Kan traven förstöra tölten?

P

Piixie

Jag har en 23-årig lånehäst, som töltar hela tiden. Han kan trava, men bara på kommando. När jag rider i paddocken, så vill jag gärna rida lite vanlig dressyr för att mjuka upp honom i sidorna. Då tänkte jag trava ganska mycket, men jag undrar om det kan göra så att han börjar trava när man skänklar på honom istället för att börja töltat som han alltid har gjort?
Orutinerade islandshästryttare måste kunna rida på honom och inte behöva göra så mycket för att han ska börja tölta, så finns det någon risk att han tycker att trav är mycket bättre, och slutar tölta om jag börjar trava på honom i paddocken?

förlåt, om det här är lite förvirrande, men jag är trött och vet inte hur jag ska kunna skriva tydligare xD

Sv: Kan traven förstöra tölten?

Rent sponant, från en som oxå är nybörjare, så tror jag inte att häst som är 23 år, och fördrar att tölta, och alltid har gjort det(?) plötsligt skulle börja föredra trav. Hur ser kommandot för trav ut? Och kommandot för tölt? Eller hjälp heter det kanske.. jag skulle utan tvekan trava den hästen, för efter vad jag hört är det mer avslappnande för dem att trava än att tölta.. Och alltid nyttigt att lösgöra dem!

Han kommer inte sluta tölta bara för att du ber om trav, sen kan det kanske ev. bli så att han behöver att man ber om tölt om han ska tölta o.s.v. men det vet man inte innan man testat ..

När vi ska börja trava på han så lutar man sig lite fram och gör litegrann som en galoppskänkel.

Jag tror inte han slutar tölta, det är nog hans naturliga gångart.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V