Kandar - Hur håller du tyglarna??

Sv: Kandar - Hur håller du tyglarna??

Jag har bridogen mellan lill- & ringfingret, stången ett snäpp upp.

klart det inte gör ;)
stången blir starkare då, den "tar" snabbare. och jag vill främst rida på bridongen.:)

Hihi vad roligt, för det är samma anledning som jag föredrar att ha fattningen med bridongen som vanlig tygel och stängen underst, dock har jag stången så löst och behvöer bara vinkla lillfingret lite för att stången ska aktiveras lite, så jag tycker att det är lättare att rida så för att rida på bridongen främst.

Men att den 'tar' snabbare måste ju helt ha att göra med hur man håller och rider då, eftersom vi båda har oliak fattningar för samma anledning haha! Lite komiskt faktiskt, men visar ju också att det def. är väldigt olika för alla vad som funkar bäst!

Nej, jag tror det blir bridongen mellan pekfinger o tumme (högst upp) och stångtygeln under lillfingret. Så man har alla 4 fingrar mellan tyglarna.
// Linda

klart det inte gör ;)
stången blir starkare då, den "tar" snabbare. och jag vill främst rida på bridongen.:)

håller med till fullo.,

Men stångtygeln längst ner verkar den mest och det vill inte jag när jag rider med dubbla tyglar. Då rider jag på enbart stångtygel istället. (när hästen är redo för det förstås)

bildgooglade på fillis hold och fick nu se. Men ja, det borde ju bli så att man mestadels rider på stången? Om man inte har en lång stångtygel och en relativt kort bridongtygel? Och vart finns utrymmet för att finlira med bridongtygeln, dvs ta andra tygeltag än direkt bakåtgående, vilke även borde bli så att stången tar i konstant?

Rätta mig om jag har fel. Jag har bara ridit på kandar under min utbildning och det var senast 2002, så jag kan inte påstå att jag är en flitig brukare. Har heller inte ridit på pelham med två tyglar, bara under ponnytiden och då med delta.

jag rider med bridongen som vanligt mellan ring o lillfinger o sen stången ett snäpp upp

KL

Bridong mellan ring och lill finger och stången ett snäpp upp.

*kl*

Jag har bridongtygeln "som vanligt", dvs mellan lillfingret o ringfingret ovh stångtygeln ett snäpp högre, alltså mellan ring- och långfinger.

När jag har kandar rider jag med bridong på vanlig plats och stången ett snäpp upp.

Så rider maken också, bridongen som vanlig bett-tygel och stången under lillfingret. Inlärt under beridartiden i Danmark.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 194
Senast: sweep
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 598
Senast: Roheryn
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
944
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka