Kandar,vikten i handen och lösgjordheten

quigley

Trådstartare
Nu när jag läst ytterligare en tråd om vikten i handen och kandar, så måste jag bara fråga några saker. Och jag hoppas att inte fel personer tar illa upp men att så många som möjligt svarar med deras åsikter för kandar är ändå en vesäntlig del av dressyren på lite högre nivå.

1. Har ni aldrig funderat på vad viktminskningen i ryttarens hand när denne byter till kandar beror på? Alltså när någon rider på tränsbett och har en icke lösgjord häst har den en viss dragvikt från hästen i sin hand. En vikt som försviner om hästen är lösgjord eller knäpper av i nacken. Och de flesta hävdar att man inte kan lösgjöra en häst med handen. Ändå tycker de att deras hästar blir mer eftergivna med kandar, VARFÖR??

2. Om du sätter på en fälttävlandshäst ett skarpare bett i trängen, av vilken anledning tror ni att man gör det? För att få hästen att kännas mer lösgjord, eller för att enklare få stopp? Alltså behöva annvända mindre handrörelser och därigenom slippa att dra så mycket i hästen, eller slippa att den tar tag i bettet och sticker för dig.

3. Om du har en lösgjord häst på tränsbett hur många av er tror att den atomatiskt blir olösgjord av att få på sig kandar? Mina hästar har altid varit lättare att rida på träns en på kandar eftersom de på kandaret får lättare att knäppa av och därigenom tappar det mjuka stödet till handen och den nästan viktlösa kontakten med ryttarens hand. Ingen annan som tycker likadant?

4. Om nu så är fallet i fråga tre, varför resonerar så många att deras häster tappar lösgjordheten när de byter från kandar till tränsbett?

Senast ändrad:
Sv: Kandar,vikten i handen och lösgjordheten

Jag rider bättre på träns.
Sätter bara på det några ggr innan tävling.

Ngn tyckte att man skulle rida hästen till en bra form först o sedan träns:confused:

Man kan få hästen att lägga sig på bettena på kandaret oxå. Vad gör man då?

det bästa man kan göra är att inte låta hästen få lägga sig på bettet, o istället låta den bära sig själv.

Strunta i var den har huvudet och se till att den arbetar med bakbenen så kommer formen av sig själv med halvhalterna/ paradernas hjälp.

Jag iaf upplever att min häst känns likadan på träns som kandar, så där har det ingen betydelse vad jag rider med. I början kunde jag uppleva henne som "jobbigare" med kandaret men det tror jag berodde på, att jag fegade till helt enkelt, för att hon var "nybbis"(nybörjare) med kandaret, och då var man X-tra försiktig, vilket hästen kanske tog som att det var fritt fram att vräka sig på:idea:

Jag tror att dom hästarna som känns svårare att rida på kandar helt enkelt inte är lösgjorda på riktigt.

Och de som är lättare att rida på kandar, vad tror du anledningen är där?

axel skrev:
Jag rider bättre på träns.
Sätter bara på det några ggr innan tävling.

Ngn tyckte att man skulle rida hästen till en bra form först o sedan träns:confused:

Man kan få hästen att lägga sig på bettena på kandaret oxå. Vad gör man då?

det bästa man kan göra är att inte låta hästen få lägga sig på bettet, o istället låta den bära sig själv.

Strunta i var den har huvudet och se till att den arbetar med bakbenen så kommer formen av sig själv med halvhalterna/ paradernas hjälp.
Jag tror du missförstod mig lite. Jag menade inte att jag inte vet hur hästen ska jobba innan och när man rider på kandar. Jag menade mer hur andra resonerar i de kandke lite otydliga frågorna i 1a inlägget. För väldigt ofta hör man väldigt osamanhängande resonemang. Men om du inte har de problemen är det ju väldigt bra:)

fio skrev:
Jag tror att dom hästarna som känns svårare att rida på kandar helt enkelt inte är lösgjorda på riktigt.
Jag syftade mer på om det är tvärtom. Väldigt många upplever deras hästar mer lösgjorda bara för de sätter på kandaret, trots att man inte lösgjör med handen.

Och då menade jag att de troligtvis inte är lösgjorda utan bara reagerar på den skarpare betslingen. Förstår du hur jag tänker?

Man ska inte lösgöra med handen. Handen ska vara stilla och bara visa vägen.

bobo skrev:
Man ska inte lösgöra med handen. Handen ska vara stilla och bara visa vägen.
Har du läst det jag skrivit?

Jag undrade hur endel kan tycka att deras hästar blir mer lösgjorda på kandar än med träns när man fortfarande inte lösgjör med handen. Förstår du vad jag menar? Det är det jag vill veta eftersom inte jag fördtår hur de menar. Eftersom jag inte lösgjör med handen.

Jag har läst vad du skrivit, men jag förstår inte vad du menar.
"fortfarande inte lösgör med handen" vad betyder det? Sen skriver du att du inte lösgör med handen? Fattar inget.

Jag antar att du är ute efter att många känner sina hästar lättare i handen, därför att hästen inte vågar gå fram emot kandaret lika mycket som mot tränset. Den s.k. "lättheten" feltolkar dom som större lösgjordhet.

quigley skrev:
Nu när jag läst ytterligare en tråd om vikten i handen och kandar, så måste jag bara fråga några saker. Och jag hoppas att inte fel personer tar illa upp men att så många som möjligt svarar med deras åsikter för kandar är ändå en vesäntlig del av dressyren på lite högre nivå.

1. Har ni aldrig funderat på vad viktminskningen i ryttarens hand när denne byter till kandar beror på? Alltså när någon rider på tränsbett och har en icke lösgjord häst har den en viss dragvikt från hästen i sin hand. En vikt som försviner om hästen är lösgjord eller knäpper av i nacken. Och de flesta hävdar att man inte kan lösgjöra en häst med handen. Ändå tycker de att deras hästar blir mer eftergivna med kandar, VARFÖR??

Min ena häst blir precis tvärtom, "tyngre" på kandar, iaf när jag har lika kontakt på stång och bridong. Han tar förhållningarna osv bättre på träns. På kandar har han lättare för att bli kort och hög i nacken. På träns känner jag hur han hela tiden tänker framåt med pannan. När jag rider med kontakt på enbart bridongtygeln får jag en mkt bättre känsla än när jag har lika stor kontakt på både stång och bridong. Jag anser inte att man kan lösgöra en häst med handen, jag tycker däremot att handen kan vara till hjälp på en icke lösgjord häst som låser fast bettet.

2. Om du sätter på en fälttävlandshäst ett skarpare bett i trängen, av vilken anledning tror ni att man gör det? För att få hästen att kännas mer lösgjord, eller för att enklare få stopp? Alltså behöva annvända mindre handrörelser och därigenom slippa att dra så mycket i hästen, eller slippa att den tar tag i bettet och sticker för dig.
Kandaret är ju ett skarpt bett med stångverkan, som man säkert kan använda som handbroms på en hopphäst-alltså ta "mindre" i hästen men få ett större gensvar. Att man tar mindre behöver ju inte betyda att det känns mindre för hästen.

3. Om du har en lösgjord häst på tränsbett hur många av er tror att den atomatiskt blir olösgjord av att få på sig kandar? Mina hästar har altid varit lättare att rida på träns en på kandar eftersom de på kandaret får lättare att knäppa av och därigenom tappar det mjuka stödet till handen och den nästan viktlösa kontakten med ryttarens hand. Ingen annan som tycker likadant?

4. Om nu så är fallet i fråga tre, varför resonerar så många att deras häster tappar lösgjordheten när de byter från kandar till tränsbett?
Jag tror att en häst som är van vid att gå på både kandar och träns, samt att båda alternativen sitter bra kommer att kännas lösgjord på bådadera. Att hästen går bakom ryttarens hand på kandar kan komma av att den inte förstår bettet av ovana eller för att det kommer för tidigt i dess utbildning. Oftast är det ju ryttarens fel, då många sätter på kandaret under pass de ska "samla ihop" hästen - bara att de fokuserar på halsens ihopsamlande och därför går hästen bakom hand och på bogarna.

Det här var bara som jag själv upplevt och tror. Ett tillägg; jag tror att man ska sträva efter att få hästen att kunna gå bra med ett vanligt tränsbett även fast man oftast tävlar på kandar. Jag tror att man tar en senväg om man enbart rider på kandar bara för att det känns bäst, iaf rent generellt. Sen finns det ju alltid undantag såklart!

Jag delar inte upp mitt svar i dina punkter 1-4, men svarar ändå:
Jag tror att många av dem som rider på kandar inte har klart för sig hur de olika betten inverkar på hästen (stången framåt-nedåt och bridongen uppresande). Många rider enbart med stång för en hävstångsverkan och drar in hästens huvud.:crazy:

Själv rider jag gärna på stång utan bridong (s k blankt kandar) när jag tränar dressyr, men ofta även på vanligt tvådelat tränsbett, vilket är det jag använder i skogen. Enda anledningen till att jag rider med stång är att jag vill ha fram framåt-nedåtsökningen hos hästen.

Immer

Man kan placera hästen i vilken form som helst- med tränsbett.

Varför behöver man en stång?
Jag skulle ta mig en funderare om det:crazy:

:bow: :bow: :bow:

Mycket bra frågeställning!

Ja, jag får framåt-nedåtsökning även på tränsbettet, men den kommer snabbare med stången.

Men jag undrar fortfarande hur många ryttare som vet varför ett kandar har två bett.

Immer

Det är för att de har olika funktion.

Man rider ju mot bettet.
så varför behöver du ett bett med hävstång o mothåll (kedjan) för att få hästen dit du vill.

En lösgjord häst söker sig framåt - neråt till det stöd som man erbjuder.

Oavsett bett så ska man kunna variera formen som man vill ha för stunden.

Det kanske inte är så lätt:confused:

Jag som är av den halvgamla stammen:angel:

Har fått lära mig att man INTE byter till ett skarpare bett om man får problem, utan man felsöker hos sig själv- där felet som regel sitter.

Senast ändrad:

Jag behöver inget skarpare bett för att få hästen dit jag vill - som jag skrev kan jag få henne att söka sig framåt - nedåt även på tränsbett. Jag behöver inte heller byta till skarpare bett eftersom vi inte har några som helst problem.

Om du tillhör den halvgamla stammen så tillhör jag den helgamla:D

Immer

Immer skrev:
Jag behöver inget skarpare bett för att få hästen dit jag vill - som jag skrev kan jag få henne att söka sig framåt - nedåt även på tränsbett. Jag behöver inte heller byta till skarpare bett eftersom vi inte har några som helst problem.

Om du tillhör den halvgamla stammen så tillhör jag den helgamla:D

Immer
du rider väl på stång när du tränar o träns bara vid uteritt:confused:

Liknande trådar

Dressyr Enligt en "ny" undersökning i Häst och ryttare nr 4:2008. -"Det kan vara så att hästen flyttar vikten bakåt och lättar med framdelen...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: C_L
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 628
Senast: Meelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?

Hund, Katt, Andra Djur