Kandar med smala remmar och "normal" nosgrimma

feel

Trådstartare
Söker med ljus och lykta efter ett svart kandar med smala remmar och "vanlig" nosgrimma (absolut ingen pullback eller superbred), helst inte alltför dyrt heller. Finns det några sådana kandar nuförtiden? Alla jag har hittat är klumpiga med en enorm pullbacknosgrimma...

Sv: Kandar med smala remmar och "normal" nosgrimma

Köp ett för arab-hästar . De är nättare i utförandet. Går att få i större storlekar med.

jag tycker hubertus är fint och bra kvalitet för priset. den nosgrimman är väl typ 3 cm. ser klädsamt ut på min lilla arab.

annars har båda döbert och os rundsydda med vilken nosgrimma du vill.

Börjes kandar tycker jag är klassiskt stilrent och fint, men det kanske har för breda remmar? Jag skulle nog klassa sidostyckena som mer normalbreda än smala.

Det kan ju även vara en chansning med läderkvalitén, men med idogt vårdande brukar det ge med sig. ;)

Jag har ett hubertus. Det är förvisso pullbacknäppning. Men varför vill du inte ha det? Det är ju bekvämt för hästen och man behöver ju inte dra åt...

jag har ett jättetrevligt enkelt svart kandar från Hööks.
smörjer efter varje användning och håller efter med "bivax-smet".
smala remmar och helt vanlig normal engelsk nosgrimma.
jag ärnöjd med kvaliteten, men så är jag heller ingen märkesgalen person. visst kan kvalitet variera på hööks och börjes men jag hade iaf tur!

Jag tycker att det blir tjockt och klumpigt med massa remmar och stoppningar... Dessutom vågar jag inte köpa ett till med pullback eftersom gamla pållen vägrade gå med pullback-grimman, den var så klumpig så sidostyckena och bettet hamnade helt konstigt (bettringarna stod som ut)

En enklare variant kan ju annars vara att köpa en stigbettsrem att bygga ut ett lämpligt träns med. Urvalet blir ju lite större då. :idea:

Fast det beror ju på hur tjockt fodrad nosgrimman är och inte hurvida den har pullback eller ej. Har du en tunnt fodrad nosgrimma så blir inte pullback klumpigare än vanlig knäppning, snarare mer ergonomiskt då det alltid är stoppning under hakan. Tycker att på nosgrimmor med den gamla knäppningen så hamnar alltid slutet på nosgrimman fel. Det blir ofta bara stoppning under ena käkbenet medans det andra bara blir en läderrem på.:(

Håller med Centaur, kolla in Hubertus kandaren dom har ganska tunnt fodrade samt inte så breda nosgrimmor och riktigt fint läder. Finns både vanligt och rundsytt, det rundsydda är dock dyrare.

så klumpigt är verkligen inte hubertus. kolla här, så fint det sitter på ett litet arabhuvud! då är det tränset ändå i full stl och jag har fått göra flera hål.

juni09023.jpg

håller med rumpnissen om att pullback är mer bekvämt. bara för att det är pullback behöver det inte vara klumpigt och tjockt, det varierar från märke till märke. hubertus rundsydda kandar har dessutom engelsk nosgrimma. :)

Har själv kikat lite på Hubertus rundsydda kandar, det är definitivt smidigt och nätt även för ett smäckert huvud, och bäst av allt - ingen pullback-knäppning :devil:

Centaur: Hur menar du att pullback är mer bekvämt? Själv tycker jag snarare det omvända - mer meck vid tränsning och jag behöver inte kunna dra åt riktigt hårt heller.

Det klart det måste vara mer bekvämt för hästen när det är fodrat hela vägen runt istället för att ha ett hårt spänne mot sig.

Det klart det måste vara mer bekvämt för hästen när det är fodrat hela vägen runt istället för att ha ett hårt spänne mot sig.

Men spännet ligger ju inte an mot hästen så mycket, när hästen går med sluten mun hänger ju spännet lite i luften, t.o.m.

Jag har dessutom flera nosgrimmor där spännet är monterat en bit in på remmen, sas, och aldrig kommer åt hästen ändå.

Nackdelen är ju att det där fodret "runt om" riskerar att trycka mot kindtänderna... kan resultera i skador i munnen om man har otur.

Sen tror jag att människor och hästar har olika uppfattning om vad som är bekvämt - för hästens del ju mindre utrustning =bättre.

det gör det ju inte om man inte drar åt nosgrimman.....

Mitt OS-träns är så som du beskriver o det gör jag till träns eller kandar beroende på mitt humör hehe... :p Smala remmar, vanlig engelsk nosgrimma, inge pullback kanske 1½cm bred.

kl

Jag tror ärligt talat inte hästen bryr sig det minsta om det är pullback eller inte så länge man inte drar åt. Mänskliga föreställningar...

Drar igång min gamla tråd igen.

Har snöat in på rundsytt nu, hästen har cob-huvud och han var supersnygg med rundsytt.

Har provat ett Hubertus med pull-back, men jag gillar verkligen inte pullback, det BLIR klumpigt. Bettringarna står rakt ut från huvudet för att nosgrimman är tjockt fodrad, och det är "dubbel" rem (plus stoppning) som ska spännas... usch, jag är inte alls nöjd med den här trenden med tjockt stoppade nosgrimmor :crazy:

Går det att specialbeställa tex Döbert kandar med en helt vanlig nosgrimma?

Köp ett vanligt träns, typ Schockemöhle London P, lägga till en lämplig stångrem och sprätter bort flärpen så har du ett kandar med smala rammar och "normal" nosgrimma utan pullback. End of story! ;)

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 275
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 964
Senast: AraSlei
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 459
Senast: palle
·
Dressyr jag har länge varit ute efter ett svart dressyr träns, 2,5-3cm vitfodrad nosgrimma, ingen tjock fodring och ska sticka ut ca 4-5 mm...
Svar
6
· Visningar
1 510
Senast: FadeAway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka