Jag tror också att Sverige är ganska bra när det gäller djurskydd och framförallt vad gäller sällskapsdjur. Men när det gäller lagar räcker inte tro - där handlar det om veta. Vill man sälja animalier med USPen gott djurskydd så måste man kunna definiera vad det är - att vi är svenskar och därför snälla mot djur räcker inte.Beteskravet är ju ett exempel (alltså som hästmänniskor borde verkligen bukefolket se att det är STORA skillnader på djurskyddet!).
Vi har också en helt annan etisk syn i Sverige (Norden). Vi behandlar djur på ett annat sätt än bara i Danmark, det finns det nog massor av forskning på. Vi har dessutom milsvid skillnad på mindset gällande antibiotika och hormoner (återigen, jämför med hästvärlden!). I mitt jobb gör vi varje år en resa till ett annat land för att besöka några "vanliga" producenter och lära oss mer, jag har varit med på Irland, i UK, Dk, Tyskland, Polen och Norge och när man faktiskt får förmånen att knata runt på gårdsplanen hos folk och prata med dem förstår man att det skiljer mycket.
Jag har såklart även besökt massor av hästgårdar runtom i EU och det ska vi inte ens prata om...
Därmed inte sagt att vi är världsbäst eller att det inte finns saker att förbättra, men vi har verkligen anledning att vara stolta över vårt djurskydd och vår allmänna inställning till att hålla djur i fångenskap och vilket ansvar man då tar på sig.
Hade vi en bättre syn på djuren skulle vi inte tycka att det var besvärande att ha högre krav. Då skulle direktivet inte handla om hur mycket vi kunde minska våra krav på djurhållningen.
Vet du att Sveriges regler är bättre än EU;s borde det inte vara något problem att ge exempel. Det borde inte vara något som du behövde ducka genom att säga att du inte har tid att googla. Måste du googla så vet du inte - du tror, såsom jag gör.
Att tro att man har någon särskild etik i ett land och att den hindrar ens landsmän från att bete sig illa, är ett otillräckligt skydd och räcker inte som underlag till lagstiftning. Etiken är grund för VAD i lagstiftningen och inte HUR.