Kandar,vikten i handen och lösgjordheten

Sv: Kandar,vikten i handen och lösgjordheten

Förlåt, jag uttryckte mej otydligt i tidigare inlägg. Jag tränar lika gärna på vanligt tvådelat, jag brukar variera.

Immer

Man kan oxå rida en samlad häst i låg form.
speciellt bra för hästar som gärna vill bli hööga i nacken.

Man får inte lura sig själv. en häst som är hög i formen är inte per automatik samlad- den kan "gå av på mitten"

Har själv ridit i korta gångarter istället för samling där hästen måste vara än mer energisk.

Man utgår från ett frisk tempo.=arbetstempo ( där hästen verkligen ARBETAR)o den energin måste bibehållas när man minskar- rörelseenergin går då uppåt istället.

1. Så är det inte för mig, jag har fått jobba mkt med kandaret på min häst. Hon är lite speciell i sin mun & tycker kandaret blir lite skarpt så det har snarast varit svårare på kandaret, att man hela tiden fått tänka på att vara extrmt försiktig & lätt i handen. Har nu hittat en betsling som funkar bra på henne, nämligen tvådelad bridong med eggringar (lite stadga) samt en rörlig stång.

2. Den häst jag rider & tävlar nu skulle man aldrig behöva betsla upp, hon är så rädd om sin mun & lydig så det behövs inte. Men då jag red ponny var jag tvungen att betsla upp vid hoppning & terräng just för att kunna hålla ponnyn inom rätt tempo så jag hann med att svänga. Tränade naturligtvis mkt dressyr på den ponnyn men med en ponny som är 14 år och alltid gått hårt uppbetslad i högt tempo & sällan i form i ponnycirkusen sen unga år är det liksom lite som att lära en gammal hund att sitta.

3. Automatiskt lösgjord blir ju hästen inte, man får ju rida lika mkt på kandaret. Tränset är ju lättare att rida lösgörande jobb på, jag brukar oftast ta det och rida igenom henne ordentligt dan innan jag ska rida på kandar.

4. Så är det inte för mig.

Liknande trådar

Dressyr Enligt en "ny" undersökning i Häst och ryttare nr 4:2008. -"Det kan vara så att hästen flyttar vikten bakåt och lättar med framdelen...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: C_L
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 628
Senast: Meelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka