Kan vi vänta?

Sv: Kan vi vänta?

JÄVLA SHIT:cry:

Mamma fick tag på en vet. och den sa att DET VA VANLIGT:mad: och att det sällan blir akut så att det räckte med att dom kom imorgon:cry:

Och självklart så tror min j*vla morsa på det :mad:

uuusch! sådär är min mamma också! Man blir så ARG!

Åh nu känner jag mig som en riktig djurplågare! Jag borde inte få ha häst :mad:

Hej!

Lider med dej, sådär gjorde våran häst också..var i princip utdömd men eftersom jag växt upp med honom och hade ett speciellt band så ville jag ge honom en chans.. hade aldrig ute vet..utan jag började med att blöta ALLT foder och köpte in alger som man kokar och tro det eller ej men han blev bättre på bara några dagar...tycker det är helt fantastiskt!!! Gå in på www.algborje.se och läs där kan man beställa hem...ganska små säckar men man kokar cirka en dl i två liter vatten så det räcker ett bra tag ändå..
Bara naturliga grejer och ingen medicin som hjälper för stunden...:D
Hoppas allt ordnar sej !!! och har du frågor så får du gärna PM:a.

Åh nu känner jag mig som en riktig djurplågare! Jag borde inte få ha häst :mad:

Ta det nu lungt o fint, du är definitivt ingen djurplågare. Är inte hästen sämre idag så är det nog ingen fara att vänta tills imorron. Men jag skulle nog rekommendera att åka till klinik så de kan gå ner i halsen för o kolla om där finns segt slem. Visst kan vet. hemma göra en insats men man får oftast bättre respons på klinik.

Lycka till med gubben!!!

Jag måste vara djurplågare för han lider ju säkert :cry:Stckars bubben:cry:

Absolut så ska vi åka till klinik så att vi vet exakt :)!

Nu verkade han bättre ska ta tempen på honom sen(mamma e o köper temp nu :D )
Och om han har feber så ska vi ta ut vet. direkt annars så kommer han 10.00 imörrn(och det är en annan och inte den som vi ringde till) :)
Sen blire klinik till helgen tror jag :)

Ta det lugnt , du litade på den gamla ägaren . Fel gör vi alla !
Hoppas det går bra med honom på kliniken sen , ska tänka på er !

F-låt var inte meningen att skrämma dej...:(
Det är säkerligen ingen fara....hmmm funkade inte sidan sök på google då...var ett tag sen jag var ute så det kanske inte är rätt adress... sök på alg börje så borde det komma upp ngt...:D

tack:love:

CissiCissi: Nejnej du har inte skrämt mig jag tror / hoppas inte att han blir utdömd för det :D
Okej :bow:

Idag var han MKTMKTMKT bättre :) Hostade inte en enda gång och tempen var normal :bow:

Okej jag vet inte om ni har läst det jag skrivit i andra trådar men han var dammallergiker(och har typ astma) nu får han medicin för det så att han ska bli bättre.Han kommer ju aldrig bli helt frisk men symtomfri iaf och det kommer inte påverka hur mkt vi kan träna och så som tur e :bow:
Han ska få byta stall eftersomatt vårat stall har så lågt i tak o då blir det väldigt dammigt.
Det stallet han ska byta till e stort o luftigt och dom sopar inte heller för dom har torv i gångarna o vattnar det :bow: (tur att han slipper lösdrift han gillar att ligga o mysa i boxen på natten:D )

Hoppas nu att stallbytet hjälper! :bow:
Men var beredd på att det kanske inte räcker, och leta uteboxar, men vi får hoppas det inte ska behövas. Risken finns dock, speciellt som din häst fått astmatendens. Det går utmärkt att ha häst i utebox och ändå tävla och träna.

Ett tips är att ge lakritsrot, ett naturligt "läkemedel". Hjälper irriterade och inflammerade slemhinnor i halsen att läka och återhämta sig.

kl
När hästen "bukandas" är det ofta bronkit vilket i många fall beror på dammallergi. Behandlingen är i stort sett en kur med kortison för att vidga bronkerna och en dammfri miljö, så om du hittar en utebox vore ju det det allra bästa.
Tycker inte alls du är någon djurplågare, man ska bara låta bli att anstränga hästen när den har svårt att andas. Sålänge den inte har feber och äter och dricker normalt är det inte superakut.

Undersökningen man gör när man tittar ner i hästens hals heter fö endoskopi, artroskopi gör man i leder.

Men vet. tyckte tom. att han kunde stå kvar i vårat stall så då borde ju det nya stallet vara super :D

Weei han e mkt bättre nu men som jag har förstått så får han slemlösande för att han ska hosta upp slemmet?

Iaf hans ögon rinner inte längre :bump: Har ridit i två dagar nu o igår testade jag att trava två korta sträckor o shit han gick taktfast o jättefin för har han mer stressat i steget kan medicinen göra så att han koncentrerar sig bättre?:eek:

Medicinen han får nu e nåt pulver(det slemlösande) och nån pumpgrej(ser ut som tvål):D

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: Murray
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025