Kandar- lägger tungan över

sommarminne

Trådstartare
har sökt i lite trådar men hittar inte riktigt det jag söker.
har precis börjat vänja in min känsiga herre på kandar och vi börjar redan nu pga tidigare problem med bett så vi har ingen brådska (som tur är).
hästen ifråga har varit väldigt strulig och stressad i munnen och fixat och grejat med i princip alla bett och han inte alls velat gå fram till handen. för ungefär ett år sedan stoppade vi in ett riktigt tjockt tvådelat sprgengerbett och det va där allt började fungera. han började lugna ner sig i munnen och kom till ro iallfall stundvis och blev i slutet nästan lite tung på de vilket vi va väldigt glada över med tanke på tidigare.
i höstas bytte jag till ett tredelat bridongbett (som vi testat tidigare men inte funkat) som han har gått jättejättebra på nu och det känns verkligen som att de är där allt funkar. Han känns helt enkelt väldigt lagom på de och vågar gå fram till de och ta stöd utan att bli tung.
När vi nu då skulle börja med kandar så kändes de rätt naturligt att ha ett tredelat bridong att börja med iallafall och sen blev jag tipsad om en vipstång med tungfrihet pga att den va mild och tunn. men han lägger över tungan efter att ha gått kanonbra en stund. han går fram jättefint till handen och känns väldigt stadig över lag men sen så bara slänger han över tungan och då tappar jag bort hela honom och han springer mest bara runt och försöker få tillbaka den. innan när han fixat med bett har det varit när ha varit stressad men nu kan han gå hur lungt och fint som helst och sen bara dra över den:devil:

jag testade sedan en rak stång som jag blev rekomended och det fungerar likadant fast han han jättemycke svårare att få tillbaka den sen när han väl dragit över tungan.
dom få passen jag har ridit har jag fått stanna när jag märker att han lagt över den och hjälpa honom få tillbaka den.
jag förstår verkligen inte va de är som gör att han lägger över den. han han gå hur bra som helst och sen bara slänga över den. jag har testat att höja och sänka och fixa och trixa men de är samma visa hela tiden. jag rider inte alls på stången nu utan den hänger helt lös.

är det någon som har några tips på vad man ska testa eller göra? ska jag bara ignorera det hela eller är det bara att köpa femton stänger att prova?
han är bara 10,5 i munnen så det finns ju inte en kotte som har så små stänger:(

Sv: Kandar- lägger tungan över

Om du läser bett tråden som Hedwig startade så får du många tips om stänger där. Men jag tror iaf du ska prova en tjock stång utan tungfrihet eller minimal tungfrihet. Jag tror inte på vipp stänger, har hört många som fått problem med dom. Vad det gäller bridong så kanske din fungerar ihop med en tjock stång annars får du prova en tjockare.

Stänger kan du köpa billigt på Tradera eller liknande ställen.

jag har läst den tråden men har så svårt att tro att en tjock stång kommer passa i hans lilla plutt mun tillsammans med en bridong;) han har så himla liten och kort mun även på längden så han har knappt plats till att kunna ha en stång alls känns de som för den kommer ruggigt nära kanintänderna även om den är tunn. är det verkligen så viktigt att bridong och stång ligger så det är mellanrum?

och jag har kollar massa annonser på beg men jag tycker det mest verkar finnas antingen för stora eller sådanna med jätte port.
bläää va tråkigt jag tycker de är när hästen inte är nöjd:mad:

Av vilken anledning måste du rida på kandar?

Min gammelpålle funkade aldrig helt hundra på kandar, provade en miljon kombinationer av bridong/stång och kom till slut fram till att låta honom gå på vanligt tränsbett som han gillar. Man får ju tävla Msv:B på träns och han har inte kapacitet för mer så då skippade jag helt enkelt kandaret.

jag måste absoult inte rida på kandar i nuläget men tanken är väl att vi ska upp iklasserna anser både tränare ett och två. sen är det nog inte säkert vi kommer dit men målet är ändå de;)

En del affärer har bett du kan få låna, alternativt öppet köp. Jag trodde vippkandar skulle vara populärt men det stark reaktion, bara att åka tillbaka och affären i det fallet tog tillbaka det.

Min la också tungan över i början, bland annat beroende på att det var mycket järn som hästen var ovan vid och kände på och grejade med med tungan. Jag höjde båda betten lite ett tag vill jag minnas. Men det där försvann sen och har inte hänt igen. Kanske är det bara ovanan?

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
396
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
1 855
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka