Kan vem som helst?

Seabaz

Trådstartare
Kan vem som helst köpa sig ett fullblod och ha hemma och sedan bestämma sig för att denna vill jag prova att starta på någon slags distans?

Då måste den kvala först förstår jag?

Men sedan? Kan jag som privat-fullblodshäst-ägare leja en jockey och starta pållen i ett lopp bara hur som helst?

En häst som är kvalad men inte startad, måste den kvala om vid ägarbyte? (dum fråga kanske... men men)

Sv: Kan vem som helst?

Nu håller ju jag på med trav, men har för mig att galoppen har liknande regler.

Hästen måste ha en tränare för att få tränas på banan och starta.

Ägarbyte kräver inte kval, men har den inte startat på x antal månader måste den kvala..

Det stämmer alldeles utmärkt.. :)

Hästen måste stå hos en proffs eller amatörtränare för att få starta. :)
Och ja, en ostartad häst måste kvala, men har den startat inom det senaste året så behöver den inte kvala om. Längre tid än 1 år sen den startade så måste den kvala om, om man inte startar i Norge vill säga, för har dom inte ändrat där så får hästen starta i Norge även om det är längre tid än 1 år sen den startade.

Så om jag var sugen på att skaffa ett fullblod och träna den själv hemma så skulle jag behöva ta amatörtränarlicens?

Och för att ta den licensen behöver jag...... :confused: :D

(det kan jag säkert googla fram men enklare att få det serverat här av er :bow: ) :D

För att ta licensen behöver du gå ett antal kurser.. tror det är två kurser och sen måste du ha ett antal timmar praktik, typ 70-80 timmar tror jag det är.. och dom timmarna ska du nog ha gjort mellan steg 1 och steg 2 kursen.. efter det får du träna 3 åriga eller äldre. För att få träna yngre hästar måste du ha vart tränare 1 år eller ha jobbat hos en proffstränare 1 år.. och dessutom gå steg 3 :)

Hmm tror jag krångla till det, men hoppas du förstår lite :P

tack för svaren :)

Om jag redan gjort "praktiken" då men inte gått kurserna? (har gjort praktik/jobbat hos en amatörtränare)

Hittade att kurserna kallas steg 1 och steg 2 och hålls lite då och då här och där :)

Jadu.. det beror la lite på.. Men är det en schysst tränare så kanske den personen kan skriva ett intyg i efterhand?

Lånar knapp och frågar alla

Måste man inte göra praktiken hos en proffstränare? Har för mig det.

Det kanske bara gäller om man ska ta ut proffslicens.

Praktik kan även göras hos amatörtränare, under förutsättning att Svenska Galopp godkänner just den tränaren. Måste ex ha ett antal hästar, erfarenhet etc.

Jag och Fleur gjorde vår praktik hos två olika amatörtränare.

Fast i vårt fall kanske det togs hänsyn till, att vi har så långt till proffsen :angel:

Du behöver inte ha gjort praktiken efter steg 1-kursen. Jag gjorde förvisso en praktik hos en amatörtränare efter steg 1, men när en proffstränare som jag jobbade hos tidigare fick höra att jag behövde ett intyg så sa hon att hon kunde skriva ett sånt. Huvudsaken är ju att du har gjort alla praktiktimmarna så att du har fått kläm på vad galopp är.

(Jag valde att gå praktik hos en ny tränare, trots att jag inte behövde, för att jag tycker att man lär sig något nytt för varje tränare man jobbar för. Alla har olika syn på sporten, hästarna, träningen, löpen... Jag har jobbat hos flera tränare genom åren och har alltid lärt mig nya saker hos var och en.)

Du behöver inte ha gjort praktiken efter steg 1-kursen. Jag gjorde förvisso en praktik hos en amatörtränare efter steg 1, men när en proffstränare som jag jobbade hos tidigare fick höra att jag behövde ett intyg så sa hon att hon kunde skriva ett sånt. Huvudsaken är ju att du har gjort alla praktiktimmarna så att du har fått kläm på vad galopp är.

(Jag valde att gå praktik hos en ny tränare, trots att jag inte behövde, för att jag tycker att man lär sig något nytt för varje tränare man jobbar för. Alla har olika syn på sporten, hästarna, träningen, löpen... Jag har jobbat hos flera tränare genom åren och har alltid lärt mig nya saker hos var och en.)

Angående licensen... När jag gick kurserna 2005 så hette det att man, för att få gå steg 3, skulle ha varit amatörtränare i 1 år eller ha gjort 10 starter (och hästarna skulle inte ha kommit stensist varje gång). Om den regeln fortfarande gäller så kan man alltså gå steg 3 ganska fort efter steg 2 om man har flera hästar i träning.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
516
Senast: IngelaH
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 095
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 781
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar