Kan veterinären ha fel?

M

milegra

Hej alla kloka bukare med avelserfarenhet!

Jag har ett sto som konstaterades dräktig på dygn 16 och 30 med UL och dygn 120 med blodprov.
Hon går på lösdrift och har ända sedan betäckning småbrunstat då och då.
Pga av att jag har spekulant på stoet så valde jag att låta dräktighetskolla henne igen i veckan som var då vet ändå var ute i annat ärende.
Hon gjorde detta genom rektal palpation. Hon är på dag 270ca.
Vet uppger att hon är oerfaren på detta.
När hon känner så säger hon att hon inte känner ngt foster men uppger inte heller att hon känner en liten livmoder, säger bara att "det jag känner är mjukt".

Pratade sedan med en mkt erfaren inom avel och han menar att fostret vid denna tiden i dräktigheten (hon är beräknad slutet maj) kan ligga djupt.
Mitt sto är lång i ryggen.
Vet säger att hon med största sannorlikhet inte är dräktig men inte kan lämna någon garanti !


Är så villrådig nu!

Ska jag lasta ett sto som trots allt ev kan vara dräktig för att åka och ultraljuda eller inte?

Så vad skulle du ha gjort?


MVH Förtvivlad och förvirrad
 
Sv: Kan veterinären ha fel?

Varför inte ta ett nytt blodprov? Tror inte UL fungerar så sent i dräktigheten.
 
Sv: Kan veterinären ha fel?

Blodprov är bara säkra fram till dygn 150.

UL går, men man kan ju inte se hela fostret bara om där är ngt.

men skall man köra och riskera stress/ smitta mm???
Kan ju heller inte sälja om jag inte vet, jobbigt dilemma.
 
Sv: Kan veterinären ha fel?

Jag hade kört och fått kollat, om det inte är så att du kan ta ut en annan, mer erfaren veterinär.

Visst finns det risk med smitta, men samtidigt verkar ju mycket hänga på om hästen är eller inte är dräktig.
 
Sv: Kan veterinären ha fel?

Blodprov är bara säkra fram till dygn 150.

UL går, men man kan ju inte se hela fostret bara om där är ngt.

men skall man köra och riskera stress/ smitta mm???
Kan ju heller inte sälja om jag inte vet, jobbigt dilemma.

Du skall göra ett östronsulfat blodprov dessa går att ta tidigast på dygn 125 och sen hela dräktigheten, östronsulfat avges från fostret och talar om direkt om man har ett levande foster eller inte. Det blodprov du tänker på är aldrig helt säkert det visar bara att stoet har dräktighetshormoner vilket de kan ha långt efter ett kastat foster. Östronsulfat däremot är ett mkt säkert blodprov och det försvinner snabbt ut ur systemet på stoet efter en kastning.
 
Sv: Kan veterinären ha fel?

Tack !

Det visste jag inte, ska genast be vet komma och ta detta prov.
 

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 284
Senast: em-pirre
·
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 743
Senast: Packipim
·
Avel Hej! Jag känner mig frustrerad då jag hållt på hela sommaren med mitt sto som först hade bakterier (visade sig andra försöket), och...
Svar
8
· Visningar
839
Senast: athena
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp