det används på detta sätt är ju inget man kan kontrollera. Kandaret i sig gör ingen skada, det är handen som håller i tyglarna som kan skada. Man kan ju ta livet av någon med en tandborste om man nu vill, slipa på bara så blir tandborstar riktigt otäcka.

Men samtidigt så börjar jag alltid fundera när jag läser såna här diskussioner, om kandarets funktion.
Visst är det så att man inte ska använda det förrän ekipaget är moget, att man knappt ska ta tag i munnen för att hästen ska reagera på sätet etc. etc.
MEN: om det nu är så att hästen ska vara så känslig, så borde man väl betsla ned med stigande utbildningsnivå? Att den välutbildade dressyrhästen skulle reagera på så fina hjälper att man varken behövde bett, sporrar eller spö.
Jag vet att det inte är så det fungerar och jag vet att jag själv använder kandar för att få hästen att resa sig mer, när den redan går stabilt i form.
Men jag kan ändå inte låta bli att fundera i de här banorna.

Inget bett/hundhalsband är skarpare än handen som håller i det! Där bör det inte hanteras av icke erfarna ryttare/hundägare utan att denne får hjälp

(min åsikt, rider själv inte på kandar än eftersom det inte "behövs"/inte skulle göra någon nytta utan snarare bara försämra och min sits/hand inte är tillräckligt bra än...)

Detta skulle till TS! (Ursäkta..)

Om man använder stackel till hunden så är man inte en duktig tränare. Det är inte sant att inte hundarna känner stryphalsbandet, det handlar om att hundföraren inte lyckas fånga hundens intresse pga bristande/felaktig hantering.

Jag håller med ngn ovanstående att det inte går att jämföra stackel och kandar. Stackel är ju till för att tillfoga hunden obehag. Syftet med kandaret är att kunna förfina hjälperna.

Stackel skall inte användas av någon. Finns ingen som helst anledning till det.

*kl* skulle till TS

Ursäkta att jag säger detta så rättfram - men vilken urlöjlig diskussion!

Håller f.ö med Ella_99 att inget bett är skarpare än den hand som hanterar det!

Bettlöst och barbacka kan oxå bli tortyr i fel händer!

Senast ändrad:

Lägg in taggtråd i munnen på hästen så har du en vättig jämförelse.

Men kandar kan du inte likna vid ett stackel.

ett vanligt träns bett, sporrar, spö, fel ipassad utrustning osv. listan kan göras lång...
i fel händer blir det lätt ett redskap för tortyr.

eller olika typer av kedjor och kettingar som folk stoppar i munnen på hästar

Vad jag vet när det gäller hundar så är det så att SBK i sin policy säger att man inte ska/får använda stackel i dressyren inom organisationen. Därmed inte sagt att det inte används. Sedan är det skillnad på stackel och stackel, och hund och hund. Men jag tror inte att en häst skulle vilja ha ett stackel i munnen oavsett typ!

Jag har aldrig sett en sån sak till hundar, men det låter inte som någon bra jämförelse.

Men visst har du en poäng.
Ju skarpare ett bett är desto mer skada kan det göra i ovana/hårda händer, och är det två bett ger det ju extra mycket skada.
Sen är väl inte just kandar det som används flitigast, även om det säkerligen sitter massvis med ryttare med stenhård hand & rider med det - utan snarare är det pelham, pessoa och liknande, främst inom hoppsporten som missbrukas.

Så OM något ska jämföras med stackel så är det nog främst dessa "hoppbett".

NEJ det är inte jämförbart. Hoppas du inte rider på kandar själv... :crazy:

Dessutom trodde jag såna halsband var förbjudna av DJURSKYDDSskäl??

Så vitt jag vet är de inte förbjudna i största allmänhet men de är bannlysta på skk träningar o dyl.

Jag blir jättegärna rättad om jag är fel ute!

Kandar och stackel är inte jämförbart. Som någon sa kan man nog mer likna det vid att kasta in en taggtråd i käften på hästen.

Och man har inte kandar för att stången är skarpare. Man har stången för att länga ut överlinjen. Man börjar oftast använda stång samtidigt som man börjar samla hästen ordentligt. Då kan stången vara bra hjälpmedel att hjälpa till med överlinjens längning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka